Liferay ontwikkelt een nieuwe generatie Web-API's

Nieuwe interfaces in het Liferay platform leveren een bijdrage aan de API Economy

Liferay, leverancier van bedrijfssoftware voor Digital Experience, introduceert een nieuwe generatie Web-API’s als onderdeel van de evolutie van het Liferay platform. De nieuwe versie, Liferay DXP 7.1, wordt medio juli verwacht en bevat belangrijke vernieuwingen in de infrastructuur en tools om flexibele API’s te bouwen. Belangrijk voordeel is dat het doorontwikkeling vergemakkelijkt.

"API's zijn voor bedrijven de sleutel om te evolueren naar nieuwe business modellen en mogelijkheden op het gebied van digitale transformatie. Forrester en andere analisten noemen dit de API Economy. Wij willen bedrijven en ontwikkelaars in staatstellen de functionaliteit van ons platform te gebruiken met de gebruikersinterface die standaard aanwezig is, maar zeker ook via een headless-modus zonder beperkingen. In dat laatste geval maken onze klanten zelf de customer facing applicaties en/of koppelt mobiele devices en/of IoT sensoren met Liferay DXP”, zegt Jorge Ferrer, Vice President Engineering bij Liferay.

Nieuwe set Hypermedia API's
Technieken van het Semantic Web zoals Hypermedia of Single Endpoint Controls bieden de mogelijkheid om uiterst flexibele API's te ontwikkelen. Op basis van deze technieken en de aanpasbaarheid van de API's aan een snel veranderende wereld heeft Liferay een brede collectie nieuwe API's ontwikkeld. Liferay heeft twee Open Source bibliotheken ontwikkelt, APIO Consumer- die het gebruik van Hypermedia API's faciliteert – en APIO Architect – die de creatie van flexibele API's vergemakkelijkt en deze ter beschikking stelt aan haar klanten en de hele community.

Het allergrootste voordeel van deze aanpak is dat hard-coded end-points tot een minimum worden beperkt en dat de kans op breaking-changes aan de consumer-kant worden geminimaliseerd.

Beveiliging en controle met OAuth 2.0
De evolutie van private API's naar openbare API's impliceert ook een fundamentele focus op een ander aspect: dat van controle en beveiliging. Daarom kan Liferay vanaf versie 7.1 ook worden ingezet als een OAuth 2.0-provider. Hierdoor is het mogelijk om de machtigingen die aan een gebruiker worden verstrekt te delegeren of te bepalen zonder dat het klassieke authenticatieproces vereist is.

Over Liferay
Liferay maakt software waarmee bedrijven op internet, via een mobiele telefoon en andere met internet verbonden devices digitale ervaringen kunnen creëren. Ons platform is open source. Dat maakt het betrouwbaarder, innovatiever en veiliger. We nemen als bedrijf onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en proberen met onze aanpak en technologie de wereld een klein beetje beter te maken. Organisaties als Carrefour, Cisco Systems, Danone, FNV, Fujitsu, Lufthansa Flight Training, Open Universiteit, Siemens, Stichting Philadelphia Zorg en de Verenigde Naties gebruiken onze oplossingen. Kijk voor meer informatie op www.liferay.com.