Contentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (3 jaar en 25 dagen geleden)

Nederlandse mobiele markt krimpt 4,4% tot 4,5 miljard euro in 2017, Vodafone verliest marktaandeel

Houten, The Netherlands, 22 March 2018 - De marktspelers wijten de daling afgelopen jaar voornamelijk aan de impact van regulering, prijsdruk en concurrentie. Vodafone laat de grootste daling in jaaromzet zien en verliest daarmee marktaandeel, terwijl Tele2 zich onderscheidt met een omzetstijging, al blijft het de kleinste speler van de markt.

De impact van regulering, voornamelijk RLAH en verlaging van afwikkeltarieven, werd in 2017 gevoeld. Deze zorgde naar schatting voor een omzetdaling van zo’n EUR 130 miljoen. Daarnaast spelen in 2017 zaken als druk en concurrentie in zowel de consumentenmarkt als de B2B-omgeving, lagere buiten-de-bundelomzet en groei van SIM-only en dus minder maandelijkse opbrengsten.

Vodafone verliest de meeste omzet, Tele2 groeit
De mobiele netwerkoperators behaalden samen een jaaromzet van 4,5 miljard euro. Tele2 was de enige die groei liet zien: 29 procent op jaarbasis. De relatieve nieuwkomer blijft de kleinste van de vier MNO’s, maar wist z’n marktaandeel met ruim een procent te vergroten naar 5,1 procent in 2017. Van de drie andere operators liet Vodafone (inclusief de mobiele omzet van Ziggo) de grootste omzetdaling uit mobiele diensten zien. Deze daalde met 10,1 procent. De operator verloor als enige MNO marktaandeel en kwam uit op 30,6 procent. KPN liet de minste daling zien (3,0 procent) waardoor het zijn marktleiderschap uitbreidde naar een aandeel van 43,1 procent. De omzet van T-Mobile daalde met 4,4 procent op jaarbasis en de operator bleef stabiel met een marktaandeel van 21,1 procent.

Omzet daalt naar 4,2 miljard euro in 2022
Op basis van de resultaten uit het vierde kwartaal en de huidige marktinvloeden heeft Telecompaper zijn verwachting voor de komende vijf jaar bijgesteld. Naar verwachting zal de mobiele markt in Nederland in 2018 met ongeveer 2-3 procent krimpen naar een omzet van 4,4 miljard euro. Het onderzoeksbureau verwacht verder dat in de periode 2017-2022 de markt nog steeds licht zal krimpen, met een negatieve gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) van 1,3 procent, tot een omzet van rond de 4,2 miljard euro in 2022.

Deze voorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de concurrentie en prijsdruk niet zal afnemen, ook niet met de mogelijke fusie van T-Mobile en Tele2 (deze moet nog worden goedgekeurd). De groei van de omzet uit data en extra diensten is onvoldoende om de structurele daling van de omzet uit spraak en sms volledig te compenseren. Een andere belangrijke negatieve factor die nog steeds van invloed is, is regulering – met de nieuwe voorgestelde MTA-tarieven (afwikkel tarieven) van toezichthouder ACM en RLAH (al zal deze minder zijn). Ook de transparantie van mobiele kosten en de druk op de ARPU vanwege het combineren van mobiele diensten met vaste diensten spelen een rol.

"Mobiel dataverkeer blijft qua volume met dubbele cijfers groeien en de verwachting is dat het zal versnellen gezien de opkomst van steeds grotere databundels met zelfs unlimited dataplannen," stelt Research Analist Alejandra van de Roer, auteur van het Dutch Mobile Operators rapport. "Operators worstelen ook met de vertaling van de vraag naar datadiensten naar hogere tarieven en omzetten. De sterke concurrentie en focus op multi-play pakketten laten hier ook weinig ruimte voor."

In Q1 2018 zullen alle operators aan nieuwe IFRS regelgeving voldoen
Daarnaast zal vanaf het eerste kwartaal van 2018 is de nieuwe regelgeving (IFRS 15)in werking treden. Alle aanbieders moeten alle toestelopbrengsten (ook de maandelijks terugkerende inkomsten) uit de vergelijking halen en niet meer bij de omzet uit mobiele diensten rapporteren. Hierdoor zullen ARPU's enkel en alleen mobiele diensten behelzen en meer richting die van Tele2 dalen, die dit al doet sinds het begin dat het in Nederland als MNO rapporteert.

Voor de redactie
Het Dutch Mobile Operators 2017 Q4 rapport (link) is gebaseerd op voortgaand onderzoek van Telecompaper naar ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor mobiele communicatiediensten. Het rapport bekijkt de Nederlandse mobiele netwerkoperators KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2, inclusief MVNO's. Het analyseert de resultaten van het vierde kwartaal van 2017 en op volledige jaarbasis, zowel de inkomsten als het aantal klanten, en vergelijkt de bevindingen met de resultaten uit het vierde kwartaal van 2016 (jaar-op-jaar), het derde kwartaal (sequentieel) van 2017 en ook op volledige jaarbasis. Een uitsplitsing van postpaid/prepaid en MNO/retail-omzet en ARPU voor elke operator is inbegrepen. Het rapport geeft tevens een prognose van vijf jaar voor de inkomsten en het aantal klanten voor de Nederlandse markt. Het rapport kost 595 euro voor één gebruiker.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Alejandra van de Roer
Research Analist
Phone: +31 30 6349600
Email: alejandra@telecompaper.com
Laatste van Telecompaper
Omzet uit tv en video steeg met 8 procent in 2020, helft huishoudens heeft SVOD omarmd

T-Mobile snelste stijger op mobiele markt in 2020, KPN nog de grootste

Nederlandse breedbandomzet stijgt bijna 9 procent door prijsstijgingen en sterkere groei in aantal abonnees
Pure as-a-Service ziet sterke klantadoptie in verschillende regio's en sectoren voor een breed scala aan toepassingen

Nemesys en MCS werken samen om veilige IoT-oplossingen te implementeren

Auth0 benoemt Lucy McGrath tot vicepresident Privacy

Extreme Networks benoemt John Abel tot Chief Information Officer

Uw ERP-systeem - een achteruitkijkspiegel of een periscoop?

Oracle Cloud Infrastructure kondigt integratie met ServiceNow aan voor beter multi-cloud management

Seeders en Made by Mouses starten samen Amazon-agency Reachers

Entrust-onderzoek onthult dat organisaties de beveiliging van klantdata prioriteren, maar deze blijven blootstellen aan dreigingen

Onderzoek wagenparkbeheerders: 75% is bezorgd dat slecht rijgedrag leidt tot reputatieverlies
3,9 miljoen Ziggo klanten genieten van een volledig digitaal tv-aanbod in super scherpe beeldkwaliteit

SAP benoemt Rojo Consultancy als exclusieve OEM-partner voor de levering van cloud adapters en content

FUJIFILM en Valid Managed Services hernieuwen hun samenwerking

SurveyMonkey lanceert AI-oplossingen voor merk- en branchemonitoring voor flexibeler marktonderzoek

De kracht van SMS voor het IJsselland Ziekenhuis

Schneider Electric lanceert de meest compacte driefase-UPS in zijn categorie: Galaxy VL

NorthC Datacenters breidt uit in Zuid-Holland

Mendix: de volgende stap in procesautomatisering is ‘hyperautomatisering’

Sentia nieuwe cloudpartner SURF voor IaaS-diensten

RS Components kiest Orange Business Services als exclusieve managed service provider om de zakelijke flexibiliteit wereldwijd te verbeteren

Robots, cloud en dienstverlening op afstand: echte waarde ligt in de totaalervaring

KnowBe4 Research presenteert onderzoeksrapport over Security Culture

Info Support behaalt Kubernetes on Microsoft Azure advanced specialization

Celonis lanceert nieuwe Execution Management innovaties

CyberArk introduceert aanvalstool om container-omgevingen te testen

De Clickdrive-app wil de ‘Independer’ worden in de rijschoolmarkt
Verstreken tijd: 3 jaar en 25 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Protime BV
Logo Pegasystems
Logo Thales