Datum: (7 dagen oud)
PR: Marcommit

Mannen vergeten cadeaus voor Vaderdag

Halsoverkop een cadeautje kopen bij een webwinkel is vaak de oplossing

Amsterdam, 14 juni 2018 – Het inslaan van cadeautjes voor Vaderdag (en ook Moederdag) staat een stuk sterker in het geheugen gegrift van de Nederlandse vrouwen dan van de mannelijke helft van de bevolking. De oplossing voor het vergeetgedrag? Snel op het allerlaatste moment online een stropdas, flesje parfum of bosje bloemen scoren. Dit blijkt uit de Emotional Shopping Index, een onderzoek naar shopgedrag van Klarna, leverancier van betaaloplossingen voor webshops. Bijna een kwart van de ondervraagde mannen (23%) gaf aan dat ze Moeder- en Vaderdag vaak vergeten en vlak van tevoren nog snel even online een cadeau kopen. Onder de vrouwelijke deelnemers was dit maar 15 procent.

Hoe jonger, hoe vergeetachtiger
Hoe jonger, hoe vaker de consumenten aangeven dat ze de verwendagen voor hun ouders vergeten en nog snel even een bliksembezoek aan een webwinkel brengen om niet met lege handen aan te komen. In de groep tussen 18 en 25 jaar geeft zelfs twee op de vijf consumenten dit aan.

Een ander als excuus
Maar denken de Nederlandse mannen dan alleen maar aan zichzelf? Het tegendeel is gelukkig waar: online winkelen voor een ander doen ze wel degelijk. Mannen shoppen zelfs vaker met iemand anders als excuus (18%) dan vrouwen (12,5%).

Annette Verdouw, Head of Marketing BeNeFra van Klarna: “Vader- en Moederdag zijn dé momenten om je ouders in het zonnetje te zetten. Het is natuurlijk ontzettend zonde om dit ongemerkt voorbij te laten gaan. Bij Klarna helpen we iedereen met een zo smooth mogelijk shopproces. Zelf kan je hier ook al wat aan doen: zet de dagen met grote letters in je agenda en stel een alarm in op je telefoon. Vind je het lastig om een cadeau uit te zoeken of heb je een kieskeurige ouder? Zoek dan naar een webwinkel waarbij je achteraf kan betalen. Zo loop je geen risico en hoeft het geld niet onhandig teruggestort te worden na een retourzending.”

Over het onderzoek:
De Emotional Shopping Index is een onderzoek uitgevoerd in 2018 door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van Klarna onder 1000 consumenten van 18 tot en met 65 jaar.

Over Klarna:
Klarna is sinds de oprichting in Stockholm in 2005 uitgegroeid tot één van de meest toonaangevende betaalproviders in Europa. Met nieuwe betaalmogelijkheden voor zowel consumenten als webwinkeliers zetten zij een revolutie op het gebied van online betalen in. Online shoppers kunnen direct betalen, achteraf of in delen betalen waarbij eenvoud, veiligheid en gemak leidend zijn. Klarna werkt nu met 89.000 webwinkeliers samen, en biedt betaaloplossingen aan meer dan 65 miljoen gebruikers in Europa en Noord-Amerika. Klarna heeft 2.000 werknemers in dienst en is actief in 14 landen.

Marcommit
Lisanne van der Drift