Datum: (98 dagen oud)
PR: Lubbers De Jong

Cathy O’Neil spreker bij uitreiking van Nederlandse Data Science Prijzen

Bestseller auteur waarschuwt voor het gebruik van algoritmiek en Big Data

Cathy O’NeilHaarlem, 16 april 2018 – De Nederlandse Data Science Prijzen worden op dinsdag 12 juni uitgereikt door De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) en de Big Data Alliance (BDA). De feestelijke uitreiking vindt plaats in de Aula van de Universiteit van Amsterdam. De Amerikaanse wiskundige Cathy O’Neil, auteur van de wereldwijde bestseller ‘Weapons of Math Destruction’, zal tijdens het programma spreken over de gevaren van algoritmiek en Big Data.

Naast grote gevaren wordt ook aandacht besteed aan de grote voordelen van Big Data en algoritmiek, bijvoorbeeld in de gezondheidszorg. Door algoritmiek kunnen onbekende genetische patronen bij patiënten ontdekt worden, zodat ziektes eerder kunnen worden gediagnostiseerd en beter kunnen worden behandeld. Daarnaast zijn er een groot aantal “goede” toepassingen in andere velden, zoals ontwikkelingshulp en onderwijs.

In een paneldiscussie met de titel ‘How to encourage thegood, discourage the bad and punish the ugly’ worden beide zijden van de medaille belicht: de goede en slechte kanten van algoritmiek en Big Data. Wat zouden we moeten doen, om het goede te stimuleren en het slechte te voorkomen? Een verbod op de algoritmiek die we niet 100% doorgronden? Een verbod op bedrijven die niet transparant zijn over wat ze met onze data doen? Of moeten we alles laten zoals het nu is, omdat de problematiek te complex is? Wat kunnen we doen?

Het programma wordt besloten door de uitreiking van drie prijzen:
  • De Gerrit van Dijk Prijs voor het beste proefschrift in Data Science
  • De Anthony Fokker prijs voor startups
  • De Hendrik Lorentz Prijs voor bedrijven en overheden
Programma 12 juni en inschrijving
13:30 uur – Inloop
14:00 uur – Opening door Karen Maex en Marc Salomon
14:05 uur – Keynote door Cathy O’Neil
14:45 uur – Pauze
15:15 uur – Paneldiscussie met o.a. Cathy O’Neil, Nico van Eijk, Sander Klous en Dick den Hertog
16:00 uur – Prijsuitreiking door Louise Gunning-Schepers
17:00 uur – Borrel

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via de aanmeldlink vanaf woensdag 18 april.

Locatie en parkeren
Aula - Oude Lutherse Kerk, Singel 411, 1012 WN Amsterdam. Voor parkeerlocaties zie: www.parkeren-amsterdam.com/spu

Over Cathy O’Neil
O’Neil studeerde in Berkeley, promoveerde aan Harvard University en was wiskundehoogleraar aan het Barnard College. Ze werkte ook in de financiële wereld op Wall Street als kwantitatief analist/ bedenker en bouwer van wiskundige financiële modellen. Tot de crisis uitbrak, waarna ze zich aansloot bij de Occupy-beweging. Ze schrijft ook regelmatig op haar blog Mathbabe.org.

Over de samenstelling van de jury
Bij de uitreiking van de Nederlandse Data Science Prijzen maken wetenschappers, startups, bedrijven en overheden kans op respectievelijk de Gerrit van Dijk Prijs, de Anthony Fokker Prijs en de Hendrik Lorentz Prijs. De inschrijving hiervoor is inmiddels gesloten en ook de juryleden, met kopstukken uit wetenschap en bedrijfsleven, is bekendgemaakt.

De jury voor de Hendrik Lorentz Prijs voor bedrijven en overheden bestaat uit:
Ir. A.P. (Annet) Aris, commissaris en adjunct professor of strategy INSEAD, Prof. dr. H. (Ed) Brinksma, president Technische Universiteit Hamburg, hoogleraar informatica Universiteit Twente en Drs. D.J. (Derk) Haank, CEO Springer Science + Business Media B.V.

De jury voor de Anthony Fokker prijs voor startups bestaat uit:
Prof. dr. H.P. (Hans) Borgman, hoogleraar bedrijfswetenschappen, i.h.b. informatiemanagement Universiteit van Amsterdam en Universiteit Leiden, Dr. N.W. (Nina) Tellegen, directeur Amsterdam Economic Board en Dr. P.A.J. (Peter) Tindemans, secretaris-generaal EuroScience Straatsburg, directeur Global Knowledge Strategies & Partnerships.

De jury voor de Gerrit van Dijk Prijs voor promovendi bestaat uit:
Prof. dr. J.C.M. (Jos) Baeten, algemeen directeur Centrum Wiskunde & Informatica Amsterdam, hoogleraar theory of computing Universiteit van Amsterdam en Prof. dr. J.N. (Joost) Kok, hoogleraar informatica Universiteit Leiden, hoogleraar geneeskunde Universiteit Leiden.

Over de initiatiefnemers
De Nederlandse Data Science Prijzen zijn het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de wetenschap en het bedrijfsleven. De KHMW, het oudste geleerde genootschap van Nederland, is in 1752 opgericht om wetenschap te bevorderen en een brug te slaan tussen wetenschap en samenleving. De Big Data Alliance is een in 2015 opgericht samenwerkingsverband tussen bedrijven, universiteiten en onderzoeksinstellingen, met als doel het ontsluiten van kennis, delen van expertise en onderzoek en het stimuleren van innovatie op datagebied. Beide organisaties zijn initiatiefnemer van de Nederlandse Data Science Prijzen. Zij worden daarbij ondersteund door AIMMS, Lubbers De Jong, KPMG en ORTEC, allen bedrijven met een sterke technologische achtergrond.

Noot voor redacties, niet voor publicatie
Voor meer informatie, beeldmateriaal of interviewverzoeken kunt u contact opnemen met Lianne Verhoef, lianne@bigdata-alliance.org.