www.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nl
Datum: (3 jaar en 139 dagen geleden)

Nederlandse mobiele markt krimpt 8,2% in Q2 2018, Vodafone verliest het meest

Houten, The Netherlands, 07 September 2018 - De Nederlandse markt voor mobiele diensten was in het tweede kwartaal van 2018 goed voor een omzet van EUR 938 miljoen. Dat is een daling van 8,2 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. De omzetdaling op jaarbasis was vergelijkbaar met het eerste kwartaal. Opnieuw vertoonde de markt dit jaar markt geen groei, zo blijkt uit het meest recente kwartaalrapport Dutch Mobile Operators van Telecompaper. De mobiele netwerk operators schrijven deze daling vooral toe aan de invloed van regelgeving, prijsdruk gecombineerd met de sterke concurrentie. Tele2 en KPN zagen hun marktaandeel op jaarbasis groeien terwijl Vodafone de grootste verliezer was.

Van de vier mobiele operators met een eigen netwerk (MNO’s) liet Tele2 als enige groei van de kwartaalomzet zien. Het bedrijf noteerde een groei van 13,8 procent jaar-op-jaar. Tele2, dat nog op goedkeuring wacht om samen te gaan met T-Mobile, blijft de kleinste van de vier MNO’s, maar wist z’n marktaandeel te vergroten naar 6,7 procent in Q2 2018. Van de andere drie spelers liet KPN de minste omzetdaling zien (-5,8%) en breidde daardoor zijn marktleiderschap iets uit naar een aandeel van 41,7 procent. T-Mobile had een iets grotere omzetdaling (-7,2%) (op mobiel) op jaarbasis en wist z’n marktaandeel iets te verhogen naar 22,8 procent. Vodafone (inclusief de mobiele omzet van Ziggo) kreeg de grootste klap te verwerken en liet een omzetdaling zien van 15,9 procent. De operator verloor als enige MNO marktaandeel en kwam uit op 28,8 procent.

Opnieuw mobiele dienstenomzet daling in Q2 2018
De omzetdaling naar EUR 938 miljoen betekende jaar-op-jaar een daling van 8,2 procent en sequentieel -0,3 procent. Het tweede kwartaal is over het algemeen sterker dan het voorgaande eerste kwartaal, maar ook dit jaar vertoonde de markt voor de tweede jaar op rij geen groei. Operators wijzen vooral op gemiste omzet door regulering maar ook prijsdruk en zware concurrentie worden als oorzaken genoemd. Vodafone bijvoorbeeld berekende dat regulering in het tweede kwartaal een impact had ter grootte van EUR 17 miljoen, voornamelijk door lagere inkomsten voor afwikkelen van gesprekken, maar ook door lagere roaming inkomsten.

Omzet daalt naar EUR 3,7 miljard in 2022
Op basis van de resultaten uit het voorgaande kwartaal en de huidige marktinvloeden heeft Telecompaper zijn verwachting voor de komende vijf jaar bijgesteld. Naar verwachting zal de mobiele markt in Nederland in 2018 met ongeveer 4 procent in omzet krimpen naar ongeveer EUR 3,9 miljard. Het onderzoeksbureau verwacht verder dat in de periode 2018-2022 de markt nog steeds licht zal krimpen, met een negatief gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) van 1,8 procent, tot een omzet van rond de EUR 3,7 miljard in 2022. Deze voorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de concurrentie en prijsdruk niet zal afnemen, ook niet na de mogelijke fusie van T-Mobile en Tele2. De groei van de omzet uit data en extra diensten is onvoldoende om de structurele daling van de omzet uit spraak en sms volledig te compenseren.

"Hoewel het aandeel van abonnees met een onbeperkt data-abonnement nog klein is, zijn er wel steeds meer mensen die een grotere databundel nemen. Door de aanhoudende concurrentie worstelen operators echter nog altijd met de vertaling van deze vraag naar hogere tarieven en omzetten," stelt Research Analist Alejandra van de Roer, auteur van het Dutch Mobile Operators rapport.

Voor de redactie
Het Dutch Mobile Operators 2018 Q2 rapport is gebaseerd op voortgaand onderzoek van Telecompaper naar ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor mobiele communicatiediensten.

Het rapport belicht de ontwikkelingen bij de Nederlandse mobiele netwerkoperators KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2, inclusief MVNO's. Het analyseert de resultaten van het tweede kwartaal van 2018, zowel de inkomsten als het aantal klanten, en vergelijkt de bevindingen met de resultaten uit het tweede kwartaal van 2017 (jaar-op-jaar) en het eerste kwartaal (sequentieel) van 2018. Een uitsplitsing van postpaid/prepaid en MNO/retail-omzet en ARPU voor elke operator is inbegrepen.

Dutch Mobile Operators 2018 Q2 geeft ten slotte nog een prognose van vijf jaar voor de inkomsten en het aantal klanten voor de Nederlandse markt. Het rapport kost 595 euro voor één gebruiker.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Alejandra van de Roer
Research analist
Email: alejandra@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Nederlanders willen na coronacrisis graag vanuit huis blijven werken, maar hebben meer ondersteuning voor samenwerking nodig

Omzet uit tv en video steeg met 8 procent in 2020, helft huishoudens heeft SVOD omarmd

T-Mobile snelste stijger op mobiele markt in 2020, KPN nog de grootste
eV-ict en de IT Management Group starten een samenwerking om ICT kosten analyse in te voeren bij bedrijven en organisaties

Pilot Cellnex en Techtenna versnelt realisatie IoT netwerk Tilburg

Klantcontact.nl lanceert de Klantcontact Partnership Studie (KPS)

Resultaten Unit4 Q1 opgestuwd na groei-investering door TA Associates van meer dan 2 miljard dollar

Vattenfall Foundation start kennisgedreven vrijwilligerswerk door samenwerking met Impact Matters

Nieuw onderzoek biedt inzicht in belangrijkste oorzaken burn-outs onder zorgpersoneel

Werkomgeving, bedrijfscultuur en persoonlijke ontwikkeling belangrijker voor softwareontwikkelaars dan salaris

Pega Process AI biedt zelfoptimaliserende procesautomatisering

Arrow Electronics breidt ArrowSphere uit met Bitdefender MSP-portfolio voor cyberbeveiliging

VMware ondersteunt de huidige Anywhere Workforce met nieuwe propositie

Zscaler verbetert Zero Trust-security voor de digitale organisatie en ontwricht daarmee decennia aan verouderde IT-security- en netwerkmodellen

Dell Technologies: Betere prestaties en meer automatisering voor Dell EMC PowerStore-gamma

Gezichtsverificatie iProov geselecteerd door itsme om wereldwijde groei te ondersteunen

Maandalert Woningmarkt | april 2021, Blijvende prijsstijgingen op de woningmarkt

TIE Kinetix helpt Nederlands Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de volgende stap te maken met e-procurement
BIM4Production wil de bouwsector blijvend veranderen, project bij Spaansen is antwoord op de vraag: ‘hoe dan?’

Ivanti introduceert Neurons voor ITSM en ITAM om Everywhere Workplace mogelijk te maken

Zoom stelt $100 miljoen beschikbaar voor ontwikkelaars Zoom Apps

Updates voor Jamf Parent en Jamf Teacher ondersteunen online, hybride en fysiek onderwijs

Rick Schouten wordt Head of Finance BPSOLUTIONS

PayIBAN innoveert met aanbieden van iDEAL en Incassomachtigen zonder transactiekosten

Startupbootcamp Lanceert Digitale Accelerator Voor One Single Hub

Earth Day: duurzaamheid begint bij de fabrikant volgens Lexmark

KnowBe4-rapport laat zien dat we slimmer worden in het herkennen van corona-gerelateerde phishing-mails

JOGO haalt €2 miljoen op voor innovatief ontwikkelingsplatform voor voetbaltalent
Verstreken tijd: 3 jaar en 139 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Alcadis