www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl

Omzet multiplay markt groeit naar EUR 1,15 miljard in Q2, VodafoneZiggo aan kop

Houten, The Netherlands, 14 September 2018 - In het tweede kwartaal groeide de omzet uit multiplay diensten in Nederland met 0,5 procent naar EUR 1,154 miljard, ondanks een vertraging in de groei van multiplay huishoudens. Dat blijkt uit het multiplay-rapport van marktonderzoeksbureau Telecompaper. Het totaal van huishoudens met breedbandabonnement plus minimaal één andere dienst, zijnde vaste telefonie, tv en/of mobiele telefonie, bij dezelfde aanbieder groeide met 0,1 procent naar 6,7 miljoen op 30 juni 2018.

Voor de komende twee kwartalen wordt verwacht dat de groei van de multiplay omzet zal stijgen vanwege de prijsverhogingen die Ziggo, KPN (en haar merken Telfort, XS4ALL) hebben doorgevoerd per 1 juli 2018. Tegelijkertijd zal de groei van multiplay huishoudens op hetzelfde niveau als in het afgelopen kwartaal blijven.

Vast-mobiele huishoudens groeien naar 2,3 miljoen
De deelmarkt vast-mobiel groeide met 2,5 procent naar 2,3 miljoen huishoudens waar in ieder geval breedband en mobiel bij dezelfde aanbieder wordt afgenomen. De omzet van dit onderdeel groeide naar EUR 521 miljoen. Quad play is de grootste dienstencombinatie op deze deelmarkt met bijna drie kwart van de aansluitingen, maar breedband, televisie en mobiel is de snelst groeiende combinatie en heeft 17,5 procent van alle vast-mobiele combinaties aan het einde van Q2 2018. De verhoudingen tussen de aanbieders op de vast mobiel markt zijn duidelijk met KPN als grootste (56,1%) gevolgd door VodafoneZiggo met 41,5 procent en T-Mobile als kleinste met zo’n 2 procent van alle vast-mobiele huishoudens.

Marktaandeel 3P (breedband, vaste telefonie en tv) daalt onder 45 procent
Het grootste gedeelte van de multiplay huishoudens heeft nog altijd een traditionele triple play bundel (breedband, vaste telefonie en tv), hoewel dat aandeel is gedaald naar 44,9 procent. 2P (breedband en tv) en quad play (breedband, vaste telefonie, televisie en mobiel) profiteren het meest van de daling. 2P (breedband, tv) kwam uit op 12,4 procent in Q2, 0,4 procentpunten meer dan in Q1 en quad play is de bundel van 25,5 procent van alle multiplay huishoudens (+0,5%).

VodafoneZiggo blijft grootste aanbieder multiplay
Op de hele multiplay markt is VodafoneZiggo de grootste aanbieder als het gaat om aansluitingen, met 47,8 procent marktaandeel, gevolgd door KPN met 39,5 procent. Qua omzet is VodafoneZiggo ook de grootste aanbieder, met 48,5 procent goed voor EUR 560 miljoen in Q2, gevolgd door KPN met 42 procent met EUR 485 miljoen.

Voor de rest van 2018 verwacht Telecompaper dat vast-mobiel nog groter gaat worden zowel qua omzet als aansluitingen, met name door groei bij T-Mobile en VodafoneZiggo. Daarnaast zullen de traditionele triple plays met breedband, vaste telefonie en televisie vaker ingeruild worden voor breedband, televisie en mobiele telefonie bij dezelfde aanbieder.

Voor de redactie
Dual play-, triple play- en quad play-pakketten zijn in Nederland inmiddels de norm. Telecompaper komt daarom met het kwartaalrapport Dutch Consumer Multiplay Market. Het rapport geeft een (bijna) volledige blik op de Nederlandse multiplay-markt. Het bevat analyses van de abonnee-aantallen van de vier single plays (breedband, vaste telefonie, tv, mobiel), verdeeld over de diverse multiplays en de acht grootste aanbieders op de Nederlandse markt. Bovendien bevat het rapport ook de analyses van de service revenues uit deze multiplays, tevens uitgesplitst naar de acht aanbieders. Het rapport verschijnt op kwartaalbasis en is verkrijgbaar voor EUR 2.500.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Kamiel Albrecht
Telefoon: +31 30 6349600
Email: Kamiel@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
De FTTH-markt groeide in 2019 met 10%, in 2020 wordt een record aantal woningen aangesloten

Nederlandse tv-video-markt groeit naar EUR 2,2 miljard, Covid-19 kan groei verder stuwen

Triple play klanten van Delta, KPN en Ziggo het meest honkvast
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Snowflake
Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo Citrix
Logo Solvinity
Logo Zyxel