Contentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl

Strategisch Talentmanagement in beweging

Waarom dit boek?

Er zijn al heel veel boeken over talentmanagement verschenen. Maar in het Nederlands taalgebied bestond er nog geen boek dat expliciet behandelt hoe je strategisch talentmanagement in de organisatiepraktijk vorm geeft. Dat behoeft uitleg.

Wij willen in dit boek een ander perspectief op talentmanagement aanreiken. Een strategisch perspectief, naast het brede, inclusieve perspectief dat gericht is op de ontwikkeling en inzet van alle medewerkers. Een perspectief dat niet vertrekt vanuit talent, wat daar ook onder verstaan wordt, maar vanuit een inschatting van het strategisch belang van de werkzaamheden die verricht (moeten) worden. Dat kan in een positie, rol of taak gebeuren. We brengen die clusters van werkzaamheden, taken, rollen of posities, die van groot strategisch belang zijn, samen onder het begrip A-positie. Dus een aanpak die start met waar en vervolgens kijkt naar wie.

Hét grote verschil tussen dat brede, inclusieve talentmanagement en de strategische aanpak in dit boek is dus de primaire focus op deze strategisch cruciale posities en vervolgens op een optimale bezetting ervan. Vanuit de strategie bezien is niet iedere positie in de organisatie gelijk. In dit boek maken wij een helder onderscheid tussen strategisch cruciale clusters van taken, jobs of rollen – de A-posities – enerzijds en alle andere taken anderzijds. Natuurlijk moeten alle posities of activiteiten bijdragen aan het succes van de organisatie, maar sommige hebben het in zich om bij een topbezetting een enorm verschil – of eigenlijk hét verschil – te maken. En dat heeft dan ook tot logisch gevolg dat je onderscheid maakt tussen het (top)talent dat die A-posities gaat invullen, de A-spelers, en de andere leden van de organisatie. De in dit boek voorgestelde aanpak gaat dus niet uit van de persoonlijke sterke punten die mensen kunnen inbrengen, maar van de specifieke sterke punten die vanuit de strategie doorslaggevend zijn. Strategisch talentmanagent begint dus met een focus op clusters van taken die cruciaal zijn voor de realisatie van de strategie en niet met talent(en), hoe vreemd dat wellicht ook mag klinken.

Aangezien in wendbare organisaties de strategische perspectieven voortdurend verschuiven, veranderen de A-posities mee! De fluïde talentbenadering in dit boek is dus een buitengewoon agiele vorm van talentmanagement en past naadloos bij platte wendbare organisaties, omdat de aanpak in het boek focust op veranderende cruciale posities ongeacht de hiërarchie in de organisatie.

Deze talentaanpak maakt dit boek bijzonder en onderscheidend ten opzichte van mainstream talentmanagement, dat volgens de auteurs onvoldoende strategisch is.

Over de auteurs
Boudewijn Overduin is medeoprichter en voormalig CEO van Vergouwen Overduin, adviseur, docent en publicist op het gebied van strategisch talentmanagement, strategisch HRM en leiderschap

Simon Noorman is adviseur, trainer en docent op het gebied van strategisch HRM, talentmanagement en verandermanagement en redactielid van MD - tijdschrift voor Talent- en Managementontwikkeling.

Rino Schreuder is adviseur, auteur en spreker op het gebied van Management Development, directeur van EMD Centre, hoofdredacteur van MD - tijdschrift voor Talent- en Managementontwikkeling.

Algemene informatie
Titel: Strategisch talentmanagement in beweging
Auteur: Boudewijn Overduin, Simon Noorman, Rino Schreuder
Los exemplaar: € 39,95(incl. btw)
Bestellen bij de Vakmedianetshop of de erkende boekhandel

Noot voor de redactie:
Wilt u een recensie-exemplaar ontvangen van Strategisch talentmanagement in beweging, een interview met de auteurs houden of een artikel over dit onderwerp publiceren? Dan horen we graag van u!

Meer informatie: Sandra Britsemmer
Mail: sandrabritsemmer@vakmedianet.nl
Telefoonnummer:088 58 40 945

Laatste van Vakmedianet B.V.
Agile expert Mike Hoogveld: “De toekomst is onvoorspelbaar, maar je kunt je er wel op voorbereiden.”

Strategische personeelsplanning meer dan ooit een zaak van à la carte

Wat werkt er eigenlijk van de huidige HRM-praktijken?
Vakmedianet B... contact

Logo Vakmedianet B.V.

Vakmedianet B... sociaal

Vakmedianet B... tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo PA Consulting
Logo Zoom
Logo Red Hat, Inc.