www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.marcommit.nl
2488 volgers blijven op de hoogte!
PR: Yellow Communications

Een kwart van de organisaties die de publieke cloud gebruiken heeft te maken gehad met datadiefstal

• 97 procent van de organisaties maakt gebruik van clouddiensten (publiek, privaat of een combinatie); een jaar geleden was dit 93 procent
  • 83 procent bewaart gevoelige data in de cloud
  • 69 procent vertrouwt erop dat de publieke cloud hun gevoelige data goed beschermt
  • Een op de vijf organisaties heeft te maken gehad met een aanval op hun publieke cloud infrastructuur
Schiphol-Rijk,16 april 2018 - Een kwart van de organisaties die gebruikmaken van de publieke cloud heeft te maken gehad met datadiefstal. Dit is een van de opvallende uitkomsten van het nieuwe McAfee-rapport ‘Navigating a Cloudy Sky: Practical Guidance and the State of Cloud Security’ dat vandaag tijdens RSA Conference USA is gepresenteerd. Het rapport geeft een overzicht van de actuele stand van zaken rond cloud gebruik, de belangrijkste zorgen rond private en publieke clouddiensten, de security-implicaties van de cloud en de toename van ‘shadow IT’.

Gebrek aan inzicht is een van de grootste uitdagingen bij een transitie naar de cloud. Organisaties uit alle sectoren verplaatsen taken en data naar de cloud, waardoor het voor IT-professional moeilijker wordt om het overzicht te houden. Deze onzekerheid en gebrek aan inzicht in wat er precies in de cloud is opgeslagen, zorgt ervoor dat sommige managers terughoudend zijn of vast blijven houden aan bekende omgevingen. Anderen maken desondanks snelle stappen richting de cloud.

“Ondanks aanvallen en datadiefstal zet de transitie naar de cloud bij organisaties door”, zegt Christiaan Beek, Lead Scientist en Senior Principal Engineer bij McAfee. “Door maatregelen te nemen die de organisatie meer inzicht verschaffen en meer controle bieden, kunnen organisaties de cloud veilig inzetten.”

Bijna iedereen gebruikt de cloud
Bijna alle organisaties maken al gebruik van de cloud of zijn bezig met een transitie naar de cloud. Volgens het onderzoek gebruikt 97 procent van organisaties nu al clouddiensten. De meest populaire vorm is een combinatie van de publieke en de private cloud: 59 procent geeft aan dit hybride model te gebruiken. Hoewel het gebruik van de private cloud in alle sectoren ongeveer gelijk is, neemt het gebruik van een hybride cloud toe naarmate de organisatie groter is. Van 54 procent onder organisaties met minder dan 1.000 medewerkers tot 65 procent onder grotere organisaties met meer dan 5.000 medewerkers.

De meeste organisaties hanteren een ‘cloud-first’ strategie, maar dit worden er minder
Hoewel de meeste organisaties nog altijd een ‘cloud-first’ strategie hanteren, worden organisaties toch wat voorzichtiger. Vorig jaar meldde nog 82 procent van de ondervraagde IT-professionals dat hun organisatie een cloud-first strategie hanteerde, dit jaar is dit gedaald tot 65 procent. Bedrijven met zo’n cloud-first strategie gebruiken meer clouddiensten en hebben twee maal zo vaak te maken gehad met een malware-incident, veroorzaakt door content afkomstig van een cloud applicatie, zoals Dropbox of Office 365.

Gevoelige data in de cloud
Een meerderheid van de ondervraagde organisaties zegt gevoelige data in de cloud op te slaan; slechts 16 procent doet dit niet. Daarbij gaat het vooral om klanteninformatie (61%). Dit wordt gevolgd door interne documentatie, informatie over betaalkaarten en personeelsgegevens (40%). 30% bewaart intellectueel eigendom, patiëntengegevens, informatie over concurrenten en andere gevoelige informatie in de cloud.

Om de risico’s rond dit soort gevoelige data in de cloud goed te kunnen beheren, is het essentieel dat een organisatie inzicht heeft in wat er precies is opgeslagen en waar. Dit is voor een belangrijk deel aan te pakken met goede governance en technische maatregelen. Andere mogelijkheden zijn het gebruik van een Data Loss Prevention (DLP) oplossing en Cloud Access Security Brokers, evenals handmatige of geautomatiseerde classificatie van data. Op deze manier kan beter bepaald worden welke informatie wordt uitgewisseld en opgeslagen in de cloud.

Veel securityincidenten
Een opvallende uitkomst in het rapport is dat maar liefst een kwart van de organisaties die gebruikmaken van de cloud te maken heeft gehad met datadiefstal. Een op de vijf is het slachtoffer geworden van een geavanceerde aanval op hun public cloud infrastructuur. Hoe meer vertrouwen een organisaties heeft in de securitycapaciteiten van hun cloud provider, hoe groter de kans dat zij het komende jaar meer gaan investeren in de cloud. Organisaties met minder vertrouwen zijn eerder geneigd om hun investeringen gelijk te houden. Minder dan een op de 10 denkt minder te gaan investeren in de cloud vanwege de invoering van de GDPR.

De belangrijkste zorg voor organisaties is en blijft malware. 56 procent van de respondenten zegt te maken hebben gehad met een malwarebesmetting die te herleiden was naar een cloud applicatie. Vorig jaar was dit 52 procent.

Aanbevelingen
Het rapport sluit af met drie aanbevelingen:
  • Stap over op DevOps/DevSecOps. Deze ontwikkelmethoden hebben bewezen dat ze de kwaliteit van software verbeteren en het aantal exploits en kwetsbaarheden terugdringen.
  • Zelfs de meest ervaren security professionals hebben moeite om het volume en het tempo van cloud projecten bij te houden. Maak daarom gebruik van geautomatiseerde tools voor cloud trajecten, zoals Chef, Puppet of Ansible.
  • Bij gebruik van meerdere beheertools voor security is de kans groter dat er iets doorheen glipt. Door gebruik te maken van een overkoepelend beheersysteem kan de complexiteit sterk worden teruggedrongen. Breng de security van verschillende clouddiensten en providers bij elkaar in één centraal beheersysteem.
Onderzoeksmethodiek
McAfee heeft in Q4 2017 ruim 1.400 IT-professionals ondervraagd van organisaties uit verschillende industriesectoren en met verschillende bedrijfsgroottes. Daarbij lag de nadruk op financiële dienstverlening en de gezondheidszorg. Het onderzoek is gehouden in Australië, Brazilië, Canada, Duitsland, Frankrijk, India, Japan, Mexico, Singapore, het VK en de VS.

Over McAfee
McAfee is het ‘device-to-cloud’ cybersecuritybedrijf. Geïnspireerd door de kracht van samenwerking, creëert McAfee zakelijke en consumentenoplossingen die de wereld veiliger maken. McAfee helpt bedrijven bij het organiseren van holistische cybersecurity omgevingen die slimmer werken. Voor consumenten beveiligt McAfee hun digitale levensstijl, zowel thuis als onderweg. Kijk voor meer informatie op www.mcafee.com.

Contactpersonen voor de pers
MCS PR, McAfee Persdesk, e-mail mcafee@mcspr.nl, tel. 023 - 562 8208.

McAfee en het McAfee-logo zijn geregistreerde handelsmerken van McAfee LLC in de VS en in andere landen. Alle andere handelsmerken in dit document zijn het eigendom van hun respectieve eigenaren.
Laatste van McAfee
McAfee ontmaskert cybercriminele marktplaatsen

Shoppers slaan online veiligheid tijdens feestdagen in de wind om beste koopjes te scoren

Bedrijven onderschatten blootstelling data in de cloud
Xerox introduceert PrimeLinkTM B9100 serie multifunctionele printers

4 kansen in process excellence die je in de gaten moet houden

SentinelOne haalt 200 miljoen dollar op in nieuwe investeringsronde
Duidelijkheid over vakmanschap installatiebranche in Centraal Register

PA Consulting boekt recordomzet van £500 miljoen in 2019

Gezamenlijke oplossing van Cloudian en Veeam voor ransomware-bescherming

Previder versterkt landelijke positie na samenvoeging met Platani

LEO neemt Nederland mee in de wereld van de logistiek op SBS 6

USoft zet in op low-code groeistrategie met nieuwe investeerder Holland Capital

WiFi-gebruik tijdens Super Bowl LIV voor zevende jaar op rij gestegen

Scheiding tussen IT en Business kan negatieve impact hebben op de klantervaring, blijkt uit onderzoek van Pegasystems

MeetingpointAdvies breidt dienstverlening bij vergelijkers voor schade particulier verder uit

Nieuwe LANCOM Enterprise SD-WAN-gateway om maximaal drieduizend externe locaties te verbinden

Orange Business Services selecteert Ekinops en Dell Technologies voor uCPE-platforms

AntTail realiseert logistieke doorbraak voor farmaceutische industrie met IoT-app gebouwd met Mendix

Kaspersky behaalt ISO 27001 certificering

Fujitsu presenteert end-to-end retailmogelijkheden tijdens Euroshop 2020

Panasonic Toughbook-tablets optimaliseren Zwitsers openbaar vervoer

Yourhosting reset preventief wachtwoorden van e-mailaccounts

Dell Technologies presenteert innovatieve oplossingen voor de edge

Zorgservice XL ontzorgt ziekenhuizen met inzet Qlik Sense

Logo Yellow Communications
McAfee contact

Logo McAfee

McAfee sociaal

McAfee tweets

Logo Synobsys
Logo Trade Cover Exchange
Logo Tilaa B.V.
Logo Fundaments B.V.
Logo Shift Office Support
Logo FLS Nederland B.V.
Logo LinQhost
Logo CommITment BV
Logo ICT-Partners
Logo SoftApp-distribution
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Alcadis
Logo NetApp

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl