www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com
Datum: (3 jaar en 90 dagen geleden)

Ortec Finance lanceert oplossing voor Factor-based ALM

Rotterdam, 17 april 2018 - Ortec Finance, de global technology en solutions provider voor investeringsbeslissingen, komt met een primeur: de eerste Factor-based Asset Liability Management (ALM) oplossing, die vanaf vandaag wereldwijd beschikbaar is. De oplossing is ontworpen in samenwerking met de professoren Jules van Binsbergen (Wharton School University of Pennsylvania) en Ralph Koijen (NYU Stern School of Business) en is gebaseerd op academische bevindingen die hebben aangetoond dat een strategische benadering van factor-based investing kan helpen om een beter risico- en rendementsprofiel te creëren, wat de kansen vergroot dat investeerders hun doelen zullen behalen.

Hens Steehouwer, Head of Research bij Ortec Finance, zegt er het volgende over: "Factor-based investing is vaak onderdeel van een beleggingsbeleid, maar wordt over het algemeen toegepast op operationeel niveau en beschouwd als onderdeel van de tactische implementatie. De strategische focus is traditioneel gericht op belangrijke investeringsbeslissingen, zoals de aandelen-obligatie afweging of het afdekken van rente- en valutarisico's. Maar onderzoek heeft nu aangetoond dat een strategische focus op factor-based investing een pensioenfonds, of andere institutionele beleggers, ook kan helpen om een efficiënter risico- en rendementsprofiel te creëren."

"In onderzoek en praktijkstudies die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd, zien wij duidelijk bewijs dat het analyseren en verbeteren van factor exposures van invloed is op het strategische risico- en rendementsprofiel van een institutionele belegger. Onze factor-based ALM oplossing maakt deze theorie nu beschikbaar voor de praktijk."

Steehouwer vervolgt: "Met behulp van geavanceerde technologie verkrijgen we eerst een duidelijk beeld van de strategische factoren waaraan een fonds gewild of ongewild is blootgesteld. Op basis hiervan variëren we vervolgens de strategische factor exposures van het fonds en beoordelen we de invloed ervan op het risico- en rendementsprofiel. Op deze manier zijn we in staat om een realistisch beeld te construeren van hoe factor-based investing het fonds kan beïnvloeden, wat het in staat stelt om beter gefundeerde beslissingen te nemen."

------------einde persbericht-------

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Over Ortec Finance
Ortec Finance is een global technology en solutions provider op het gebied van financieel risico- en rendementsbeheer en helpt investeerders bij het maken van complexe investeringsbeslissingen. Ortec Finance is in 1981 opgericht in Rotterdam en heeft ca. 250 medewerkers die wiskundig inzicht, marktkennis en praktische uitvoering combineren om tot innovatieve en pragmatische oplossingen te komen. Het bedrijf ondersteunt bij de financiële besluitvorming van institutionele en private beleggers.

Ortec Finance ontwerpt en maakt oplossingen voor asset-liability management, ex-ante en ex-post risicomanagement, performance-attributie, risico-attributie en doelgerichte financiële planning, en past die oplossingen ook toe. Het wereldwijde klantenbestand met in totaal tweeëneenhalf biljoen dollar aan beheerd vermogen bestaat uit grote pensioenfondsen, verzekeraars, woningcorporaties, investment management en private wealth management.

Links:
Meer over Ortec Finance