www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl
Datum: (3 jaar en 25 dagen geleden)

Kaspersky Lab onderzoek: Helft Nederlandse smartphone-gebruikers vreest digitale pottenkijkers

Utrecht, 19 juli 2018 – Veel gebruikers van mobiele apps maken zich zorgen over wat apps allemaal registreren: waar ze zich bevinden, wat ze doen, welke data ze met wie delen. Dit blijkt uit onderzoek van Kaspersky Lab. Experts van het cybersecuritybedrijf wijzen erop dat deze zorgen door een paar eenvoudige beveiligingsmaatregelen zijn weg te nemen.

Consumenten piekeren steeds vaker over de mate waarin hun internetactiviteit wordt bekeken of in hoeverre ze traceerbaar zijn via hun online voetafdruk. Zo heeft Kaspersky Lab geconstateerd dat 50 procent zich ongemakkelijk voelt bij het delen van locatiegegevens met websites en applicaties. Twee jaar geleden bedroeg dit percentage nog maar 33 procent. Daarnaast is 49 procent bang dat anderen precies kunnen zien wat ze op hun device doen. 37 procent vreest opgespoord te worden met behulp van geolocatie-informatie.

Deze zorgen zijn terecht. Experts van Kaspersky Lab hebben ontdekt dat apps niet alleen toegang hebben tot een enorme hoeveelheid data (zoals details over waar de gebruiker is, informatie over contactpersonen en activiteiten, enzovoorts). Apps zijn ook vaak actief op de achtergrond, zonder dat de gebruiker dit weet. Volgens het onderzoek heeft 83 procent van de Android-apps toegang tot gevoelige data en kan 96 procent zonder toestemming worden geopend. Deze zorgen zijn te voorkomen met enkele eenvoudige beveiligingsmaatregelen.

Veel mensen nemen deze maatregelen om hun data en privacy te beschermen echter niet. 34 procent erkent bijvoorbeeld de rechten van de vooraf op hun mobiel geïnstalleerde apps niet te controleren. 22 procent verzuimt dit ook bij het downloaden en installeren van nieuwe apps. Zo blijven ze onbeschermd tegen mogelijke datalekken.

"Apps zijn een belangrijk onderdeel geworden van ons dagelijks leven”, zegt Harco Enting, General manager bij Kaspersky Lab Benelux. “Foto’s bewerken, sociale media, gamen, een tafel in een restaurant reserveren: we gebruiken ze echt overal voor. Dit onderzoek toont aan dat we van onze apps houden, maar dat we ze niet vertrouwen. Dat we ons er steeds meer van bewust worden dat de apps in de gaten houden wat we allemaal doen, wil echter niet zeggen dat we ook maatregelen nemen om dit te voorkomen. Hier kan Kaspersky Lab voor gemoedsrust zorgen. Onze producten zijn speciaal ontwikkeld om mensen een zorgeloos digitaal leven te bezorgen.”

Kaspersky Lab kan gebruikers beschermen tegen ongewenste activiteiten van mobiele apps. Kaspersky Internet Security for Android beschermt bijvoorbeeld mobiele devices tegen potentieel schadelijke apps die zich met kwade bedoelingen toegang verschaffen tot persoonlijke data. Daarnaast analyseert Kaspersky Battery Life alle toepassingen en pikt het de apps eruit die op de achtergrond actief zijn en de accu onnodig belasten. Deze "batterijvreters" kunnen vervolgens met één handeling worden gestopt.
Laatste van Kaspersky
Een op de vier werknemers heeft een oproep gemist door te doen alsof toestellen aan het updaten zijn

Kaspersky ontdekt nieuwe banking Trojan

Hoe blijf je veilig tegen doxing?
TOPdesk en Insocial komen met gezamenlijke dienst voor betere klantbeleving

Loopt een app vaak vast? Negen op de tien stapt over naar de concurrent

Workday voldoet aan groeiende vraag van klanten met recordaantal implementaties en hoogste klanttevredenheidsscore uit de sector

NTT creëert ’s werelds grootste connected stadium en genereert een ‘digital twin’ van de Tour de France