www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
Datum: (3 jaar en 181 dagen geleden)

Virtuele operators naar 6,8 miljoen simkaarten in Q1 2018

Houten, The Netherlands, 25 July 2018 - Het aantal mobiele klanten bij virtuele operators in Nederland groeide tussen het derde kwartaal van 2017 en het eerste kwartaal van 2018 naar 6,81 miljoen. Dat is 1,5 procentpunt meer. Het aandeel van VO's in de totale mobiele markt steeg tot 33 procent. De marktgroei kwam vooral bij onafhankelijke MVNO's vandaan, meer dan van merken die bij de operators met een eigen netwerk (MNO's) horen. Dat blijkt uit Telecompapers nieuwe Dutch Mobile Virtual Operators Market-rapport.

In de zes maanden tot en met maart 2018 kregen MVNO-aanbieders er 76.000 simkaarten bij, versus slechts 22.000 voor de MNO-merken (Let op: in de vorige versie stond '200.000 voor de MNO-merken). Dit verschil werd voornamelijk veroorzaakt door een sterke groei bij MVNO Simpel. Telfort, een merk van KPN, liet juist een daling zien. De andere MNO- merken wisten slechts kleine stijgingen in hun klanten aantallen te realiseren. De virtuele markt is nu gelijk verdeeld tussen de MVNO’s en de MNO-merken, met elk 50 procent van de markt.

Dankzij een groei in het aantal klanten wisten de virtuele spelers ook hun omzet te verhogen. De totale omzet in het eerste kwartaal bedroeg EUR 212 miljoen, waarvan 40 procent bij de MVNO’s. Dit was een lichte groei ten opzichte van zes maanden geleden.

41 actieve spelers in Q1 2018
Het aantal actieve spelers op de Nederlandse VO-markt is met 41 gelijk gebleven sinds Q3 2017. het merendeel is een onafhankelijke MVNO zijn. In vergelijking met het derde kwartaal van 2017 was er één nieuwkomer en stopte één MVNO.
  • De nieuwkomer was PrioCom, dat zich richt op een nieuw segment binnen de zakelijke markt: bedrijven voor wie bedrijf-kritische communicatie van groot belang is.
  • Stipte is in Q1 2018 gestopt met het aanbieden van mobiele diensten. Verder is Vectone’s merk Delight Mobile gestopt. De merken van MVNO’s worden in het MVNO-rapport sinds Q1 2018 echter niet meer apart meegenomen, aangezien de klantenaantallen opgeteld worden bij het moederbedrijf.
  • Daarnaast stopte Choozze in December 2017 met het aannemen van nieuwe klanten, terwijl het zich bezint op haar strategie. Choozze blijft wel bestaande klanten bedienen. Ook SOS Mobiel is gestopt met het accepteren van nieuwe klanten, maar blijft de bestaande klanten bedienen.

No-frills blijft grootste segment
‘No-frills’ blijft het grootste segment en groeide zelfs met twee procentpunten naar 55 procent. De meeste spelers, op Telfort-consument en Simyo na, zagen in dit segment hun klantenaantallen stijgen, waarbij vooral Simpel sterk doorgroeide.

De etnische spelers (zoals Lebara) zijn nog altijd goed voor iets minder dan een derde van de markt. Het in omvang derde segment was het zakelijke segment met 10 procent aandeel, gevolgd door de detailhandel. Het vaste spelers-segment (vaste partijen die ook mobiel aanbieden) volgt, al is die zo goed als verdwenen met de verdwijning van Ziggo, terwijl het community-segment het kleinst blijft.

Verdere consolidatie verwacht
Telecompaper verwacht verdere consolidatie in de markt, aangezien het voor de vele kleine partijen steeds moeilijker zal worden om zich staande te houden. Ook VO’s voelen de voortdurende hevige concurrentie, prijsdruk, de effecten van regelgeving en veranderend consumentengedrag.

"De belangrijkste uitdaging voor elke nieuwe virtuele operator is om een kritische massa te bereiken in een verzadigde markt," zegt Telecompaper analist Marion ter Welle hierover. "Andere belangrijke uitdagingen zijn de continue daling van prepaid in de totale mobiele markt, de verminderde interesse van zowel MNO's als MVNE's om nieuwe virtuele merken op de markt te brengen en de moeilijkheid voor kleine spelers om gebundelde diensten aan te bieden."

Daar staat tegenover dat een eventuele goedkeuring van de fusie tussen T-Mobile en Tele2 wellicht tot voorwaarden voor deze twee MNO’s op de virtuele markt kan leiden, of tot meer interesse van die twee partijen om hun gezamenlijk grotere netwerk te vullen.

Over het rapport
Het rapport ‘Dutch Mobile Virtual Operators Market - 2018 Q1’ biedt een gedetailleerde analyse van alle virtuele merken in Nederland, inclusief merken van operators, onafhankelijke MVNO’s en MVNE’s. Het rapport laat de ontwikkelingen zien in de markt over de afgelopen twee jaren, op het gebied van Sims en omzet, alsmede splitsingen naar segment, pre/postpaid en tussen de onafhankelijke MVNOs en de MNO merken. Daarnaast zijn er analyses over media-exposure en voorspellingen over ontwikkelingen in de markt en het aantal Sims in 2021. Het rapport komt twee keer per jaar uit, de prijs voor één gebruiker is EUR 2.450. Het onderzoek wordt geleverd met individuele profielen van de 15 grootste virtuele operators.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Marion ter Welle
Phone: +31 30 6349600
E-mail: marion@telecompaper.com / alejandra@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Netflix, Disney+ blijven groeien, Fox Sports komt weer op gang

Omzet uit mobiele markt verder gedaald in tweede kwartaal door corona-effecten op B2B-markt

Nog maar 67% Nederlandse huishoudens heeft vaste telefonie, markt krimpt met 104.000 lijnen in Q1
Private sector verwacht de regie over AI-governance kwijt te raken aan overheid

Ivanti erkend als leider in de IDC MarketScape voor Worldwide UEM Software 2020-2021

Partners VIVES en Infolearn verzorgen infectiepreventie e-learning voor 150.000 zorgprofessionals in opdracht van Vlaamse overheid

Razer introduceert Naga X voor MMO-gamers
Cartridge & Toner gigant Alleeninkt.nl na overname van Inktprecies.nl in race voor marktleiderschap printer-land

Philadelphia Zorg kiest voor roostersoftware Intus

Ontdek offertes die bijna zichzelf schrijven met behulp van kunstmatige intelligentie in de nieuwe update van Offorte.com

Social Selling met LinkedIn: “Stilletjes verkopen in een digitaal thuiswerktijdperk (en daarna)”

5 krachtige tips om een boekhoudprogramma te kiezen

Myth Busted: 5 hardnekkige misverstanden over elektrisch rijden

Schneider Electric, Enel en het World Economic Forum publiceren het rapport 'Net Zero Carbon Cities: an Integrated approach'

Mammoet verhuist SAP-omgeving naar myBrand private cloud

Heuvelman Staalhandel klaar voor de toekomstmet low-code ERP-oplossing van Thinkwise

Dutch IT Channel Datacenter Project is gestart

Onderzoek Zendesk: zakelijk succes in 2021 hangt af van het leveren van uitzonderlijke customer experience

Tanium en open source-platform OpenCTI verbeteren gezamenlijk informatievoorziening cyberdreigingen

BT wint contract om Nederlandse diplomatieke missies over de hele wereld met elkaar te verbinden

Autohopper ontwikkelt app om franchisenemers meer inzicht te geven in verhuurproces

Flex-Appeal kondigt rebranding aan naar Oneteam

Tessa de Vor, de nieuwe managing director van Adapt Analytics, zet medewerkers op 1

Lavide Holding NV tekent Letter of Intent

VodafoneZiggo en Discovery kondigen nieuwe samenwerking aan inclusief streamingdienst discovery+
Verstreken tijd: 3 jaar en 181 dagen

Logo CONTACTCENTER4ALL
Logo Techone B.V.
Logo Unexus B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo MCS B.V.
Logo DNA Services B.V.