www.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (3 jaar en 102 dagen geleden)

Ziggo en KPN verdelen 84% van de tv-aansluitingen, consolidatie bij achtervolgers

Houten, The Netherlands, 08 June 2018 - Het aantal aansluitingen op de Nederlandse televisiemarkt is in het eerste kwartaal van 2018 met 0,1 procent gedaald naar 7,47 miljoen. Ziggo blijft de grootste met meer dan 50 procent en KPN is nummer 2 met bij 32 procent. Daarachter ontstaan er drie partijen met een marktaandeel van 4 tot 5 procent op de televisiemarkt: Canal Digitaal en Online.nl (beide onderdeel van M7), Delta/Caiw (van EQT) en het nog samen te voegen T-Mobile/Tele2.

De groei in IPTV via DSL en glasvezel was niet voldoende om de daling van traditionele tv doorgifte (kabel, satelliet en Digitenne) te compenseren. Dit blijkt uit het recente kwartaalrapport van Telecompaper over de Nederlandse televisiemarkt.

Ondanks een daling van 0,2 procent in het eerste kwartaal is kabel is nog steeds de grootste televisietechnologie met 56 procent van de aansluitingen. DSL (koper) volgt als nummer twee met bijna 21 procent aandeel, na 0,6 procent groei in aansluitingen, en glasvezel is nummer drie met 15,7 procent. Zowel satelliet als Digitenne (KPN) hadden een marktaandeel van minder dan vijf procent in het eerste kwartaal, waarbij satelliet iets groter is dan Digitenne.

M7, Delta/Caiw en T-Mobile/Tele2 op ruime afstand van Ziggo, KPN
Ziggo is de grootste aanbieder qua tv-aansluitingen met 52,4 procent marktaandeel, stabiel sinds Q3 2017. Nummer twee is KPN met 31,8 procent, stabiel vergeleken met Q4 2017 en 0,6 procentpunten meer dan in Q1 2017. Achter de twee duidelijke marktleiders is een groep ontstaan met drie partijen die tussen 4 en 5 procent marktaandeel hebben. De grootste hiervan is M7 waar satelliet tv aanbieder Canal Digitaal en IPTV aanbieder Online.nl toe behoren. Samen hebben deze aanbieders een marktaandeel van 4,8 procent in Q1 2018. Dit is 0,4 procentpunten minder dan in Q1 2017.

De tweede combinatie is Delta en Caiway, allebei gekocht door Zweedse investeerder EQT, met een gezamenlijk marktaandeel van 4,4 procent. Dit is 0,1 procentpunt minder dan in Q1 2017, waarbij de groei van Caiway op glasvezelnetwerken met name in het buitengebied net niet voldoende was om de daling van Caiway’s –en Delta’s kabel televisieklanten te compenseren.

De voorgenomen combinatie tussen T-Mobile en Tele2 zou in Q1 2018 een marktaandeel van 4,2 procent op de televisiemarkt hebben, 0,1 procentpunt meer dan in Q1 2017. Binnen deze combinatie groeit T-Mobile voldoende om een kleine daling bij Tele2 te compenseren. Het samengaan van deze twee merken dient nog te worden goedgekeurd en is nog geen feit.

Omzet groeit nog wel, krimp verwacht vanaf 2020
De omzet* uit tv-diensten daalde met 1 miljoen euro in Q1 2018 naar EUR 463 miljoen. Voor heel 2018 verwacht Telecompaper dat de omzet met 2,3 procent gaat groeien naar EUR 1,88 miljard, waarbij de aangekondigde prijsverhogingen van KPN, XS4ALL, Telfort, Ziggo, Delta en Caiway voor een groeispurt zullen zorgen in de tweede helft van het jaar.

Verder in de toekomst is de verwachting dat de tv omzet vanaf 2020 zal gaan dalen. Hierdoor komt de verwachte gemiddelde groei uit op 0 procent in de jaren tot en met 2022.

Voor 2018 verwacht Telecompaper dat de tv-aansluitingen zullen dalen met 1 procent. De versnelling van de daling wordt mede veroorzaakt door het uitzetten van analoge kabeltelevisie waarmee Ziggo en Delta zijn begonnen. Daarnaast wordt de invloed van de zogenaamde cord-nevers en cord cutters, die tv en video via internet kijken, groter. Voor de periode 2018-2022 verwacht Telecompaper een daling van gemiddeld 0,8 procent per jaar in tv-aansluitingen.

Voor de redactie
*De omzet komt van de tv-abonnementen op de massamarkt (consumenten en kleine zakelijke afnemers). Daarin zit de omzet uit standaard tv-abonnementen (digitaal en analoog), betaal tv-diensten en VoD (Video on Demand) -diensten. Niet meegenomen worden de omzet uit verkoop van set-top boxen of andere randapparatuur en installatie- en verzendkosten.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse televisiemarktrapportages, vanwege continue verbeteringen in berekeningen en wijzigingen in de rapportages van telecombedrijven.

Telecompaper’s ‘Dutch TV Market 2018 Q1’ rapport bevat gedetailleerde informatie over het eerste kwartaal van 2018, een vergelijking met voorgaande kwartalen en vijfjaarsvoorspellingen voor aansluitingen, omzet en marktaandelen per technologie.

Het rapport kost 595 euro voor 1 gebruikers of 995 euro voor 2-5 gebruikers.
Laatste van Telecompaper
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Websuper Picnic haalt € 600 miljoen op om internationale groei te versnellen

Cis Marring en Marietje Schaake treden toe tot nieuwe RvC Quantum Delta NL
Jules Pieters nieuwe countrymanager voor Login Consultants en Basefarm Nederland

Zenitel benoemt Elbo Technology tot Center of Excellence voor Nederland

DTEX Systems en iSOC24 gaan partnership aan voor Cyber Security Operations en Insider Risk Intelligence in de Benelux

Een op de tien onderzochte cybersecurityincidenten bij organisaties wordt door Kaspersky als ernstig beschouwd
Verstreken tijd: 3 jaar en 102 dagen

Logo Jortt BV
Logo NPRM NV
Logo Stylonic.nl
Logo Landelijk Kenniscentrum Financiële Vitaliteit (LKFV)
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo True (Broad Horizon)
Logo PQR
Logo Experis