www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.LVTPR.nl
2482 volgers blijven op de hoogte!

Nederlandse mobiele markt krimpt 8,2% in Q2 2018, Vodafone verliest het meest

Houten, The Netherlands, 07 September 2018 - De Nederlandse markt voor mobiele diensten was in het tweede kwartaal van 2018 goed voor een omzet van EUR 938 miljoen. Dat is een daling van 8,2 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. De omzetdaling op jaarbasis was vergelijkbaar met het eerste kwartaal. Opnieuw vertoonde de markt dit jaar markt geen groei, zo blijkt uit het meest recente kwartaalrapport Dutch Mobile Operators van Telecompaper. De mobiele netwerk operators schrijven deze daling vooral toe aan de invloed van regelgeving, prijsdruk gecombineerd met de sterke concurrentie. Tele2 en KPN zagen hun marktaandeel op jaarbasis groeien terwijl Vodafone de grootste verliezer was.

Van de vier mobiele operators met een eigen netwerk (MNO’s) liet Tele2 als enige groei van de kwartaalomzet zien. Het bedrijf noteerde een groei van 13,8 procent jaar-op-jaar. Tele2, dat nog op goedkeuring wacht om samen te gaan met T-Mobile, blijft de kleinste van de vier MNO’s, maar wist z’n marktaandeel te vergroten naar 6,7 procent in Q2 2018. Van de andere drie spelers liet KPN de minste omzetdaling zien (-5,8%) en breidde daardoor zijn marktleiderschap iets uit naar een aandeel van 41,7 procent. T-Mobile had een iets grotere omzetdaling (-7,2%) (op mobiel) op jaarbasis en wist z’n marktaandeel iets te verhogen naar 22,8 procent. Vodafone (inclusief de mobiele omzet van Ziggo) kreeg de grootste klap te verwerken en liet een omzetdaling zien van 15,9 procent. De operator verloor als enige MNO marktaandeel en kwam uit op 28,8 procent.

Opnieuw mobiele dienstenomzet daling in Q2 2018
De omzetdaling naar EUR 938 miljoen betekende jaar-op-jaar een daling van 8,2 procent en sequentieel -0,3 procent. Het tweede kwartaal is over het algemeen sterker dan het voorgaande eerste kwartaal, maar ook dit jaar vertoonde de markt voor de tweede jaar op rij geen groei. Operators wijzen vooral op gemiste omzet door regulering maar ook prijsdruk en zware concurrentie worden als oorzaken genoemd. Vodafone bijvoorbeeld berekende dat regulering in het tweede kwartaal een impact had ter grootte van EUR 17 miljoen, voornamelijk door lagere inkomsten voor afwikkelen van gesprekken, maar ook door lagere roaming inkomsten.

Omzet daalt naar EUR 3,7 miljard in 2022
Op basis van de resultaten uit het voorgaande kwartaal en de huidige marktinvloeden heeft Telecompaper zijn verwachting voor de komende vijf jaar bijgesteld. Naar verwachting zal de mobiele markt in Nederland in 2018 met ongeveer 4 procent in omzet krimpen naar ongeveer EUR 3,9 miljard. Het onderzoeksbureau verwacht verder dat in de periode 2018-2022 de markt nog steeds licht zal krimpen, met een negatief gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) van 1,8 procent, tot een omzet van rond de EUR 3,7 miljard in 2022. Deze voorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de concurrentie en prijsdruk niet zal afnemen, ook niet na de mogelijke fusie van T-Mobile en Tele2. De groei van de omzet uit data en extra diensten is onvoldoende om de structurele daling van de omzet uit spraak en sms volledig te compenseren.

"Hoewel het aandeel van abonnees met een onbeperkt data-abonnement nog klein is, zijn er wel steeds meer mensen die een grotere databundel nemen. Door de aanhoudende concurrentie worstelen operators echter nog altijd met de vertaling van deze vraag naar hogere tarieven en omzetten," stelt Research Analist Alejandra van de Roer, auteur van het Dutch Mobile Operators rapport.

Voor de redactie
Het Dutch Mobile Operators 2018 Q2 rapport is gebaseerd op voortgaand onderzoek van Telecompaper naar ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor mobiele communicatiediensten.

Het rapport belicht de ontwikkelingen bij de Nederlandse mobiele netwerkoperators KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2, inclusief MVNO's. Het analyseert de resultaten van het tweede kwartaal van 2018, zowel de inkomsten als het aantal klanten, en vergelijkt de bevindingen met de resultaten uit het tweede kwartaal van 2017 (jaar-op-jaar) en het eerste kwartaal (sequentieel) van 2018. Een uitsplitsing van postpaid/prepaid en MNO/retail-omzet en ARPU voor elke operator is inbegrepen.

Dutch Mobile Operators 2018 Q2 geeft ten slotte nog een prognose van vijf jaar voor de inkomsten en het aantal klanten voor de Nederlandse markt. Het rapport kost 595 euro voor één gebruiker.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Alejandra van de Roer
Research analist
Email: alejandra@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Meerderheid Nederlanders kijkt positief naar toepassingen 5G

VRiend wint 5G Innovation Challenge

Nederlanders willen wel snel 5G-internet, maar gaan niet zelf investeren
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Distology Nederland B.V.
Logo BTG
Logo Cicerosoftware - INFORMA Europe
Logo Art Of Automation
Logo Copernicus
Logo Webhosters.nl
Logo Marcommit
Logo NEG-ITSolutions
Logo Maunt
Logo Ifective
Logo SoftApp-distribution
Logo MatrixMind
Logo TenderApp
Logo iUsed.nl
Logo SWOOP
Logo Belcentrale.nl
Logo Art Of Automation
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Belcentrale.nl
Logo tradeinterop
Logo Nalanda Technology
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo Schneider Electric
Logo Intermax
Logo Thinkwise
Logo ZyXEL
Logo Liquit
Logo Schneider Electric
Logo IKUU
Logo Dutchitchannel.nl
Logo Poly
Logo Cumulus Networks
Logo Eaton
Logo Competence Factory
Logo Ymor
Logo Extreme Networks
Logo NTT Ltd.

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureauContentbureau