Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nl
Datum: (3 jaar en 108 dagen geleden)

Rijkswaterstaat en CGI werken samen aan integraal IT-beheer van wegennet en kunstwerken in Nederland

Driejarige IT-opdracht voor slim en duurzaam beheer van Nederlandse infrastructuur om te kunnen voldoen aan de toenemende mobiliteit

Rotterdam, 28 augustus 2018 – Rijkswaterstaat gaat een samenwerking aan met CGI voor het ontwikkelen van geïntegreerde areaalinformatie voor de Nederlandse infrastructuur zoals snelwegen, bruggen, sluizen en tunnels. Beide bedrijven hebben in juni 2018 een 3-jarige overeenkomst getekend met een optionele verlenging tot 10 jaar. Dit contract is van toepassing op het programma AIRBIM en moet voorzien in een optimaal beheer van de assets. Dit draagt eraan bij dat de Nederlandse infrastructuur is toegerust om aan de toenemende mobiliteit te voldoen en dat ons land bereikbaar en veilig blijft, nu én in de toekomst.

Daar waar Rijkswaterstaat het beheer van het Nederlandse wegennet, bruggen, sluizen, tunnels en andere kunstwerken nu nog in verschillende systemen decentraal beheert, werkt het programma AIRBIM van Rijkswaterstaat aan een meer integraal en eenduidig beeld van de gehele infrastructuur. Daarmee krijgt Rijkswaterstaat nog beter inzicht in de (onderhouds)status van al zijn assets en kan de organisatie adequaat anticiperen op toekomstig onderhoud.

CGI gaat Rijkswaterstaat helpen met het eenduidig beheer van alle beschikbare assetgegevens. Die gegevens worden gebruikt voor het visualiseren van de kunstwerken en voor de afstemming met alle marktpartijen, zoals aannemers en beheerorganisaties. Ook zijn die gegevens nodig voor het toepassen van innovatieve technologieën om het onderhoud en beheer van de infrastructuur verder te verbeteren. Daarvoor ontwikkelen CGI en Rijkswaterstaat gezamenlijk een DevOps/XP-omgeving,  met slimme software op basis van Cloudtechnologie. Het nieuw te ontwikkelen integrale systeem blijft beschikbaar binnen de deuren van het datacenter van Rijkswaterstaat.

Peter den Held, directeur Ontwikkeling Services bijRijkswaterstaat, vertelt: “CGI beschikt over relevante expertise. Ze trekt samen op met onze softwareleveranciers en is bereid te investeren in een goed partnership voor gezamenlijk succes.”

Menno Kooistra, Vice President Transport, Post & Logistics Sector bij CGI vult aan: “CGI heeft een jarenlange relatie met Rijkswaterstaat. Zo bouwden en onderhouden we het intelligente Beslis en Ondersteunend systeem, BOS, dat Nederland beschermt tegen overstromingen. Dankzij het nieuwe contract kunnen wij onze kennis en expertise ook inzetten op het gebied van integraal asset management. Wij zijn dan ook blij met deze opdracht en het vertrouwen dat wij opnieuw krijgen.”

Over Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Rijkswaterstaat beheert en ontwikkelt de rijkswegen, -vaarwegen en -wateren en zet in op een duurzame leefomgeving. Samen met anderen werkt Rijkswaterstaat aan een land dat beschermd is tegen overstromingen. Waar voldoende groen is, en voldoende en schoon water. En waar je vlot en veilig van A naar B kunt.

Over CGI
CGI Group Inc, opgericht in 1976, is één van de grootste onafhankelijke zakelijke en ICT-dienstverleners ter wereld. Met ongeveer 74.000 professionals wereldwijd levert CGI een volledig portfolio met high-end bedrijfs- en IT-consultingdiensten, systeemintegratie en IT en business process outsourcing services. CGI’s nauwe betrokkenheid bij de klant, best passende wereldwijde distributienetwerk en intellectual property diensten, helpen klanten resultaten te versnellen en te digitaliseren. Met een jaaromzet van C$ 10,8 miljard is CGI beursgenoteerd op de TSX (GIB.A) en de NYSE (GIB). Website: www.cginederland.nl.

Voor meer informatie
Mocht u vragen hebben of meer informatie willen ontvangen, dan kunt u contact opnemen met:

CGI Nederland
Freja Bellinga
External Communications & PR Manager
E: freja.bellinga@cgi.com
T: +31 (0)6 1380 9739

Axioma Communicatie
Simone Smits
PR Consultant
T : 06 30 66 80 44
E : simone@axioma.nl

Laatste van CGI
CGI lanceert HotScan360 anti-witwasoplossing die realtime transacties monitort

CGI is geselecteerd als IT Outsourcing partner en Service Integrator van De Hypothekers Associatie

Verstreken tijd: 3 jaar en 108 dagen
CGI contact

Logo CGI

www.cginederland.nl
CGI sociaal

CGI tweets

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Cellnex