www.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl

Nederlandse breedbandmarkt groeit 1,2% in 2017, Ziggo is grootste aanbieder

Houten, The Netherlands, 27 March 2018 - Het afgelopen jaar groeide het aantal aansluitingen op breedbandinternet via de kabel met 1,5 procent naar 3,42 miljoen. Dat kwam vooral door een groeispurt in de laatste kwartalen (+0,5% en 0,7%). Verder groeide glasvezel met 4,9 procent in volume naar 1,16 miljoen aansluitingen. Breedband via koper (DSL) aansluitingen daalde met 0,7 procent naar 2,85 miljoen.

Marktverzadiging nekt groei
Volgens het nieuwste kwartaalrapport van Telecompaper over de vaste breedbandmarkt zal de groei van het aantal breedbandinternetaansluitingen de komende vijf jaar uitkomen op gemiddeld 1 procent per jaar. Dit is flink minder dan de 2,6 procent groei in 2016 en de 3,3 procent uit 2015. De belangrijkste oorzaak van lagere groei is - zoals te verwachten - de marktverzadiging op het gebied van vast breedbandinternet. De penetratie in huishoudens zit inmiddels op 94,1 procent.

In de komende jaren is de groei van breedbandlijnen voornamelijk afhankelijk van de groei in huishoudens. Daarnaast hebben het toepassen van nieuwe technologie om hogere snelheden te realiseren voor netwerktechnologie zoals kabel en koper invloed. Bij kabel willen aanbieders vanaf dit jaar bijvoorbeeld Docsis 3.1 toepassen. Delta en Ziggo willen zo vanaf 2019 gigabitsnelheden kunnen leveren.

Kabel veruit marktleider, Ziggo de grootste
Per breedbandtechnologie bekeken blijft kabel marktleider met iets meer dan 46 procent. DSL volgt met iets meer dan 38 procent, 0,7 procentpunt minder dan in 2017. Glasvezel komt uit op een marktaandeel van 15,6 procent. Bij de aanbieders blijft Ziggo de grootste met een winst van 0,3 procentpunten marktaandeel in 2017. De kabelaanbieder komt uit op 43,4 procent. KPN groeide harder met 0,6 procentpunten naar 41 procent. De groei komt door de overname van Solcon in het derde kwartaal, zonder de overname zou KPN’s marktaandeel 0,1 procentpunt lager uitkomen.

Behalve Ziggo en KPN kent de markt nog een aantal kleinere breedbandspelers, waaronder de fuserende operators Tele2 en T-Mobile. Tele2 is op de breedbandmarkt de grootste ‘kleine’ aanbieder, met 4,1 procent. Dat is wel 0,3 procentpunten minder dan in 2016. T-Mobile is juist gegroeid in 2017 (met 0,4 procentpunten) en kwam eind 2017 uit op 2,6 procent. Ook bij elkaar opgeteld blijven de twee operators ver achter op Ziggo en KPN, met samen nog geen 7 procent marktaandeel.

De tweede combinatie achter de marktleiders is die van Delta en Caiway, beide door investeerder EQT overgenomen in 2017. Daarvan is Caiway de grootste met een stabiel marktaandeel van 2,1 procent, ondanks 7.000 nieuwe breedbandklanten. Het Zeeuwse Delta heeft 1,4 procent marktaandeel, eveneens stabiel vergeleken met 2016. Voor 2018 wordt verwacht dat Delta zal gaan groeien, aangezien de regionale ISP voor het eerst meedoet bij Glasvezel buitenaf-projecten buiten de provincie Zeeland.

Breedbandomzet groeit 3 procent in 2017
De omzet uit breedbandaansluitingen kwam in het vierde kwartaal uit op 487 miljoen euro, 0,6 procent meer dan in het derde kwartaal. In heel 2017 kwam de omzetgroei voor breedband uit op 1,914 miljard euro, ofwel een groei van drie procent vergeleken met 2016.

Voor de periode 2018-2022 voorspelt Telecompaper een lagere gemiddelde omzetgroei per jaar van 0,9 procent. De verwachting is dat meer no frils aanbieders als NLE en Youfone en steeds meer multiplay klanten zullen leiden tot lagere breedbandprijzen.

Voor de redactie
De bovenstaande cijfers komen uit Telecompaper’s kwartaalrapport ‘Dutch Broadband 2017 Q4’. Het rapport geeft een gedetailleerd overzicht van de Nederlandse breedbandmarkt, met focus op massa marktdiensten (voor consument& SOHO). Het rapport biedt inzicht in het aantal aansluitingen, omzet en marktaandelen voor de grootste aanbieders en de verschillende technologieën. Daarnaast worden de belangrijkste trends voor de breedbandmarkt op een rijtje gezet en bieden we een gedetailleerde voorspelling van omzet, aansluitingen en verwachte marktaandelen per technologie voor de periode tot en met 2022. Het rapport kost 995 euro voor 2-5 gebruikers en 595 euro voor 1 gebruiker.

De cijfers in dit persbericht zijn niet één op één vergelijkbaar met cijfers in eerdere persberichten van Telecompaper over Nederlandse vaste telefoniemarktrapportages. Dit vanwege continue verbeteringen in berekeningen en wijzigingen in de rapportages van telecombedrijven.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com

Kamiel Albrecht, research analyst
E-mail: kamiel@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
De FTTH-markt groeide in 2019 met 10%, in 2020 wordt een record aantal woningen aangesloten

Nederlandse tv-video-markt groeit naar EUR 2,2 miljard, Covid-19 kan groei verder stuwen

Triple play klanten van Delta, KPN en Ziggo het meest honkvast
Maunt lanceert glasvezel webshop

Raspberry Pi competitie 2020 succesvol afgesloten met digitale finale

Razer brengt Blade 15 Studio Edition uit voor ontwerpers

Automatische personenteller Stoplichtzuil maakt handhaving coronamaatregelen eenvoudig

Dataiku introduceert gratis online tool voor ontwikkelen AI-vaardigheden

Kunstenaars maken persoonlijke geheugensteuntjes om goede gewoontes vol te houden

Online Payment Platform geselecteerd voor nieuw Techleap.nl Rise programma voor veelbelovende Nederlandse scale-ups

Nieuwe startup Coach Circle biedt hét online platform om coaching toegankelijk en transparant te maken

Topondernemers helpen de meest veelbelovende scale-ups van Nederland met ambitieus programma Techleap.nl Rise

Webinar: “De rol van platformen in de digitalisering van retail”

Primeur: Corona veilige intercom voor gebruiker en installateur
Zoom verwelkomt Velchamy Sankarlingam als President of Product and Engineering

Red Hat brengt Java naar Kubernetes met Quarkus: een volledig ondersteunde runtime voor cloud-native development

Aruba breidt Instant On-portfolio uit ter ondersteuning continuïteit kleine organisaties

Lubbers De Jong versterkt managementteam met Gijs Toxopeus en Isrid van Geuns

Leiders in voertuigtelematica Geotab en Webfleet Solutions introduceren een gezamenlijk ontwikkeld Commercial Mobility Recovery Dashboard

Schoevers ziet vraag naar Virtual Assistants flink stijgen

Yellowtail en IFS breiden partnership uit om EOI-mogelijkheden voor klanten sterk te vergroten

Drie kwart van de Nederlanders twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten

Milšped Group kiest Shippeo om klanten tegemoet te komen in vraag naar real-time transport visibility

Iemand thuis bij pakketbezorging? Nóg belangrijker tijdens de coronacrisis

ConnectWise IT Nation Explore gaat virtueel

SentinelOne breidt opnieuw uit

Trend Micro onderzoek constateert gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo BIT
Logo Sharp Electronics Nederland
Logo commercetools