www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureau
2477 volgers blijven op de hoogte!

Drie voordelen van VOIP voor het MKB

Alle bedrijven, ongeacht hun sector, omvang of focus, zijn sterk afhankelijk van communicatie om contact te leggen met klanten en partners, om omzet te maken en uiteindelijk te groeien.

Ondanks de snelle groei van sociale media en andere digitale communicatiekanalen, blijft telefonie voor de meeste bedrijven de steunpilaar van klantcommunicatie.

Na tientallen jaren van relatief weinig verandering in de onderliggende technologie, is Voice over IP of VoIP-technologie snel de standaard aan het worden voor ondernemingen van elke omvang vanwege lagere kosten, verbeterde schaalbaarheid en rijkere functies.

IP-telefonie wordt zelfs door een aantal providers voor thuisgebruikers uitgerold, ter vervanging van de verouderende ISDN-infrastructuur. KPN richt zich op september 2019 als een einddatum van zijn ISDN-services.

Het is dus duidelijk dat VoIP de toekomst is van telefonie, maar het biedt ook grote voordelen voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze omvatten lagere kosten, verbeterde schaalbaarheid en sterk verbeterde functiesets.

Lagere kosten

Winstgevendheid is belangrijk voor alle bedrijven, maar voor kleinere bedrijven moet elke mogelijkheid tot kostenbesparing serieus worden genomen. De marges tussen succes en falen kunnen ongelooflijk krap zijn. Voor MKB bedrijven kunnen IP-telefoondiensten meteen aanzienlijke kostenbesparingen opleveren.

Het is duidelijk dat de gesprekskosten op VoIP-netwerken lager zijn dan die op ISDN-netwerken. Dit is grotendeels toe te schrijven aan de daling van de kosten van gegevensoverdracht via het internet. Inmiddels heeft elk bedrijf sowieso een internetlijn en zitten daar geen extra kosten meer in.

IP naar IP-oproepen kunnen worden getermineerd tegen verwaarloosbare kosten, gesprekken die op het Belcentrale netwerk blijven zijn bijvoorbeeld gratis. Oproepen die eindigen op vaste of mobiele nummers van andere providers zijn duurder, maar meteen al een stuk goedkoper dan via ISDN.

Voor bedrijven met internationale klanten en partners lopen de voordelen nog veel harder op omdat internationale oproepbestemmingen een hele andere tariefopbouw hebben op VoIP. Bij Belcentrale liggen die prijzen ten op zichtte van ISDN tarieven veelal 40 tot 80 procent lager, afhankelijk van de bestemming.

VoIP-adaptatie elimineert ook de noodzaak van traditionele telefooninfrastructuur, meestal in de vorm van ISDN-lijnen Hierdoor kunnen bedrijven hun netwerk consolideren tot een enkele gegevensverbinding tegen aanzienlijk lagere kosten. In plaats van elke gelijktijdige oproep die een afzonderlijke ISDN-lijn vereist, kan een enkele gegevensverbinding tegelijkertijd oproepen naar een aantal klanten afhandelen, waardoor verhoogde verkoop mogelijk is zonder hogere kosten. Bij cloudtelefonie van Belcentrale is er ook geen ISDN centrale en bijbehorend service contract meer nodig.

Meer groei

De tweede belangrijke factor, alleen voorafgegaan aan de wil om kosten te drukken, is de natuurlijke drive van een bedrijf om uit te breiden. Hier kunnen VoIP-services kleine en middelgrote ondernemingen helpen snel en pijnloos te groeien.

Om uit te breiden, moeten bedrijven over het algemeen meer verkopen, waarvoor meer gelijktijdige communicatiekanalen nodig zijn. Dit kan leiden tot een 'kip en ei'-situatie met traditionele telefoonlijnen. Er zijn meer ISDN-kanalen nodig om het toegenomen verkoop- en ondersteunings oproepvolume aan te kunnen, maar er is een aanzienlijke doorlooptijd bij de installatie van de infrastructuur, evenals aanzienlijke kosten.

Met IP-telefonie kunnen bedrijven hun verkoopvolume vergroten zonder de aanvullende infrastructuur nodig te hebben; er is geen harde limiet aan het aantal gelijktijdige oproepen.

Uitgebreide opties

Naast het verlagen van de kosten en het vergemakkelijken van de uitbreiding bieden IP-telefoniediensten tal van opties die gunstig zijn voor groeiende bedrijven. Deze maken werken op afstand mogelijk, de integratie van IT systemen en maakt de telefonie oplossing toekomstbestendig voor elk bedrijf.

Met een traditioneel telefoonsysteem kan een teamlid zijn bureautelefoon doorschakelen om oproepen te ontvangen, maar het terugsturen van een klantgesprek resulteert nog steeds in een onprofessioneel ogend huis- of mobielnummer.

Dit is niet het geval met VoIP-systemen. Gebruikers kunnen zich in principe 'inloggen' vanaf elke locatie, desktop of mobiel en hebben toegang tot hetzelfde adresboek met contacten en telefoonnummers.

VoIP-systemen kunnen ook naadloos worden geïntegreerd met vele bestaande CRM- en soortgelijke informatiesystemen. Dit geeft gebruikers direct toegang tot klantinformatie op basis van het telefoonnummer, waardoor de wachttijd en mogelijke onnauwkeurigheid bij het zoeken naar klantrecords worden geëlimineerd.

Tenslotte heeft KPN aangekondigd ondersteuning van ISDN-systemen tegen september 2019 te beëindigen, waardoor de vervanging van ISDN infrastructuur onvermijdelijk is. Van veel groter belang is echter het feit dat VoIP-systemen conferentie- en videobellen naadloos kunnen integreren, waardoor het bedrijf van meer professionele communicatiemiddelen wordt voorzien.

Voor een kleiner bedrijf dat in de toekomst wil investeren, is het nooit een verkeerde keuze over te stappen op een IP-telefoonsysteem. Hoewel er mogelijk enige kosten zijn gemoeid met de overstap van PSTN naar IP, zal de terugverdientijd nooit meer dan een paar maanden zijn.
Tags bij dit bericht
Eerder van Belcentrale.nl
22 okt 2019 Belcentrale gaat verder met nieuwe Channel Manager

9 okt 2019 Succesvolle samenwerking tussen Euretco/ DGN Retail en Belcentrale

19 jul 2019 Belcentrale en Multivlaai gaan samenwerking aan
Hipex wint zilveren FD Gazellen Award 2019

Cegeka neemt Dynamics 365-activiteiten over van CTB

Schneider Electric bevestigt duurzaamheidsambities tijdens COP25

Uniserver stelt Deirdre van der Burg aan als strategisch marketing manager

Frontline past zowel koers als naam aan en wordt Frontline Solutions

Sterke internationale groei Barracuda in de MSP-markt

Versleutelen van WAN-verbinding gebeurt te vaak niet volgens IT-beslissers

Bechtle en Ictivity tillen dienstverlening naar hoger niveau

Nuance versnelt toepassing van spraakherkenning in de gezondheidszorg met Dragon Medical One

2020 cybersecurity voorspellingen

Supply chain reorganisatie verbetert klantenservice en flexibiliteit Panasonic Toughbook

Western Digital's nieuwe WD Blue SSD met NVMe-protocol tot 4x sneller dan SATA SSD

FintechOS haalt € 12,7 miljoen op in Serie A voor wereldwijde expansie

AFAS Foundation en Missing Chapter Foundation ontwikkelen lesprogramma om kinderarmoede in Nederland bespreekbaar te maken

Cyberveiligvoor de financiëlesector in 2020
Conscia breidt aanbod uit met managed security services

NFIR zet cyberalarm van SecureMe2 in als forensisch instrument

Schneider Electric brengt het eerste serverrek met geïntegreerde vloeistofkoeling in de datacenterindustrie

Helft kantoormedewerkers heeft lichamelijke klachten door werk

IRIS Nederland optimaliseert klantervaring met Freshworks

Logo Google
Logo ICT-Partners
Logo NEG-ITSolutions
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo True B.V.
Logo Curvature
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Dataplace
Logo Global Knowledge
Logo Global Knowledge
Logo Cegeka
Logo Schneider Electric
Logo Uniserver
Logo Barracuda Networks
Logo Telindus
Logo Ictivity
Logo Nuance
Logo Palo Alto Networks
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo SecureMe2
Logo Schneider Electric
Logo Fellowes Benelux
Logo I.R.I.S.
Logo Klarna
Logo Totaalbesparen.com

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureau