www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (2 jaar en 108 dagen geleden)
PR: Marcommit

Professionals roepen om transparantie over contracten

54% vindt dat dienstverband moet meespelen in beoordeling

Amsterdam, 5 juni 2018 – Ruim een derde van de zelfstandige professionals is de schimmigheid op de werkvloer over inhoudelijke contractafspraken beu (37%). Zij pleiten ervoor dat onder andere het salaris, vakantiedagen en de contractduur van alle medewerkers voor iedereen openbaar zijn. Dit komt in de praktijk echter nog zelden voor; bij 89% van de organisaties wordt dit namelijk nog niet gedaan. Dit blijkt uit het ZP-onderzoek van sourcing partner FastFlex onder 1442 respondenten.

Naast de arbeidsvoorwaardelijke kant van contracten zijn medewerkers ook geregeld onbekend met het soort dienstverband van collega’s. De opkomst van blended workforces zorgt voor een groeiende verscheidenheid aan contractvormen op de werkvloer. Over de contractvorm die is aangegaan tussen organisatie en medewerker wordt niet openlijk gecommuniceerd door organisaties (71%), terwijl ruim de helft van de professionals (51%) dit wel een goede zaak zou vinden. Zelfstandige professionals hebben bijvoorbeeld vaak andere rollen, rechten en plichten dan vaste medewerkers. Wanneer hier onduidelijkheid over is, kan dit leiden tot scheve gezichten. Het is dan ook niet gek dat 54 procent van de professionals vindt dat er, naast openheid over dienstverbanden, ook onderscheid moet zijn in sturing en beoordeling van medewerkers met verschillende contractvormen.

Soort dienstverband niet langer leidend bij aantrekken nieuw talent
De vraag naar nieuw talent wordt vaak uitgezet op basis van een contractvorm. Zo staat er in veel vacatures bijvoorbeeld of het om een interne of externe kracht gaat, dat er voor onbepaalde of bepaalde tijd een werknemer wordt gezocht of er wordt een bepaald aantal uren genoemd. Dit tot ergernis van professionals, die vinden dat de contractvorm te vaak leidend is bij de inrichting van functies en rollen (55%). Bijna driekwart van de professionals (72%) is van mening dat de contractvorm niet het uitgangspunt moet zijn bij invulling van een vacature, project of opdracht.

Niels Huismans, Business Development Manager bij FastFlex: “Er zijn maar weinig organisaties waarin openlijk wordt gecommuniceerd over contractafspraken. Praten met collega’s over salaris, resultaatverplichtingen en bijbehorende afrekenmodellen is nog altijd een taboe. Het management is bang dat er onvrede ontstaat door verschillen, maar de krampachtige houding zorgt juist voor onvrede op de werkvloer. Professionals hebben behoefte aan eerlijkheid en openheid, zodat zij verschillen kunnen begrijpen. Ook in werving en selectie is het zaak dat het management afstapt van haar traditionele denkwijze: in contractvormen. Door heel specifiek aan de voorkant op zoek te gaan naar een zp’er of juist een vaste kracht loop je mogelijk talent mis. Die focus op een contractvorm zorgt voor oogkleppen, het ‘vast vs. flex’ denken. Terwijl de juiste persoon – met de gewenste kennis en vaardigheden – misschien juist bij een andere groep hoort. Als het echt de juiste match is, dan zou de contractvorm geen issue mogen zijn. Echter moeten organisaties dan afstappen van het oude denken.”

Over FastFlex
FastFlex is een onafhankelijke sourcing partner en managed service provider op het gebied van resource management. Hierbij streeft FastFlex naar een zo’n kort mogelijke keten, met een transparante kostenstructuur. Zo weten het inhurende bedrijf én de professional altijd waar zij aan toe zijn. FastFlex draagt zorg voor de volledige keten van inhuur: van het proactief benchmarken van de inhuurtarieven tot het afwikkelen van alle contract gerelateerde zaken. Voor advies over de inrichting van de flexibele schil tot het selecteren van professionals. Daarnaast biedt FastFlex innovatieve en duurzame aanvullende oplossingen voor de professionals, zoals e-invoicing en digital contract signing. FastFlex gaat voor een langdurig partnership en helpt opdrachtgevers het hoogste rendement te behalen. FastFlex is gevestigd in Amsterdam en maakt onderdeel uit van de Between Staffing Group. Kijk voor meer informatie op www.fastflex.nl.

Marcommit
Marielle van Zanten
fastflex@marcommit.nl
Laatste van FastFlex
Blended workforce vraagt nieuwe leiderschapskwaliteiten

Professionals roepen om transparantie over contracten

FastFlex: “Mobiliteit op de arbeidsmarkt goed voor werknemer én werkgever”
Extreme voegt vijf applicaties toe aan ExtremeCloud IQ Pilot-abonnement zonder extra kosten

Extreme Networking biedt als eerste universele platforms voor hoogwaardige switching en draadloze infrastructuur

Secureworks erkend als Leader door IDC MarketScape

Pre-orders Xbox Series X en Series S vanaf dinsdag 22 september

SHIFT Invest haalt 70 miljoen euro op voor het grootste Nederlandse impact VC fonds
Van Gelder wint Shopping Award in de categorie B2B

IaaS provider Worldstream investeert meer dan 500.000 euro in nieuwe webshop

NetApp Cloud Volumes Service nu beschikbaar in Google Cloud-regio Nederland

Roche Diabetes Care benoemt nieuwe General Manager, Head of Marketing en Head of Sales voor Nederland en België

Meepraten over de toekomst? Doe mee aan ‘AnyLinQ Draait Door’ op 1 oktober!

De slimme oplossing tegen zwakke WiFi: devolo WiFi Repeater+ ac

Criteo benoemt Tijmen Willems tot Country Manager Benelux

Workday biedt werkgevers middelen voor een gelijkwaardigere en inclusievere werkvloer met nieuwe VIBETMoplossingen

Conscia neemt cloud dienstverlener Damecon over

Nieuwe Razer Quartz- en Mercury-producten combineren prestaties met stijl

Zscaler vindt spyware in TikTok Pro-app

Aantal werkende studenten zonder uitzicht op contractverlenging in 2020 bijna verdubbeld

CSR Advies: Aanscherping en uitbreiding van maatregelen noodzakelijk voor een cyberweerbare samenleving

Arnhems IT-bedrijf viert 20-jarig jubileum corona-proof

Menselijke augmentatie toegejuicht, maar angst voor ‘body hacking’ is groot

Scholen in Ede stappen over op perfecte internetring van dark fiber

Unicorn ThoughtSpot brengt search- en AI-gedreven analytics naar Nederland

Logo devolo
Logo Criteo
Logo Workday
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Pure Storage
Logo Avit Group
Logo Diamanti
Logo Veracode