www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl
Datum: (2 jaar en 6 dagen geleden)

Vast bellen sterft uit. Aandeel internet only stijgt.

Keuze abonnementen verandert snel

Het aantal abonnementen inclusief vaste telefonie neemt in rap tempo af. In het eerste kwartaal van 2017 sloot nog 52% van de consumenten via Pricewise een abonnement inclusief vaste telefonie af, in het eerste kwartaal van 2018 was dat nog maar 33%. Ook kiezen steeds meer consumenten voor een ‘internet only’-abonnement. Het aandeel van ‘internet only’-abonnementen is in het eerste kwartaal van 2018 gestegen naar 20%, ten opzichte van 15% in het eerste kwartaal van 2017. Tot slot neemt de gemiddelde snelheid van verkochte abonnementen snel toe. Was de gemiddelde snelheid in het eerste kwartaal van 2017 62 Mb/s van alle verkochte abonnementen via Pricewise, in het eerste kwartaal van 2018 kwam deze uit op 95 Mb/s. Dit is een snelheidstoename van circa 50%. Ondanks de aangekondigde prijsstijging van de meeste abonnementen per 1 juli, gaat de prijs per Mb/s omlaag.

Verdeling type abonnementen
Vaste telefonie sterft in rap tempo uit. Deze trend wordt duidelijk zichtbaar in de verdeling van type abonnementen in het eerste kwartaal van dit jaar, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal internet- en tv-abonnementen is met 44% toegenomen. Ook het aantal ‘internet only’-abonnementen is met 33% toegenomen. Daarentegen is het aandeel alles-in-1-abonnementen met 36% afgenomen. En het aantal abonnementen met internet en bellen is zelfs met 50% afgenomen. Per saldo is het aantal abonnementen inclusief vaste telefonie met 36% afgenomen. Van 52% naar 33%.

Hans de Kok, directeur van Pricewise: “Deze verschuivingen zijn logischerwijs te verklaren als je kijkt naar de mobiele-telefonie-penetratie in Nederland. In 2017 had 93% van alle Nederlanders een smartphone, 6% meer dan het jaar ervoor. Gemiddeld komen we in Nederland uit op bijna drie smartphones per huishouden. Daar komt bij dat we zien dat vast bellen vanaf dit jaar bij veel providers niet meer standaard is inbegrepen bij bepaalde abonnement-opties en dat er extra kosten voor vast bellen in rekening worden gebracht. Wat betreft de stijging van het internet only aandeel zie je dat consumenten steeds vaker gebruikmaken van online tv- en videostream-apps op hun smart-tv zonder decoder.”

Op Pricewise.nl vind je een grafiek met de veranderingen in verkochte abonnementen in het eerste kwartaal van 2018, ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017.

Verdeling van verkochte internetsnelheid
De keuze in internetsnelheid is in 2018 groter geworden. Ook hebben de verkochte abonnementen in 2018 een hogere internetsnelheid. In het eerste kwartaal van 2017 was de gemiddelde snelheid van alle verkochte abonnementen via Pricewise 62 Mb/s. In het eerste kwartaal van 2018 is de gemiddelde snelheid met bijna 50% gestegen naar 95 Mb/s. “Je ziet dat de vraag naar bandbreedte exponentieel toeneemt onder consumenten. Deze toenemende vraag vereist grote investeringen van providers in de toekomstige capaciteit en snelheid van hun netwerk. Met als gevolg de aangekondigde prijsstijgingen van de meeste abonnementen per 1 juli.”

Aangekondigde prijsstijging per 1 juli
Eerder meldde Pricewise al op basis van onderzoek dat de grootste internetproviders, KPN en Ziggo, net als vorig jaar een forse prijsverhoging van hun internet- en tv-abonnementen doorvoeren per 1 juli. Ook gaan beide providers de kosten voor vast bellen verhogen. Maar ook Telfort en XS4ALL verhogen hun prijzen voor (sneller) internet. Gemiddeld gaat het om een bedrag van € 2,- tot € 3,- per maand, omgerekend zo’n € 20,- tot € 40,- op jaarbasis. Bij stijgingen die hoger liggen dan de huidige inflatie, zoals het geval is bij KPN, Ziggo en XS4ALL, hebben bestaande klanten het recht om hun contract tussentijds op te zeggen. “Op jaarbasis gaat het toch om een behoorlijk bedrag. Bovendien is het belangrijk om goed naar de onderlinge verschillen in internetsnelheid en televisiepakketten te kijken. De verschillen per pakket worden per 1 juli groter,” aldus De Kok.
Laatste van Pricewise B.V.
Vast bellen sterft uit. Aandeel internet only stijgt.
Verstreken tijd: 2 jaar en 6 dagen
Pricewise B.V. contact

Logo Pricewise B.V.

Pricewise B.V. sociaal

Pricewise B.V. tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo QuandaGo
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo evisit
Logo Quinyx
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Guardian360 bv
Logo PEAK-IT
Logo devolo
Logo Thinkwise