www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.EVENTIVE.nl
Datum: (2 jaar en 14 dagen geleden)
PR: MCS PR

Hogeschool Rotterdam wint Sogeti ProjectB Challenge voor goed doel

Slimme helm scant omgeving en zet ruimtes om naar geluid voor blinde mensen

Tijdens de Awards Night op 21 juni 2018 van de jaarlijkse ProjectB Challenge in Utrecht heeft het studententeam van Hogeschool Rotterdam de prijs in de wacht gesleept voor het meest innovatieve product voor mensen met een beperking. De vijf Rotterdamse studenten hebben de zogeheten Sense Shift ontwikkeld. Deze slimme helm voor blinde mensen scant ruimtes die omgezet worden naar geluid voor meer ruimtelijk inzicht. De jury sprak over een ruwe diamant met veel potentie. ProjectB is een initiatief van IT-dienstverlener Sogeti in samenwerking met de hogescholen van Utrecht, Rotterdam en Zwolle. Het doel van dit inmiddels vierjarige project is een IT-innovatie te ontwikkelen voor mensen met een beperking om de kwaliteit van hun leven te verbeteren. Daarnaast leren studenten hoe ze hun IT-kennis op een nuttige manier in de praktijk kunnen toepassen.

Sense Shift kwam als winnaar uit de bus geselecteerd uit een arsenaal van zeven innovatieve digitale producten. Apps voor autistische kinderen, een webapplicatie die helpt bij het revalideren, een slimme speaker die mensen zelfredzamer maakt of apps die gesprekken omzetten in tekst. Een paar voorbeelden uit de greep van de studenteninnovaties.

Inspiratie voor zorginstellingen
De jury over het winnende digitale product Sense Shift: “Mensen met een visuele beperking zijn extra gevoelig voor geluid. Deze innovatie maakt daar optimaal gebruik van. Het omzetten van ruimte naar geluid en trillingen via sensoren en een camera is een geweldig slimme toepassing. Het prototype helm is wellicht nog niet ideaal, maar deze innovatie laat wel goed zien hoe blinde mensen hiermee hun leven kunnen verrijken.”

“Met de ProjectB Challenge geeft Sogeti derde en vierdejaars IT-studenten de gelegenheid hun IT-kennis in te zetten voor een goed doel. De studenten werken aan een zelfbedachte innovatie die het leven van mensen met een beperking ondersteunt. Het team doet zelf onderzoek naar de behoeften van de doelgroep. Zo draagt Sogeti bij aan IT-praktijkervaring voor scholieren en we hopen hiermee ook zorginstellingen te inspireren,” zegt René Speelman, Manager Corporate Social Responsiblity van Sogeti.

ProjectB Challenge proces
De ProjectB Challenge bestaat uit twee fases. Begin 2018 konden studententeams zich inschrijven met hun eerste ideeën. In samenwerking met coaches en docenten werden de ideeën getoetst bij eindgebruikers en uitgewerkt tot prototypen die in de tweede ronde werden gepresenteerd aan de jury.

De jury bestaat uit Stefan Braam, Ideation Manager van UtrechtInc., Suzanne Verheijden, Innovatiemanager bij gehandicaptenzorginstelling ’s Heeren Loo en Menno van Doorn, directeur Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie van Sogeti.

Alle winnaars zijn beloond met een Sonos One; een slimme speaker met voorbereide Alexa voice control.

Meer informatie is beschikbaar op sogeti.nl/projectb.

Over Sogeti Nederland B.V.
Sogeti is een toonaangevende IT-dienstverlener op het gebied van technologie en engineering services. Het bedrijf biedt oplossingen die digitale transformatie mogelijk maken. Grootzakelijke organisaties vertrouwen op de uitgebreide kennis en ervaring voor clouddienstverlening, digitale veiligheid, kwaliteitszorg & testing en digital manufacturing. Sogeti combineert daarbij slagvaardigheid en implementatiesnelheid met sterke technologiepartnerships volgens bewezen methodieken. De IT-dienstverlener voorziet in een eigen wereldwijd leveringsmodel Rightshore.

Passie voor het vakmanschap zit in de genen van de meer dan 2450 Sogetisten werkzaam (dicht)bij de klant. Sogeti Nederland B.V. maakt deel uit van de wereldwijde Sogeti groep met zo’n 25.000 IT-professionals in 15 landen, gevestigd in meer dan 100 locaties in Europa, de VS en India. De Sogeti groep is een dochteronderneming van het in Parijs beursgenoteerde bedrijf Capgemini SE. Meer informatie is beschikbaar op www.sogeti.nl.

Noot voor de redactie: neem voor meer informatie contact op met Jolanda Peek,
06-52327513.
Laatste van Sogeti
Onderzoek toont aan dat 32% van de IT-managers Continuous Testing omarmt

Sogeti ontwikkelt in zes weken tijd chatbot Nikki voor zorgverzekeraar DSW

Weinig doorgroeimogelijkheden voor security-experts
Verstreken tijd: 2 jaar en 14 dagen

Logo MCS PR
Sogeti contact

Logo Sogeti

info@sogeti.nl
  www.sogeti.nl
Sogeti sociaal

Sogeti tweets

Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo QuandaGo
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo QuandaGo
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Moneezy
Logo evisit
Logo Quinyx
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo Dataplace
Logo Postex Nederland B.V.
Logo RoSecure
Logo Postex Nederland B.V.
Logo Guardian360 bv
Logo PEAK-IT
Logo devolo
Logo Thinkwise