www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
Datum: (2 jaar en 21 dagen geleden)

Investeringen zorgen voor nieuw elan in de Nederlandse FTTH-markt

Houten, The Netherlands, 31 July 2018 - Er is een groeiende interesse van binnen- en buitenlandse investeringsmaatschappijen in de Nederlandse glasvezelmarkt. In het afgelopen jaar hebben meerdere van deze partijen belangen genomen in bedrijven die actief zijn op de Nederlands markt. De komende jaren zullen deze investeringen tot honderdduizenden nieuwe homes passed leiden, zo blijkt uit het Telecompaper-rapport FTTH in the Netherlands 2018. Ook kleine lokale initiatieven komen tot wasdom en overheden investeren mee, terwijl marktleider KPN zich niet roert op de glasvezelmarkt.
  • Binnen- en buitenlandse investeringsmaatschappijen richten zich op Nederlandse glasvezelmarkt
  • Overheden stappen in
  • Lokale en regionale initiatieven komen tot wasdom
  • KPN investeert vooralsnog niet veel in FTTH
De Zweedse investeerde EQT nam CIF over, dat contracten heeft liggen voor glasvezelaansluitingen in nog minimaal 100.000 huishoudens. Arcus investeerde in E-Fiber, goed voor uitrolplannen naar minimaal 90.000 huishoudens. L2Fiber Rotterdam heeft naar eigen zeggen een investeerder bereid gevonden voor de aanleg van minimaal 300.000 homes passed.

Ook op de zakelijke glasvezelmarkt zijn er ontwikkelingen gaande die duiden op toegenomen interesse, wat startte met Eurofiber dat enkele jaren geleden werd overgenomen door Antin Infrastructure Partners.

Overheid investeert mee
Hoewel de markt een groeiende bereidheid toont om te investeren in glasvezelnetwerken, zijn de afgelopen jaren overheidsinvesteringen nodig gebleken om glasvezelinitiatieven in met name de rurale gebieden een vervolg te kunnen geven. Provincies en regio’s met een relatief lage glasvezelpenetratie hebben het heft in eigen handen genomen, bijvoorbeeld in Friesland, Groningen en de regio Rivierenland.

Bij alle plannen moet worden meegenomen dat zaken als vraagbundeling kunnen leiden tot een minder grote uitrol dan gepland. Vraagbundeling is op dit moment een grotere drempel voor glasvezeluitrol dan financiering.

Lokale initiatieven boeken succes
Niet alleen partijen die door kapitaalinjecties grootschalig kunnen werken zetten de toon. Het aantal lokale en regionale initiatieven dat tot wasdom komt, is groeiende. In voorgaande jaren slaagden dergelijke partijen er zelden in verder te komen dan het maken van plannen en het tellen van potentiële abonnees. De laatste jaren staan er steeds vaker partijen op die ook de fase van uitrollen halen, onder andere in midden Brabant, Giessenlanden, De Wolden en Venray. Ook lokale kabelbedrijven behoren hiertoe.

Marktleider KPN kijkt vanaf de zijlijn toe
De Nederlandse FTTH markt groeide tot het eerste kwartaal van 2018 naar een totaal van 2,7 miljoen homes passed, waarbij KPN (Reggefiber) ruim 82 procent voor zijn rekening neemt. KPN geeft op dit geen prioriteit aan glasvezeluitrol, waardoor zijn marktaandeel daalt. Het bedrijf richt zich op upgrades van het DSL-netwerk en verglaast enkel nieuwbouwwijken. Telecompaper verwacht dat KPN zijn FTTH-ambities uit concurrentieoverwegingen weer zal gaan vergroten.

Het rapport
Het rapport FTTH in the Netherlands 2018 bevat onder andere een analyse van de te verwachte groei en een aantal andere belangrijke ontwikkelingen in de Nederlandse FTTH sector. Er wordt tevens inzicht gegeven in de ontwikkelingen per provincie en er wordt gekeken naar internationale trends. Tot slot bevat het rapport beschrijvingen van de ontwikkelingen bij een aantal spelers, waaronder Caiw, KPN, E-Fiber, Kabelnoord, Re-Net, Rodin Broadband Groningen, T-Mobile, M7 en Delta.

DFM2018 FTTHNL is een onderzoeksrapport van Telecompaper. De prijs voor 10 gebruikers is EUR 4.950. De single-user prijs voor het rapport is EUR 1.950.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Erik Compter
Telefoon: +31 30 6349600
E-mail: erik@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Nog maar 67% Nederlandse huishoudens heeft vaste telefonie, markt krimpt met 104.000 lijnen in Q1

Sterke groei T-Mobile beperkt omzetdaling mobiele markt tot 1,4% in Q1

Nederlandse tv-markt krimpt opnieuw in eerste kwartaal, daling van ruim 1% in 2020 verwacht
Verstreken tijd: 2 jaar en 21 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Intel
Logo Solipsis b.v.
Logo SAP Concur
Logo Conclusion Zuyd