www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2499 volgers blijven op de hoogte!

Groei aantal multiplay huishoudens vertraagt, 4P groeit naar 25% van multiplay huishoudens

Houten, The Netherlands, 11 July 2018 - De kwartaalgroei van multiplay huishoudens is vertraagd naar 0,3 procent in Q1 2018. Hiermee komt het totaal van huishoudens met breedband plus minimaal één dienst (vaste telefonie, tv en/of mobiele telefonie) bij dezelfde aanbieder uit op 6,696 miljoen op 31 maart 2018. Dat blijkt uit het multiplay-rapport van marktonderzoeksbureau Telecompaper. Tegelijkertijd groeide de omzet uit multiplay met 0,2 procent tot 1,147 miljard euro. In het voorgaande kwartaal, Q4 2017, was dit nog 1,5 procent groei.

Voor de komende twee kwartalen wordt wel verwacht dat de groei van de multiplay omzet gaat stijgen vanwege de prijsverhogingen die Ziggo en KPN (en haar merken Telfort, XS4ALL) hebben doorgevoerd per 1 juli 2018.

4P groeit naar een kwart van de aansluitingen
Het aandeel van quad play (breedband, vaste telefonie, televisie en mobiel) is in het eerste kwartaal van 2018 gegroeid met 0,5 procentpunt naar 25 procent van alle multiplay huishoudens. Daarnaast groeide het aandeel van 2P met breedband en televisie met 0,4 procentpunten naar 12 procent.

Het grootste gedeelte van de multiplay huishoudens heeft nog altijd een traditionele triple play bundel, (breedband, vaste telefonie en tv) hoewel dat aandeel is gedaald naar 45,9 procent.

Vast-mobiel omzet groeit door naar 505 miljoen euro in Q1
De vast-mobiel-deelmarkt, waar in ieder geval breedband en mobiel bij dezelfde aanbieder worden afgenomen, groeide met 3,2 procent naar 2,25 miljoen huishoudens, terwijl de omzet groeide naar 505 miljoen euro.
  • Quad play is de grootste dienstencombinatie op deze deelmarkt, met bijna drie kwart van de aansluitingen.
  • Breedband, televisie en mobiel is de snelst groeiende combinatie en heeft 16,7 procent van alle vast-mobiele combinaties aan het einde van Q1 2018.
  • De verhoudingen tussen de aanbieders op de vast mobiel markt zijn duidelijk met KPN als grootste (56,9%), gevolgd door VodafoneZiggo met bijna 41 procent en T-Mobile als kleinste met rond de 2 procent van alle vast-mobiele huishoudens.
VodafoneZiggo blijft grootste aanbieder multiplay
Op de hele multiplay markt is VodafoneZiggo met 47,7 procent marktaandeel de grootste aanbieder als het gaat om aantal aansluitingen, gevolgd door KPN met 39,6 procent. Qua omzet is VodafoneZiggo ook de grootste aanbieder, met 48,5 procent (556 miljoen euro) in Q1, gevolgd door KPN met 42,1 procent (483 miljoen euro).

Voor het resterende deel van 2018 verwacht Telecompaper dat vast-mobiel nog groter gaat worden zowel qua omzet als qua aansluitingen, met name door groei bij T-Mobile en VodafoneZiggo. Daarnaast zullen de traditionele triple plays met breedband, vaste telefonie en televisie vaker ingeruild worden voor breedband, televisie en mobiele telefonie bij dezelfde aanbieder.

Voor de redactie
Dual play-, triple play- en quad play-pakketten zijn in Nederland inmiddels de norm. Telecompaper komt daarom met het kwartaalrapport Dutch Consumer Multiplay Market. Het rapport geeft een (bijna) volledige blik op de Nederlandse multiplay-markt. Het bevat analyses van de abonnee-aantallen van de vier single plays (breedband, vaste telefonie, tv, mobiel), verdeeld over de diverse multiplays en de acht grootste aanbieders op de Nederlandse markt. Bovendien bevat het rapport ook de analyses van de service revenues uit deze multiplays, tevens uitgesplitst naar de acht aanbieders. Het rapport verschijnt op kwartaalbasis en is verkrijgbaar voor EUR 2.500.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Kamiel Albrecht
Telefoon: +31 30 6349600
Email: Kamiel@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Triple play klanten van Delta, KPN en Ziggo het meest honkvast

Een vijfde Nederlandse huishoudens gebruikt glasvezelaansluiting

Omzet mobiele markt krimpt 4% in 2019, T-Mobile presteert beter en claimt tweede plaats in Q4
Telecompaper contact

Logo CloudSuite B.V.
Logo PlanMen
Logo True B.V.
Logo Mansystems Nederland B.V.
Logo Dynatos
Logo Protime BV

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

Contentbureauwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl