Contentbureauwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2489 volgers blijven op de hoogte!

Q1 2018 goed voor € 6,25 miljard aan online aankopen (+13%)

Sterkste groei zichtbaar voor online supermarktartikelen

Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2018 € 6,25 miljard uitgegeven bij webwinkels , een groei van 13% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast wordt er voor heel 2018 een online omzet van € 26,30 miljard verwacht, wat een groei zou betekenen van 17% in vergelijking met 2017. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

Van de € 6,25 miljard aan online consumentenbestedingen is € 3,30 miljard besteed aan producten en € 2,95 miljard aan de online aankoop van diensten. Hiermee groeien de online bestedingen aan producten harder (+16%) dan de online bestedingen aan diensten (+10%) ten opzichte van Q1 2017. In totaal zijn er in de eerste drie maanden van 2018 51,98 miljoen aankopen gedaan (+17%). Hierbij is de groei van aankopen van diensten juist groter (+23%) dan die van producten (15%).

17% groei verwacht in online bestedingen over heel 2018
Ook voor de rest van het jaar wordt een verdere groei van het online kanaal voorspeld. Naar verwachting groeien de online bestedingen door Nederlandse consumenten in 2018 in totaal met 17% naar € 26,30 miljard. Om dit bedrag te bereiken doen de Nederlandse consumenten in 2018 naar verwachting zo’n 240 miljoen online aankopen (+19%).

“De Nederlandse retailmarkt gaat een interessant jaar tegemoet,” aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Zo heeft de nieuwe privacywet natuurlijk impact op de bedrijfsvoering van retailers en zorgen innovatieve ontwikkelingen uit binnen- en buitenland ook voor de nodige uitdagingen. Deze positieve cijfers voor 2018 laten zien dat de Nederlandse online-retailmarkt hier goed mee om kan gaan en vooral zal profiteren van deze veranderingen.”

Food/nearfood in aankopen op een na grootste online markt
De sterke stijging in online uitgaven die we in 2017 zagen binnen de markt voor Food/Nearfood, zet zich in Q1 2018 door. Met een online aandeel met 4,4% is deze markt nog relatief klein, maar hij groeit snel; de € 383,20 miljoen die consumenten in het eerste kwartaal (Q1) van 2018 online uitgaven aan Food/Nearfood-artikelen, betekent een stijging van 42% ten opzichte van Q1 2017. In absolute aantallen is dit segment met 6,71 miljoen aankopen zelfs al de op een na grootste online markt. Het segment Media & Entertainment blijft hierin nog steeds koploper met 8,46 miljoen online aankopen in Q1. Naast Food/Nearfood-producten stijgen ook de online bestedingen aan Speelgoed (+34%) en Health & Beauty (+23%) sterk in het eerste kwartaal.

Populariteit mobiele shopping trips neemt verder toe De explosieve groei van online aankopen via smartphone zet zich in Q1 2018 eveneens verder voort. Waar Nederlanders in Q1 2017 nog 4,89 miljoen aankopen deden via hun smartphone, is dit aantal in Q1 2018 opgelopen tot 8,08 miljoen aankopen (+65%). 16% van alle online aankopen wordt inmiddels mobiel gedaan (Q1 2017: 11%). De gemiddelde waarde van een mobiel winkelmandje bedraagt € 69,-
Ine Polak, Consultant Retail en eCommerce van GfK: “De groei van mobiel shoppen lijkt voorlopig nog niet af te zwakken. Mobiele websites en apps worden op allerlei vlakken steeds gebruiksvriendelijker en de consument raakt onder andere daardoor steeds meer vertrouwd met dit fenomeen.”

Download hier de infographic Thuiswinkel Markt Monitor Q1 2018

Voor meer informatie over de Thuiswinkel Markt Monitor en het bestellen van het rapport kun je contact opnemen met Ine Polak, GfK (Ine.Polak@gfk.com). Ook voor het bestellen van de BeCommerce Monitor (België) kunt u contact opnemen met Ine Polak.

* Binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor.
Laatste van Thuiswinkel.org
Sinterklaas bereidt zich goed voor op online aankopen

Black Friday helemaal ingeburgerd; 95% jongeren overweegt aankoop

Thuiswinkel.org stuurt brandbrief over online identificatie naar minister
Thuiswinkel.or.. contact

Logo Thuiswinkel.org

Thuiswinkel.or.. sociaal

Thuiswinkel.or.. tweets

Logo Remain Software
Logo Synobsys
Logo Trade Cover Exchange
Logo Tilaa B.V.
Logo Fundaments B.V.
Logo Shift Office Support
Logo FLS Nederland B.V.
Logo LinQhost
Logo CommITment BV
Logo ICT-Partners
Logo SoftApp-distribution
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Alcadis
Logo WIBU-SYSTEMS

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl