www.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.LVTPR.nlwww.marcommit.nl
2474 volgers blijven op de hoogte!
PR: Turnaround Communicatie

Telecomsector lanceert wereldwijd meld- en adviespunt cyberincidenten

Telecombedrijven gaan wereldwijd nauwer samenwerken bij het beveiligen van hun mobiele netwerken tegen cyberaanvallen en andere digitale dreigingen. Vandaag, donderdag 31 mei, is op de GSMA Mobile 360 conferentie in Den Haag een meld- en adviespunt gelanceerd.

Tijdens de internationale top van de telecomsector in Den Haag op woensdag 30 en donderdag 31 mei is digitale veiligheid van mobiele netwerken een van de grote onderwerpen. Telecombedrijven hebben met elkaar afgesproken gezamenlijk de veiligheid verder op te schroeven. Om datalekken, digitale inbraken en cyberaanvallen te voorkomen én om sneller te kunnen reageren bij incidenten, gaan zij op internationaal niveau informatie en kennis delen. De GSMA, de wereldwijde brancheorganisatie voor de telecomsector, heeft daarom vandaag WARP (Warning, Advice and Reporting Point) gelanceerd. Dit meld- en adviespunt verzamelt informatie over cyberdreigingen en cyberincidenten, waarschuwt wereldwijd telecombedrijven en geeft waar nodig advies over te nemen maatregelen. Ook stelt WARP telecombedrijven in staat om via een vertrouwde en geanonimiseerde omgeving informatie te delen over cyberincidenten. WARP zorgt ervoor dat de telecomindustrie wereldwijd cyberinlichtingen deelt en gezamenlijk optreedt tegen digitale risico’s en dreigingen.

Cruciaal
Datalekken, cyberaanvallen en gijzelsoftware hebben In 2017 veelvuldig het nieuws gehaald. Volgens de GSMA is de beveiliging van mobiele netwerken cruciaal voor de samenleving. Steeds meer producten en diensten maken gebruik van internetverbindingen via het mobiele netwerk van telecombedrijven. Met de komst van het snelle 5G-netwerk zal dat alleen nog maar toenemen. De GSMA verwacht dat in 2025 25 miljard apparaten verbonden zullen zijn met het internet. De hoeveelheid data die verstuurd wordt over mobiele netwerken zal daardoor enorm toenemen. De telecomsector heeft een lange historie als het gaat om het beveiligen van technische infrastructuur en data. Nu zet de branche de stap om gezamenlijk via de GSMA cyberinlichtingen te delen en gezamenlijk te zorgen voor digitale veiligheid in de telecomsector. Dit past bij een industrie die veiligheid als topprioriteit heeft.

Vooruitgang
Saskia Bruines, wethouder gemeente Den Haag: “Wereldwijd gebruiken ruim 4 miljard mensen en organisaties internet voor het delen van gegevens. Over thema’s als privacy, veiligheid en mensenrechten, zaken waarover in ‘real life’ wetten en afspraken zijn, is in de digitale wereld nog veel niet geregeld. Dit zijn maatschappelijk relevante onderwerpen en het is belangrijk dat hierover afspraken gemaakt worden. Den Haag geniet als stad van Vrede & Recht internationale bekendheid in zowel de cybersector als in de juridische. Het past dan ook bij Den Haag om op te treden als gastheer voor de GSMA Mobile 360 Series Privacy & Security, net als voor het deze week gehouden congres van de Unesco over internet accountability.”
Het is de derde keer dat deze GSMA-conferentie, met vele internationale sprekers uit 26 landen, in Den Haag wordt gehouden

Wethouder Saskia Bruines, gemeente Den Haag: “Digitale veiligheid is een belangrijke randvoorwaarde voor het toepassen van nieuwe technologische ontwikkelingen in onze samenleving.”

Fotocredit: Mobile World Live