Datum: (100 dagen oud)

Nederlanders shoppen online liever voordelig dan snel

Een snelle levertijd is tegenwoordig dé manier waarop webshops zichzelf proberen te onderscheiden. Uit recent onderzoek van Ruigrok NetPanel blijkt echter dat gratis verzending voor Nederlanders belangrijker is dan een snelle levering.

Redenen voor online shoppers om níet voor een bepaalde webshop te kiezen zijn vaak gerelateerd aan de prijs: (te) hoge verzendkosten is nog altijd de grootste afhaker (70%). Ook extra kosten voor het gebruik van een betaalmethode (47%) en niet gratis kunnen retourneren (44%) zijn veelgenoemde redenen om geen bestelling te doen bij een webshop.

Een (te) lange levertijd is in mindere mate een afhaker: voor ruim een kwart (28%) van de online shoppers zou dit een reden zijn om ergens niet te bestellen. Daarnaast geeft twee derde (64%) van de Nederlanders aan bereid te zijn om langer te wachten op een bestelling, als zij daarvoor een lagere prijs betalen. Opvallend hierbij is dat Babyboomers minder geduldig zijn: van hen kiest iets meer dan de helft (55%) ervoor om langer wachten in ruil voor een lagere prijs. Bij de jongere generaties is dit 69%.

6.4 MB pdf Onderzoeksrapport 'Whats happening online' 2018
52 KB jpg Grafiek webshops

Voor meer informatie, het onderzoeksrapport of interviewverzoeken, neem contact op met:

Caroline van Teeffelen– Ruigrok NetPanel
E: caroline@ruigroknetpanel.nl
T: +3120 782 0406

Over het onderzoek
‘What’s Happening Online’ wordt al 11 jaar achtereen op eigen initiatief uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. In dit kwantitatieve onderzoek wordt de gehele breedte van de Nederlandse samenleving ondervraagd over internet- en sociale mediagebruik, en ervaringen met dit medium. De doelgroep van het onderzoek bestaat uit Nederlanders van 18 jaar en ouder. In totaal hebben 2.130 Nederlanders de online vragenlijst volledig ingevuld. De steekproef is representatief voor Nederland naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.