www.lubbersdejong.nlContentbureauContentbureauwww.marcommit.nl
2476 volgers blijven op de hoogte!
PR: Presscom

Nationaal Douane en Trade Compliance Congres: Digitalisering geeft grip op douaneprocessen en exportcontroles

• Onzekerheid en onduidelijkheid in internationale handelsverkeer groeit.
  • AEB geeft advies over automatisering en digitalisering van exportcontroles
Capelle aan den IJssel, 27 september 2018 - Oplopende invoerheffingen, grensoverschrijdende e-commerce-goederen en de aanstaande Brexit: de onzekerheid en onduidelijkheid in het internationale handelsverkeer groeit. AEB laat tijdens het Nationale Douane en Trade Compliance Congres zien dat digitalisering en automatisering van douaneprocessen en exportcontroles het antwoord is om in alle denkbare scenario’s compliant te blijven.

Op 29 maart 2019 moet de Brexit een feit zijn, maar nog altijd is onduidelijk hoe die gestalte krijgt. De handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China duurt voort, wat een impact op de hele wereldhandel heeft. De Europese Unie stimuleert bedrijven om weer zaken te doen met Iran, maar de dreiging van Amerikaanse boetes leidt vooralsnog tot terughoudendheid. Ondertussen houden de sancties tegen Rusland aan. Sterker nog: het lijkt alsof elk nieuw incident in de wereldpolitiek wordt beantwoord met nieuwe sancties. De onzekerheid, onvoorspelbaarheid en complexiteit in het internationale handelsverkeer was nog nooit zo groot.

Dan hebben we het nog niet gehad over zakelijke trends die nieuwe vragen oproepen. Hoe organiseren we bijvoorbeeld de afhandeling van snel toenemende e-commercegoederen uit het buitenland?  Op 11 oktober geeft het Nationaal Douane-congres antwoord op deze en andere vragen. En omdat al die vraagstukken niet alleen impact hebben op douanezaken, wordt dit populaire congres voor het eerst gecombineerd met een nieuw evenement: het Trade Compliance Congres.  AEB is op 11 oktober in Rotterdam van de partij om antwoord te geven op prangende vragen.

Themasessies over exportcontrole
Mark Brannan van AEB wijst op de risico’s van een gebrekkig exportcontroleproces. Bedrijven die de verplichte exportcontroles niet goed hebben georganiseerd, zetten zowel hun operatie als reputatie op het spel. Alleen daarom al loont automatisering van het exportcontroleproces, maar er zijn meer voordelen, vertelt Brannan, Global Trade Compliance Expert van AEB. Denk aan grotere efficiëntie, lagere kosten en betere naleving van internationale wet- en regelgeving.

Richard Groenendijk, General Manager van AEB Nederland, vertelt wat de valkuilen zijn bij de classificatie van goederen voor exportcontrole. Om te kunnen vaststellen of maatregelen van toepassing zijn, is het noodzakelijk om voor exportgoederen een dual-use nummer of ECCN-code te bepalen. Aan de hand van verschillende cases toont Groenendijk welke problemen daarbij kunnen ontstaan en hoe classificatie goed kan worden georganiseerd.

Gratis boekje en magazine
Maar AEB doet meer tijdens het Nationale Douane en Trade Compliance Congres. Zo wordt het boekje ‘Exporteren zonder risico’s? Zo doe je dat.’ gratis aan bezoekers aangeboden. Dit boekje geeft nuttige informatie en tips over handelsverboden en -restricties en het organiseren van screeningsprocessen. Op de stand van AEB is het boekje af te halen na inwisseling van de digitale voucher die elke deelnemer via de congres-app ontvangt.

Daarnaast lanceert AEB de tweede editie van het gratis Nederlandstalige AtoB Magazine met artikelen over supply chain, logistiek, internationale handel en IT. Onderwerpen die aan bod komen: het belang van masterdata, het rendement van geautomatiseerd exportcontroles, de stille revolutie in bedrijfssoftware en de kunst van het classificeren. Daarnaast presenteert AEB de resultaten van een internationaal onderzoek naar digitalisering van douaneprocessen. Tot slot vertelt een bedrijf in de chemische industrie over zijn ervaringen met automatische screening van exportzendingen.

Het Nationaal Douanecongres en het Trade Compliance Congres vinden plaats op donderdag 11 oktober in het WTC Rotterdam. Beide congressen starten om 10.00 uur en eindigen rond 17.15 uur met een netwerkborrel. Bezoek de stand van AEB om advies te krijgen over de wijze waarop u zich het beste kunt voorbereiden op een toekomst vol onzekerheden. Kijk voor meer informatie en voor een online inschrijfformulier op www.douanecongres.nl / www.tradecompliancecongres.nl.

Over AEB (www.aeb.com/nl
AEB ontwikkelt al meer dan 35 jaar software voor de ondersteuning van internationale handel en logistieke processen van bedrijven in de industriële, commerciële en dienstverlenende sectoren. Meer dan 5000 klanten uit meer dan 35 landen gebruiken de oplossingen van AEB voor transport en warehouse management, voor import en exportmanagement, preferentie management en veel meer. Zij profiteren van een verbeterde efficiëntie, compliance en transparantie – in binnen- en buitenland – dankzij toepassingen zoals douane- en embargocontroles, verbeterde samenwerking met supply chain partners en automatisering va verzendprocessen. AEB’s portfolio strekt zich uit van online plug-and-play oplossingen tot uitgebreide logistieke systemen.

AEB heeft zijn hoofdkantoor en datacenters in Stuttgart en beschikt daarnaast over internationale vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Singapore, Zwitserland, Zweden, Tsjechië, Frankrijk en de Verenigde Staten. Het Nederlandse kantoor is gevestigd in Capelle aan den IJssel.

Voor meer informatie :

Logo Google
Logo ICT-Partners
Logo NEG-ITSolutions
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo True B.V.
Logo Curvature
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Dataplace
Logo Global Knowledge
Logo Global Knowledge
Logo Valid
Logo Cegeka
Logo Schneider Electric
Logo Uniserver
Logo Barracuda Networks
Logo Telindus
Logo Ictivity
Logo Nuance
Logo Palo Alto Networks
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo SecureMe2
Logo Schneider Electric
Logo Fellowes Benelux
Logo I.R.I.S.
Logo Klarna

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl