www.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2476 volgers blijven op de hoogte!
PR: Edelman

Uit het Norton Cyber Security Insights Report 2017 blijkt dat 91 procent van de Nederlandse ouders zich zorgen maken over de online veiligheid van hun kinderen, maar mogelijk niet weten hoe ze te beschermen

Utrecht, 31 mei 2018 – Ouders zijn bezorgd dat hun kinderen online niet veilig zijn, maar een vijfde geeft toe dat ze geen actie ondernemen om hen te beschermen. Dat blijkt uit recent onderzoek van Norton by Symantec. Van cyberpesten tot bedreigingen, het onderzoek wijst uit dat 80 procent van de ouders denkt dat het riskant is om een kind een computer of smartphone te laten gebruiken zonder toezicht. Ook is twee op de vijf ouders bezorgd hoeveel informatie kinderen online delen. Deze zorgen worden echter niet vertaald in acties.

52 procent van de Nederlandse ouders zegt dat het belangrijk is voorzichtig te zijn met de informatie die het gezin online zet, maar slechts een kwart onderneemt daadwerkelijk acties. 75 procent stelt zelfs helemaal geen grenzen aan de informatie die zij zelf delen over hun kinderen op social media.

“We betreden onbekend gebied wat betreft hedendaags ouderschap”, zegt Robert den Drijver, Regional Director Benelux & Nordics bij Norton. “Technologie heeft de manier waarop onze kinderen opgroeien getransformeerd en het handboek voor ouders herschreven. In gezinnen wordt de discussie over schermtijd net zo vaak gevoerd als die om bedtijd. Sommige ouders verbieden social media of gaming terwijl andere ouders hun kinderen vluchtige internationale vriendschappen zien sluiten online. In de hedendaagse digitale wereld worstelen ouders met het voorbereiden van hun kinderen op het veilig gebruiken van technologie.”

Als onderdeel van het Norton Cyber Security Insights Report 2017, een onderzoek waar meer dan 1000 Nederlandse volwassenen aan deelnamen, hebben ouders ervaringen gedeeld over het managen van de online activiteiten van kinderen. Ook is gevraagd in hoeverre men denkt hun kinderen online te kunnen beschermen.

De belangrijkste zorgen van ouders zijn onder andere:
  • Downloaden van kwaadaardige software (75 procent)
  • Te veel tijd besteden voor een scherm (73 procent)
  • Delen van persoonlijke informatie met vreemden (69 procent)
  • Delen van content die later tegen hen gebruikt kan worden (66 procent)
  • Verleid worden om met een vreemde af te spreken (61 procent)
  • Online gepest worden (61 procent)
In veel gevallen zijn deze zorgen gebaseerd op persoonlijke ervaringen of ervaringen van andere ouders:
  • Ruim een kwart van de Nederlandse ouders heeft een kind of kent iemand met een kind dat slachtoffer is geworden van cyberpesten (27 procent)
Toch ondernemen veel ouders geen actie om de online veiligheid van hun kind te verbeteren:
  • 75 procent heeft geen beperkingen ingesteld om toegang tot bepaalde apps of sites te verhinderen
  • 31 procent laat het kind soms online winkelen zonder supervisie
  • 22 procent van de ouders vraagt kinderen online apparaten alleen te gebruiken in gedeelde ruimtes
  • 73 procent van de Nederlandse ouders die een kind online laten surfen staan dat toe zonder supervisie
“Ouders kunnen verschillende redenen hebben voor deze ‘hands-off’ benadering. Sommigen weten misschien niet waar ze moeten beginnen terwijl anderen moeite hebben de balans te vinden tussen het beschermen van kinderen en het respecteren van hun privacy,” zegt Robert den Drijver. “We moeten ouders aanmoedigen eerlijke gesprekken te voeren met hun kinderen over online ervaringen en ze verzekeren dat ze niet alleen zijn. Uiteindelijk leren alle ouders het door te doen.”

Hoewel er verschillende visies zijn op digitaal ouderschap denken veel ouders slecht voorbereid te zijn. Praten over online etiquette, veilig internetgebruik en cyberpesten hoeft echter geen grote uitdaging te vormen.

Norton heeft acht tips op een rij gezet die ouders kunnen gebruiken om de juiste aanpak te vinden:
  1. Stel regels en richtlijnen op: denk hierbij aan het beperken van schermtijd, het soort content dat kinderen kunnen nuttigen en gepast online taalgebruik.
  2. Moedig je kinderen aan online gaan in gedeelde ruimtes: het is belangrijk een balans te vinden tussen meekijken over de schouder en het kind het gevoel geven dat het zich moet verstoppen om online te gaan. Je zult je meer op je gemak voelen over wat ze uitvoeren en tegelijkertijd kunnen kinderen naar de ouders komen als zij in de war, bang of bezorgd zijn.
  3. Ga een open gesprek aan met je kinderen over internetgebruik en ervaringen, inclusief cyberpesten. Je kunt ook de handleiding voor cyberpesten van Norton gebruiken om het gesprek aan te gaan.
  4. Leer je kinderen na te denken voordat ze klikken: of het nu gaat om online video-websites, het ontvangen van een onbekende link in een e-mail of surfen op het web, herinner kinderen er aan niet op links te klikken die hen naar gevaarlijke of ongepaste websites sturen. Het klikken op een onbekende link is een veelgebruikte manier om persoonlijke of waardevolle informatie te stelen.
  5. Wees alert op schadelijke content: van websites tot apps, spellen en online communities, kinderen hebben toegang tot veel content die hen zowel positief als negatief kan beïnvloeden. Het gebruik van slimme software voor familiebeveiliging en ouderlijke controle kan helpen het gezin veilig online te laten zijn.
  6. Bespreek de risico’s van het posten en delen van persoonlijke informatie, in het bijzonder foto’s en video’s op sociale media.
  7. Geef het goede voorbeeld: kinderen zijn vaak geneigd ouderlijk gedrag te imiteren, dus laat hen zien hoe het wel moet.
  8. Gebruik sterke en betrouwbare beveiligingssoftware, zoals bijvoorbeeld Norton Security, om kinderen en apparaten te beveiligen tegen kwaadaardige websites, virussen, phishing en andere online bedreigingen die ontworpen zijn om persoonlijke en financiële informatie te stelen.
Download het Norton Cyber Security Insights Report 2017 om meer te weten te komen over cybercriminaliteit en hoe gebruikers zichzelf en hun familie ertegen kunnen weren.

Over het Norton Cyber Security Insights Report
Het Norton Cyber Security Insights Report is een online enquête onder 21.549 individuen van 18 jaar en ouder in 20 markten wereldwijd. Het onderzoek is in opdracht van Norton Symantec uitgevoerd door onderzoeksbureau Reputation Leaders. De foutmarge voor de volledige steekproef is +/- 0,7%. In Nederland is de enquête afgenomen bij 1.018 respondenten met een foutmarge van 3,1%. De data is vergaard tussen 5 en 24 oktober 2017 door Reputation Leaders.

Over Symantec
Symantec Corporation (NASDAQ: SYMC) is dewereldwijde leider op het gebied van cyberbeveiliging en helpt bedrijven, overheden en particulieren hun belangrijkste gegevens op alle gebieden te beveiligen. Overal ter wereld verwachten organisaties dat Symantec met strategische en geïntegreerde oplossingen komt, om geavanceerde aanvallen tegen endpoints, cloud en infrastructuur tegen te houden. Daarnaast zijn meer dan 50 miljoen mensen en families afhankelijk van Symantec’s Norton producten voor debescherming thuis en vanal hun apparaten. Symantec beheert één van 's werelds grootste cyberintelligentienetwerken, om bescherming te bieden tegen de meest geavanceerde bedreigingen. Meer informatie is te vinden op www.symantec.com, of volg Symantec op Facebook, Twitter en Linkedin.

Mocht u vragen hebben over het bovenstaande, geïnteresseerd zijn in een review mogelijkheid, of graag in contact willen komen met een expert, kunt u contact opnemen met Bram van Ginneken van Edelman.

Edelman
Bram van Ginneken
Telefoon: 020 30 10 980
Bram.vanGinneken@edelman.com
Eerder van Norton by Symantec
31 mei 2018 Onderzoek: één op de vijf Nederlandse ouders houden zich niet bezig met online veiligheid van hun kinderen

30 mrt 2018 Tips van Norton naar aanleiding van wachtwoorden-hack

Logo Remain Software
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo True B.V.
Logo Curvature
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Dataplace
Logo Global Knowledge
Logo Global Knowledge
Logo PQR B.V.
Logo Belcentrale.nl
Logo Totaalbesparen.com
Logo Veeam Software
Logo Flanderijn
Logo Solar Nederland B.V.
Logo devolo
Logo Citrix
Logo BCT
Logo Onguard
Logo Palo Alto Networks
Logo maincubes B.V.
Logo QA Consulting
Logo Pegasystems
Logo Shippeo
Logo Protime BV
Logo Intermax

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl