www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureau
2481 volgers blijven op de hoogte!
PR: Marcommit

Blended workforce vraagt nieuwe leiderschapskwaliteiten

Amsterdam, 18 juli 2018 – Een blended workforce zorgt voor een nieuwe teamdynamiek. Professionals zien zowel voor- als nadelen aan deze werkwijze. Het grootste voordeel is de flexibiliteit (71%), daar tegenover staat de onderlinge concurrentiestrijd die een blended workforce met zich mee kan brengen (62%). Dit blijkt uit het ZP-onderzoek van sourcing partner FastFlex (onderdeel van Between Staffing Group) onder 1442 respondenten, waaronder IT-professionals en managers, uit verschillende branches. Een blended workforce is een team bestaande uit professionals met verschillende contractvormen, zoals vast, uitzend, detachering, vrijwillig en (online) crowd. Oftewel: iedereen die bijdraagt aan de waardecreatie van je organisatie. De dynamische teamsamenstelling vraagt nieuwe leiderschapskwaliteiten van managers.

Blended workforce biedt efficiëntieslag
Flexkrachten toevoegen aan een team biedt organisaties flexibiliteit, omdat organisaties zo op en af kunnen schalen wanneer nodig. Ook wanneer er vaste medewerkers gezocht worden geeft een flexibele schil ademruimte. De organisatie kan rustig de juiste kandidaat zoeken, zonder dat het werk ophoopt. Daarnaast werken teams efficiënter (64%), zetten ze een beter resultaat neer met elkaar (46%) en bevordert een blended workforce de diversiteit (62%). Uit eerder onderzoek is bovendien gebleken dat een flexkracht zaken bekijkt met een frisse blik. De mix van vast en flex zorgt voor innovatie en creativiteit en tegelijkertijd voor stabiliteit en kennis binnen de organisatie. De blended workforce zorgt ook voor meer zelfsturende capaciteiten binnen teams (51%). Vertrouwen en geloof in het collectief zijn managementkwaliteiten die hierbij om de hoek komen.

Teamverhoudingen in gevaar
Een nadeel van deze werkvorm is het risico dat verhoudingen binnen het team onder druk komen te staan. Naast onderlinge concurrentiestrijd kan een blended workforce een gevoel van oneerlijkheid met zich meebrengen (59%). Het werkt bevorderlijk als het management openheid biedt over afspraken en werkzaamheden van alle teamleden. Ook zien respondenten de invloed op wederkerigheid (53%). Teamleden kunnen minder voor elkaar over hebben, bijvoorbeeld omdat de samenwerking van korte duur is. Verder kan een blended workforce onbedoeld zorgen voor hiërarchie (44%), door salarisverschillen of doordat bepaalde teamleden bijvoorbeeld vaker aanwezig zijn en daardoor meer verantwoordelijkheid voelen. Managers moeten waken voor de slechte invloed op het teamgevoel (42%). Een blended workforce brengt niet alleen verschillende contractvormen samen maar heeft vaak ook te maken met verschillende werktijden en –locaties, waardoor bijvoorbeeld het plannen van vergaderingen een uitdaging kan vormen. Dit vraagt organiserend vermogen van managers.

Marc Loo, directeur van FastFlex: “Werken met teams bestaande uit verschillende dienstverbanden vormt voor veel organisaties een uitdaging. Aangezien niet ieder teamlid fysiek aanwezig is op kantoor, weten blended teamleden goed wat nodig is om communicatie en samenwerking op orde te hebben en houden. Zoals een nauwgezette documentatie van projecten. Dit betekent dat ook processen zijn vastgelegd, waardoor iedereen dezelfde werkwijze hanteert. Hierdoor zijn flexwerkers snel up-to-speed. Tevens heeft het een positief effect op de efficiëntie en de bedrijfsresultaten. Genoeg voordelen waar organisaties van kunnen profiteren; het is tijd dat managers de twijfels en terughoudendheid aan de kant zetten.”

Over FastFlex
FastFlex is een onafhankelijke sourcing partner en managed service provider op het gebied van resource management. Hierbij streeft FastFlex naar een zo’n kort mogelijke keten, met een transparante kostenstructuur. Zo weten het inhurende bedrijf én de professional altijd waar zij aan toe zijn. FastFlex draagt zorg voor de volledige keten van inhuur: van het proactief benchmarken van de inhuurtarieven tot het afwikkelen van alle contract gerelateerde zaken. Voor advies over de inrichting van de flexibele schil tot het selecteren van professionals. Daarnaast biedt FastFlex innovatieve en duurzame aanvullende oplossingen voor de professionals, zoals e-invoicing en digital contract signing. FastFlex gaat voor een langdurig partnership en helpt opdrachtgevers het hoogste rendement te behalen. FastFlex is gevestigd in Amsterdam en maakt onderdeel uit van de Between Staffing Group. Kijk voor meer informatie op www.fastflex.nl.

Marcommit
Marielle van Zanten
fastflex@marcommit.nl
Laatste van FastFlex
18 jul 2018 Blended workforce vraagt nieuwe leiderschapskwaliteiten

5 jun 2018 Professionals roepen om transparantie over contracten

12 apr 2018 FastFlex: “Mobiliteit op de arbeidsmarkt goed voor werknemer én werkgever”

Logo Marcommit

Logo Belcentrale.nl
Logo tradeinterop
Logo Nalanda Technology
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo Puur Data
Logo Descartes
Logo Extreme Networks
Logo Dutchitchannel.nl
Logo TJIP
Logo Cisco
Logo CRM Partners
Logo Thinkwise
Logo Eaton
Logo Pro Contact
Logo PA Consulting
Logo Newion
Logo Red Hat, Inc.
Logo Genesys
Logo Qualys

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nlContentbureau