www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlContentbureau
2471 volgers blijven op de hoogte!
PR: Lubbers De Jong

Lush en Plastic Soup Foundation lanceren campagne #RefuseSingleUse tegen het gebruik van eenmalige plastics

Amsterdam, 19 april 2018 —– Cosmeticabedrijf Lush en milieuorganisatie Plastic Soup Foundation lanceren op zondag 22 april een landelijke bewustzijnscampagne tegen het gebruik van single-use plastics. De lancering valt samen met World Earth Day, met dit jaar als thema ‘End Plastic Pollution’. In de campagne dagen de organisaties heel Nederland uit om door middel van een pledge 30 dagen een van de drie meest vervuilende en overbodige single-use plastics te weigeren: flesjes, zakjes en rietjes. Dit kan tot en met 6 mei 2018 op http://www.plasticsoupfoundation.org/refuse

Recyclen is niet genoeg
Veertig procent van al het geproduceerde plastic is single-use. Dat we in Nederland veel plastic inzamelen en recyclen is een goede zaak, maar het is niet genoeg voor milieuwinst. Op dit moment is er een overschot aan ingezameld plastic: verwerkers kunnen al het plasticafval niet aan en het plastic dat wordt ingezameld is van een matige tot slechte kwaliteit en daardoor beperkt (her)bruikbaar. De meest effectieve manier om plasticafval tegen te gaan, is door het gebruik ervan te reduceren. Gelukkig is dit in het geval van plastic tasjes, flesjes en rietjes niet al te ingewikkeld. Er bestaan genoeg alternatieven die ook nog eens kostenbesparend zijn.

Single-use plasticsoep
Single-use plastic is een verzamelnaam voor al het plastic dat maar één keer wordt gebruikt. Het wordt in gemiddeld 5 seconden gemaakt, 5 minuten gebruikt en hebben meer dan 500 jaar nodig om af te breken. Veel van deze eenmalige plastics komen in de natuur en in onze oceanen terecht, zo ook in Nederland. Sinds 2017 doet Schone Rivieren (een samenwerking van het IVN, de Plastic Soup Foundation en Stichting De Noordzee) onderzoek naar de staat van de rivieroevers van de Maas en de Waal. Nog maar kort geleden werden er op sommige plekken per 100 meter 556 stuks afval gevonden, waarvan 60% plastic was. Maar liefst 80% van al het plastic afval in Nederland belandt via deze rivieren in ons zeewater. Door de kracht van de golven en de invloed van zonlicht slijt het plastic en valt het uiteen in minuscule deeltjes. Deze zogeheten microplastics worden door vissen aangezien voor voedsel, en zo hengelen wij onze eigen plasticvervuiling weer uit het water voor ons avondeten.

De top-3 single-use vervuilers in Nederland zijn plastic flesjes, zakjes en rietjes. We gebruiken in Nederland jaarlijks 3 miljoen plastic rietjes, 90 miljoen plastic tasjes en maar liefst 1,4 miljard plastic flesjes (waarvan 705 miljoen kleine flesjes waar geen statiegeld op zit).

Pledge
Op de online hub www.plasticsoupfoundation.org/refuse kunnen bezoekers beloven om in ieder geval een van de drie single-use plastics 30 dagen lang te weigeren en drie vrienden uit te dagen om hetzelfde te doen. Lush en Plastic Soup Foundation willen voor zondag 6 mei zo veel mogelijk pledges verzameld hebben en hopen hiermee op een positieve manier het koopgedrag van Nederlanders meer milieubewust te maken.

Brand manager Margreet van Schaijck: “Lush gelooft dat een deel van de verantwoordelijkheid bij zowel de overheid als grote bedrijven ligt, maar we geloven ook heel erg in de kracht van de consument. Er zijn inmiddels zo veel duurzame, betaalbare alternatieven, dus aan de keuzemogelijkheid ligt het niet.”

Maria Westerbos, directeur Plastic Soup Foundation: “Welk verschil maakt nou, die ene plastic fles van mij, denken zeven miljard mensen. Wat zou het daarom niet mooi zijn als zeven miljard mensen zeggen: ook die ene plastic fles van mij doet ertoe. Ik stop met single-use plastics, omdat ik de plastic vervuiling van de oceaan wil stoppen. Laten we er samen voor gaan.”

Kick-off
Als kick-off van de campagne organiseren Lush en Plastic Soup Foundation op zondag 22 april om 16:30 een lezing en panelgesprek, waarbij de plasticproblematiek vanuit verschillende disciplines wordt besproken. De kick-ff kun je live bijwonen via de Facebookpagina van Lush. Zo kunnen kijkers thuis vragen stellen aan experts Steven IJzerman (kwaliteitsmanager bij EkoPlaza), Jeroen Dagevos (Hoofd Programmering Plastic Soup Foundation), Anke Bakker (raadslid Partij voor de Dieren Amsterdam) en zero waste blogger Emily-Jane Townley (oprichter Leven Zonder Afval).

#RefuseSingleUse
www.plasticsoupfoundation.org/refuse

Noot voor redactie
Voor verdere persinformatie en interviewmogelijkheden kunt u contact opnemen met Ruby van Hoorn op 0641415715 of ruby@lush.nl

Over Lush
Lush is een campagnevoerend cosmeticabedrijf dat zich inzet voor mensenrechten, dierenwelzijn en milieu. Het bedrijf gebruikt haar verpakkingen zo duurzaam mogelijk: door te recyclen, onnodige verpakkingen weg te laten en waar het kan in een vaste vorm te produceren, zodat extra verpakking niet nodig is. Ongeveer 40% van de collectie is verpakkingsvrij en met de shampoo bars alleen al bespaarde het bedrijf 30 miljoen plastic flessen in vijf jaar tijd. Wanneer verpakking wel noodzakelijk is, geeft Lush de voorkeur aan gerecyclede materialen. 90% (in gewicht) van het verpakkingsmateriaal is gerecycled en wanneer je vijf schoongemaakte potjes (zonder labels) bij een Lushwinkel inlevert, krijg je als dank een gratis, vers gezichtsmasker.

Over Plastic Soup Foundation
De Plastic Soup Foundation wil nationaal en internationaal een halt toeroepen aan de toenemende verontreiniging van de oceaan door plastic. Daarbij gelooft de organisatie in aanpak bij de bron met behulp van slimme en geestige campagnes. De grootste en bekendste campagne van de Plastic Soup Foundation is ‘Beat the Microbead’. Hiermee wil de stichting wereldwijd het toevoegen van plastic microdeeltjes aan cosmetica stoppen. Inmiddels doen 99 ngo’s uit 44 landen mee en heeft de campagne gezorgd voor een verbod op microbeads in onder andere de Verenigde Staten, Canada en Australië en Engeland.