www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl
2472 volgers blijven op de hoogte!
PR: Yellow Communications

Datastress: Europese werknemers onzeker over datavaardigheden

Qlik lanceert ‘Data Literacy’-campagne om bewustzijn te vergroten

Amsterdam, 8 mei 2018 – Werknemers verspreid over heel Europa beschikken niet over de juiste datavaardigheden. Dat blijkt uit een onderzoek door Qlik, marktleider op het gebied van data-analyse, over de datavaardigheden en het belang van deze vaardigheden op het werk. Slechts 17% van de ondervraagden geeft aan zichzelf als ‘data literate’ te zien: in staat om data te kunnen lezen, interpreteren, begrijpen en bediscussiëren. Qlik heeft een ‘Data Literacy’-campagne gelanceerd om het bewustzijn van én de kennis over data te vergroten.

Meer dan 5000 Europese werknemers hebben aan het onderzoek deelgenomen. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de juiste kennis van data bijdraagt aan het succes op de werkvloer: van de werknemers die zichzelf als data literate omschrijven, geeft 76% aan succesvol te zijn in zijn werk, tegenover slechts 49% van het totale aantal ondervraagden. Bovendien geeft 90% van de respondenten aan dat data hen kan helpen hun werk te verbeteren en dat een bepaalde mate van data literacy ze geloofwaardiger maakt op de werkvloer (70%).

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat het verschil in datavaardigheden tussen de diverse afdelingen en lagen van een bedrijf erg groot is. Hoewel 85% van de werknemers in een uitvoerende functie aangeeft dat data hen helpt hun werk beter te doen, voelen zij zich het minst op hun gemak bij het gebruik van data: slechts 10% noemt zichzelf data literate. Minder dan de helft (49%) van deze medewerkers denkt toegang te hebben tot alle benodigde data om zijn werk optimaal te kunnen doen. Van de senior medewerkers meent 79% over de benodigde data te beschikken, maar van hen geeft slechts 24% aan daadwerkelijk data literate te zijn.

Sandor Nieuwenhuijs, presales director Benelux, Emerging Markets & Russia bij Qlik: “Om kunnen gaan met data is minstens zo belangrijk als kunnen lezen of schrijven. Data helpt ons bij het nemen van besluiten en geeft argumenten meer gewicht. Hoewel we de beschikking hebben over steeds meer data, zowel privé als op de werkvloer, ontbreekt het velen nog aan de juiste datavaardigheden. Daarom streven we bij Qlik naar ‘datagelijkheid’: of je nu uitvoerende werkzaamheden doet of manager bent. Dat betekent niet alleen dat je de beschikking hebt over de juiste data, maar ook dat je het zelfvertrouwen hebt om deze data op de juiste manier te verwerken.”

Onderdeel van de ‘Data Literacy’-campagne is een online test waarmee werknemers kunnen bepalen op welk niveau hun datakennis zich bevindt. Met de campagne geeft Qlik de aanzet voor een discussie over data op de werkvloer, over de hele breedte van een bedrijf. Nieuwenhuijs: “Iedereen heeft het recht om data in te zien en toe te kunnen passen. Maar de ongelijkheid die we nu zien zorgt ervoor dat niet iedereen over de juiste vaardigheden of datasets beschikt. We willen ervoor zorgen dat iedereen de kans krijgt om zijn succes, met data, te vergroten: een revolutie die uiteindelijk tot nieuwe inzichten en mogelijkheden leidt.”

Over het onderzoek
Het onderzoek naar data literacy is in opdracht van Qlik uitgevoerd door Censuswide. Het onderzoek werd uitgevoerd door 5.291 respondenten in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Zweden.

Over Qlik

Qlik® is het toonaangevende platform voor data-analyse en de pionier van toegepaste business intelligence. Het portfolio van cloudgebaseerde en on-premises oplossingen voorziet in een groeiende klantbehoefte, van rapportages en zelf samen te stellen visuele analyses tot begeleide, embedded en op maat gemaakte analyse, ongeacht waar de data zich bevindt.

Klanten die Qlik Sense®, QlikView® en Qlik® Cloud gebruiken, verzamelen betekenisvolle informatie uit meerdere bronnen en onderzoeken de onderliggende verbanden tussen deze data. Dit leidt tot nieuwe inzichten die goede businessideeën doen opborrelen. Qlik is actief in meer dan 100 landen met meer dan 45.000 klanten wereldwijd. Het hoofdkantoor staat in Radnor, Pennsylvania.

© 2018 QlikTech International AB. All rights reserved. Qlik®, Qlik Sense®, QlikView®, QlikTech®, Qlik Cloud®, Qlik DataMarket®, Qlik Analytics Platform®, Qlik NPrinting®, Qlik Connectors®, Qlik GeoAnalytics®, Qlik Core™ and the QlikTech logos are trademarks of QlikTech International AB which have been registered in multiple countries. Other marks and logos mentioned herein are trademarks or registered trademarks of their respective owners.

Voor meer persinformatie:

Yellow Communications