Succes in marketing dankzij de juiste technologie

NGDATA geeft tips voor het opstellen van een klantgerichte marketingstrategie

Amsterdam, 28 juni 2018 – Het is algemeen bekend dat de klant koning is. Vooral in de tijd van e-commerce en digitalisering is dit belangrijker dan ooit. Om een sterke klantrelatie te creëren, moeten de verwachtingen van de klant worden overstegen met de juiste boodschap en het juiste aanbod. Bedrijven moeten hun klanten volledig begrijpen om dat te kunnen realiseren. NGDATA geeft tips om een klantgerichte marketingstrategie op te stellen en vertaalt dit aan de hand van een succesverhaal bij de Belgische bank Belfius:

1. Stel een data gedreven plan op
De basis van een succesvolle marketingstrategie is een goed marketingplan. Dit plan moet worden gebaseerd op de data van de klant. Zorg ervoor dat de data bestaat uit statistische gegevens, maar ook uit gedrags- en contextuele gegevens. Met behulp van deze data kunnen marketeers inspelen op de persoonlijke wensen, locatie of het onlinegedrag van de klant. Denk bijvoorbeeld aan een persoonlijk bericht wanneer een klant voorbij jouw zaak komt. De klant wordt op die manier direct aangesproken en als ondernemer kun je een persoonlijk en uniek aanbod doen.

2. Stimuleer klantgerichtheid in alle lagen van het bedrijf
Klantgerichtheid begint aan de top van de organisatie, maar het is een vereiste dat iedereen in de organisatie meewerkt. De identiteit van een organisatie wordt bepaald door de mensen die er werken. Als alle medewerkers in alle lagen van het bedrijf klantgericht zijn, dan zal de consument dit ook ervaren en voelen. Vooral omdat de gehele organisatie verantwoordelijk is voor alle contactmomenten tijdens de customer journey.

3. Behandel iedere klant als individu
Ondernemingen moeten beseffen dat klanten meer zijn dan socio-demografische gegevens. De individuele klant moet volledig begrepen worden en op een persoonlijke en relevante manier benaderd worden. Luisteren, observeren, snelle en relevante antwoorden geven – deze volgorde kan zorgen voor levenslange klanten.

4. Stem alle contactmomenten op elkaar af
Elk contactmoment moet de klant dezelfde beleving bieden. Of het nu in een winkel, online of in een advertentiecampagne is. Zoals eerder benoemd is relevante data het belangrijkste ingrediënt voor een effectieve klantgerichte marketingstrategie, maar daarnaast zijn beleving en herkenning van de verschillende marketinguitingen ook cruciaal.

Een goed voorbeeld van een partij die heeft begrepen dat succes in marketing afhankelijk is van de juiste technologie, is de Belgische bank Belfius. NGDATA heeft alle klantdata van Belfius bij elkaar gebracht en klant-DNA-profielen aangemaakt, waardoor Belfius een goed beeld heeft van de behoeften van elke individuele klant. De bank leert in real-time en op basis van het gedrag en de omgeving van klanten en kan hierdoor op het juiste moment en via het juiste kanaal aanbiedingen doen die relevant zijn voor de klant. Dit heeft al jaar na jaar gezorgd voor een stijging van de nettowinst met 40 procent.

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over NGDATA
NGDATA®helpt datarijke bedrijven – bijvoorbeeld in de financiële dienstverlening, telecom, media/entertainment, nutssector en hospitality/travel – slimmere en meer verbonden klantervaringen te bieden. NGDATA’s geavanceerde customer data platform (CDP) zet mensen centraal binnen elke interactie met bedrijven door middel van het Customer DNA. Het Customer DNA leert voortdurend en in real time van menselijk gedrag en van de omgeving van klanten. NGDATA werkt met verschillende bedrijven wereldwijd,zoals Belfius Bank, Innogy and Telenet,om hen in hun digitale transformatie te ondersteunen. Het van oorsprong Vlaamse bedrijf is in Nederland gevestigd in Amsterdam en beschikt over vestigingen in de Verenigde Staten, Europa en Azië/Pacific.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.NGDATA.com.

Voor meer informatie, neem contact op met:
LEWIS
T: +31 (0)40 235 46 00