www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.EVENTIVE.nl
2494 volgers blijven op de hoogte!

Omzet zakelijke telecommarkt daalt tot onder 600 miljoen euro in Q1 2018

Houten, The Netherlands, 24 July 2018 - Op de Nederlandse markt voor zakelijke telecomdiensten werd in het eerste kwartaal van 2018 een omzet gegenereerd van 594 miljoen euro. Dat betekende een daling van 7,2 procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2017. Ten opzichte van dat kwartaal daalde de omzet met 46 miljoen euro, waarbij de omzet uit zakelijke breedbanddiensten als enige segment groeide. Dat blijkt uit Telecompaper's kwartaalrapport over de zakelijke telecommarkt. Hierin wordt gekeken naar mobiel/vast bellen, mobiel/vast breedband en data.

De daling jaar op jaar komt met name doordat mobiele telefonie, vaste telefonie en datanetwerken minder omzet genereren. Tegelijkertijd groeit de omzet van zakelijk vast breedband en is de omzet van mobiel breedband licht gedaald.

Het rapport splitst mobiel uit in mobiel (spraak plus data) en mobiel data only (voor laptops, etc). Bij de tweede (kleinste) categorie is de omzet slechts met 2,4 procent gedaald vergeleken met Q1 2017, naar 40 miljoen euro. Bij mobiel is de omzetdaling 8,6 procent naar een totaal van 267 miljoen euro. De voornaamste oorzaken hiervan zijn de negatieve impact van regulering en toenemende prijsdruk door stevige concurrentie. Vast breedband is de enige categorie waar de omzet groeit in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar: +4,2 procent naar 72 miljoen euro. De omzetten van vaste telefonie en data dalen met respectievelijk 12,2 procent en 6,7 procent naar 116 miljoen euro en 99 miljoen euro.

KPN marktleider, VodafoneZiggo volgt
Bij de operators is KPN (inclusief alle subbrands zoals Yes Telecom, Telfort Zakelijk) veruit marktleider met 48,6 procent van de totale zakelijke telecomomzet. Dat is hetzelfde als in Q1 2017, maar de onderliggende omzet daalde ondanks de overname van Solcon (Q2 2017) met 7,1 procent.

VodafoneZiggo is met 27,6 procent marktaandeel op afstand de nummer twee op de zakelijke markt. Dat is een daling van 0,5 procentpunten vergeleken met VodafoneZiggo’s marktaandeel in Q1 2016. VodafoneZiggo’s zakelijke omzet daalde met 8,9 procent, net zoals bij KPN met name door mobiel.

Geplande combinatie T-Mobile/Tele2 blijft nog achter
De aangekondigde overname van Tele2 Nederland door T-Mobile heeft ook op de zakelijke markt gevolgen voor marktaandelen. T-Mobile heeft 8,1 procent van de zakelijke telecomomzet in Q1 2018 - 0,5 procentpunten hoger dan in Q1 2017. Tele2’s marktaandeel daalde met 0,1 procentpunt naar 4,4 procent. Bij T-Mobile groeide de omzet met 2,1 procent vergeleken met Q1 2017, terwijl Tele2 een daling van meer dan 10 procent kreeg te verduren. Die omzetdaling kwam vooral door vaste telefonie en kon niet gecompenseerd worden door groei van mobiel. Het gecombineerde marktaandeel is 12,5 procent, waarmee de verwachte nieuwe combinatie nog ver achterblijft bij KPN en VodafoneZiggo.

Trends: meer omzet uit M2M/IoT
Alle operators hebben aangekondigd dat 2018 het jaar van IoT wordt (Vodafone noemt zich wereldwijd marktleider in aantal IoT-verbindingen), waardoor het omzetverlies bij traditionele mobiele diensten wellicht gedeeltelijk gecompenseerd kan worden. KPN zet naar eigen zeggen stevig in op IoT, Vodafone ziet naast connectiviteit ook andere mogelijkheden met IoT, Tele2 ziet zichzelf als challenger en alleen T-Mobile is iets voorzichtiger, maar kondigde wel aan dat er in de zomer IoT pakketten voor bedrijven zullen worden aangeboden.

Voor de redactie
Naast de kwartaalrapporten over de consumentenmarkten (mobiel, televisie, breedband, vaste telefonie en multiplay) publiceert Telecompaper sinds het derde kwartaal van 2015 een rapport over de zakelijke telecommarkt. Het Telecom Business Market Insight Q1 2018 rapport biedt een overzicht van de zakelijke telecommarkt, verdeeld over mobiele telefonie, mobiel breedband, vaste telefonie, vast breedband en datanetwerken.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Kamiel AlbrechtTelefoon: +31 30 6349600Email: Kamiel@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Triple play klanten van Delta, KPN en Ziggo het meest honkvast

Een vijfde Nederlandse huishoudens gebruikt glasvezelaansluiting

Omzet mobiele markt krimpt 4% in 2019, T-Mobile presteert beter en claimt tweede plaats in Q4
Telecompaper contact

Logo Botz4U
Logo PlanMen
Logo True B.V.
Logo Mansystems Nederland B.V.
Logo Dynatos
Logo CompTIA

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureauwww.LVTPR.com