Eaton helpt machinebouwers succesvol exporteren naar Noord-Amerika

Training over techniek en wet- en regelgeving

Zaltbommel, 12 april 2018 - Zeker sinds een aanpassing in de regelgeving is het exporteren van machines naar Noord-Amerika ‘een vak apart’. De regelgeving van de National Electrical Code (NEC2017) kent namelijk strenge normen en richtlijnen. Om mogelijke problemen bij het exporteren te voorkomen, verzorgt energiebeheerbedrijf Eaton op 18 mei een gratis training in Groot-Bijgaarden die gericht is op techniek en wet- en regelgeving. Met handige tips en trucs helpen we Belgische industriële machinebouwers graag op weg, stelt Theo Langstraat, Sales Manager OEM bij Eaton.

Waar in Europa de wet- en regelgeving van elektrische installaties is gericht op de veiligheid van medewerkers, ligt in Noord-Amerika de focus vooral op brandveiligheid. Dat betekent bijvoorbeeld dat in België de arbeidsinspectie een oog in het zeil houdt en in Noord-Amerika de brandweer de keuringsinstantie is.

Kortsluitstroom en SCCR
Behalve dat ‘culturele’ verschil hebben exporterende machinebouwers sinds vorig jaar ook te maken met een aanpassing in de regelgeving van de National Electrical Code (NEC2017) van Noord-Amerika. Daarin is een vereiste opgenomen dat de beschikbare foutstroom – kortsluitstroom – op de installatielocatie moet worden vermeld en de SCCR – short-circuit current rating of kortsluitvastheid – moet worden aangegeven. “Als aan deze voorwaarden wordt voldaan, vermindert de kans dat een installatie van een machine niet aan deze regelgeving voldoet of zelfs wordt afgekeurd”, zegt Theo Langstraat van Eaton. “Die keuring is bijzonder streng en rigide. Bij een missertje word je als machinebouwer gewoon naar huis gestuurd om het overnieuw te doen.”

Tips en trucs
Het exporteren van machines naar de Verenigde Staten en Canada is daarmee ‘een vak apart’ geworden. Langstraat: “De meeste van onze producten voor machinebouw-toepassingen zijn standaard gecertificeerd voor toepassing in zowel Europa als Noord-Amerika. En soms hebben we deze specifiek voor de Amerikaanse markt gemaakt. Daardoor hebben we binnen Eaton – een Amerikaans bedrijf – veel kennis over deze normen en richtlijnen. Met handige tips en trucs willen we machinebouwers die exporteren op de goede weg helpen en voorkomen dat ze tegen problemen aanlopen.”

UL-approved
Voldoen aan de juiste richtlijnen is van groot belang, stelt Langstraat. “Onze producten zijn veelal standaard CE, CCC en UL goedgekeurd, waardoor onze klanten geen speciale UL-versie hoeven te bestellen. Dat een product wereldwijd aan alle normen en richtlijnen voldoet, voorkomt tevens een hoop rompslomp in geval van vervanging van een component. Bedrijven die een dergelijk goedgekeurd product geëxporteerd hebben, hoeven zich bij aanschaf of vervanging van producten niet te wenden tot het land van herkomst van de machine, maar kunnen lokaal de producten aanschaffen of vervangen.”

Gratis deelnemen
Eaton wil de exportkennis delen tijdens de training ‘Succesvol exporteren naar Noord-Amerika’. Dirk Meyer, UL-expert en Manager Low Voltage Switchgear Applications bij Eaton, geeft daarom op 18 mei a.s. een training in Groot-Bijgaarden. Na deelname aan dit gratis technische seminar ontvangen de deelnemers een trainings-CD en certificaat.

Over Eaton
Eaton’s Electrical Sector iseen wereldleider met expertise in energiedistributie en
-beveiliging, noodstroomvoorziening, besturing en automatisering, verlichting en beveiliging, gebouwgerelateerde oplossingen en bedradingssystemen, oplossingen voor zware en gevaarlijke omstandigheden en engineering services. Via wereldwijd toepasbare oplossingen is Eaton in staat invulling te geven aan de meest kritische uitdagingen op het gebied van hedendaagse elektrotechniek.

Eaton is een powermanagementbedrijf dat in 2017 een omzet realiseerde van $20,4 miljard. Het bedrijf biedt energie-efficiënte oplossingen die klanten helpen om hun elektrische, hydraulische en mechanische energie efficiënter, veiliger en duurzamer te beheren. Eaton wijdt zich aan het verbeteren van de levenskwaliteit en het milieu door het gebruik van powermanagementtechnologieën en -diensten. Eaton telt ongeveer 96.000 medewerkers en verkoopt zijn producten aan klanten in meer dan 175 landen. Ga voor meer informatie naar www.eaton.nl/electrical.

Voor meer informatie:

Yellow Communications