www.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.nl
2500 volgers blijven op de hoogte!

Nederlandse mobiele markt krimpt 4,4% tot 4,5 miljard euro in 2017, Vodafone verliest marktaandeel

Houten, The Netherlands, 22 March 2018 - De marktspelers wijten de daling afgelopen jaar voornamelijk aan de impact van regulering, prijsdruk en concurrentie. Vodafone laat de grootste daling in jaaromzet zien en verliest daarmee marktaandeel, terwijl Tele2 zich onderscheidt met een omzetstijging, al blijft het de kleinste speler van de markt.

De impact van regulering, voornamelijk RLAH en verlaging van afwikkeltarieven, werd in 2017 gevoeld. Deze zorgde naar schatting voor een omzetdaling van zo’n EUR 130 miljoen. Daarnaast spelen in 2017 zaken als druk en concurrentie in zowel de consumentenmarkt als de B2B-omgeving, lagere buiten-de-bundelomzet en groei van SIM-only en dus minder maandelijkse opbrengsten.

Vodafone verliest de meeste omzet, Tele2 groeit
De mobiele netwerkoperators behaalden samen een jaaromzet van 4,5 miljard euro. Tele2 was de enige die groei liet zien: 29 procent op jaarbasis. De relatieve nieuwkomer blijft de kleinste van de vier MNO’s, maar wist z’n marktaandeel met ruim een procent te vergroten naar 5,1 procent in 2017. Van de drie andere operators liet Vodafone (inclusief de mobiele omzet van Ziggo) de grootste omzetdaling uit mobiele diensten zien. Deze daalde met 10,1 procent. De operator verloor als enige MNO marktaandeel en kwam uit op 30,6 procent. KPN liet de minste daling zien (3,0 procent) waardoor het zijn marktleiderschap uitbreidde naar een aandeel van 43,1 procent. De omzet van T-Mobile daalde met 4,4 procent op jaarbasis en de operator bleef stabiel met een marktaandeel van 21,1 procent.

Omzet daalt naar 4,2 miljard euro in 2022
Op basis van de resultaten uit het vierde kwartaal en de huidige marktinvloeden heeft Telecompaper zijn verwachting voor de komende vijf jaar bijgesteld. Naar verwachting zal de mobiele markt in Nederland in 2018 met ongeveer 2-3 procent krimpen naar een omzet van 4,4 miljard euro. Het onderzoeksbureau verwacht verder dat in de periode 2017-2022 de markt nog steeds licht zal krimpen, met een negatieve gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) van 1,3 procent, tot een omzet van rond de 4,2 miljard euro in 2022.

Deze voorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de concurrentie en prijsdruk niet zal afnemen, ook niet met de mogelijke fusie van T-Mobile en Tele2 (deze moet nog worden goedgekeurd). De groei van de omzet uit data en extra diensten is onvoldoende om de structurele daling van de omzet uit spraak en sms volledig te compenseren. Een andere belangrijke negatieve factor die nog steeds van invloed is, is regulering – met de nieuwe voorgestelde MTA-tarieven (afwikkel tarieven) van toezichthouder ACM en RLAH (al zal deze minder zijn). Ook de transparantie van mobiele kosten en de druk op de ARPU vanwege het combineren van mobiele diensten met vaste diensten spelen een rol.

"Mobiel dataverkeer blijft qua volume met dubbele cijfers groeien en de verwachting is dat het zal versnellen gezien de opkomst van steeds grotere databundels met zelfs unlimited dataplannen," stelt Research Analist Alejandra van de Roer, auteur van het Dutch Mobile Operators rapport. "Operators worstelen ook met de vertaling van de vraag naar datadiensten naar hogere tarieven en omzetten. De sterke concurrentie en focus op multi-play pakketten laten hier ook weinig ruimte voor."

In Q1 2018 zullen alle operators aan nieuwe IFRS regelgeving voldoen
Daarnaast zal vanaf het eerste kwartaal van 2018 is de nieuwe regelgeving (IFRS 15)in werking treden. Alle aanbieders moeten alle toestelopbrengsten (ook de maandelijks terugkerende inkomsten) uit de vergelijking halen en niet meer bij de omzet uit mobiele diensten rapporteren. Hierdoor zullen ARPU's enkel en alleen mobiele diensten behelzen en meer richting die van Tele2 dalen, die dit al doet sinds het begin dat het in Nederland als MNO rapporteert.

Voor de redactie
Het Dutch Mobile Operators 2017 Q4 rapport (link) is gebaseerd op voortgaand onderzoek van Telecompaper naar ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor mobiele communicatiediensten. Het rapport bekijkt de Nederlandse mobiele netwerkoperators KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2, inclusief MVNO's. Het analyseert de resultaten van het vierde kwartaal van 2017 en op volledige jaarbasis, zowel de inkomsten als het aantal klanten, en vergelijkt de bevindingen met de resultaten uit het vierde kwartaal van 2016 (jaar-op-jaar), het derde kwartaal (sequentieel) van 2017 en ook op volledige jaarbasis. Een uitsplitsing van postpaid/prepaid en MNO/retail-omzet en ARPU voor elke operator is inbegrepen. Het rapport geeft tevens een prognose van vijf jaar voor de inkomsten en het aantal klanten voor de Nederlandse markt. Het rapport kost 595 euro voor één gebruiker.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Alejandra van de Roer
Research Analist
Phone: +31 30 6349600
Email: alejandra@telecompaper.com
   Er zijn geen reacties, login om te reageren
Laatste van Telecompaper
De FTTH-markt groeide in 2019 met 10%, in 2020 wordt een record aantal woningen aangesloten

Nederlandse tv-video-markt groeit naar EUR 2,2 miljard, Covid-19 kan groei verder stuwen

Triple play klanten van Delta, KPN en Ziggo het meest honkvast
Talking Bikes: Siemens Mobility maakt fietsers digitaal zichtbaar

Nieuwe softwareomgeving voor financiële dienstverlener SKG

Johnny Pronk aangesteld als key accountmanager bij Renewd

Pure biedt flexibiliteit en keuzevrijheid aan klanten die een weg moeten vinden in de uitdagende omgeving van vandaag

Greenhouse verdubbelt capaciteit datacenter Naaldwijk en benoemt Chief Commercial Officer

Uptime datacenter BIT cruciaal voor kwaliteit van diensten Missing Piece

Sharp introduceert stijlvol zwart PV-zonnepaneel met half-cut-cellen

commercetools erkend om B2B-commerce

Toshiba Tec Retail gaat verder onder de naam Toshiba Global Commerce Solutions (Benelux)

Razer Gigantus V2 – go big or go home

F5 maakt Tom Fountain topman voor wereldwijde services en strategie

Nakko becomes Notificare partner

Scale-up Gymeyes lanceert bestelkiosk voor horeca

Vanaf 1 juni reserveren bij cafés en terrassen met nieuwe app

Cybereason sluit samenwerking met Pinewood om slagkracht in Nederland te vergroten

GitLab breidt functionaliteiten van DevSecOps-platform uit met release 13.0

VMware introduceert tweede generatie van VMware Cloud on Dell EMC

CM.com takes Conversational Commerce to the next level through the acquisition of leading Conversational AI provider CX Company

Verdwijnen DWDD doet literatuurwereld veel pijn
Workiva en Trintech kondigen strategische samenwerking aan die financiële afsluitprocessen en wettelijke rapportageprocessen transformeert

Snel groeiende vraag naar managed securitydiensten creëert nieuwe kansen voor MSP’s

Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?

MeetingpointAdvies biedt kosteloos videobellen aan financieel adviseurs

Nieuwe Zyxel Multi-Gigabit switch helpt bedrijven eenvoudig aan de WiFi 6-standaard

Nutanix breidt integratie met ServiceNow uit en stroomlijnt IT-operations en -kosten

Secureworks introduceert nieuw wereldwijd partnerprogramma

Drie nieuwe Fiber Aggregation Switches met optioneel cloud-beheer

Amsterdam eindigt als tweede op wereldwijde ranglijst artificiële intelligentie

Women in Tech komt met een 24 hour virtual conference
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo Totaalbesparen.com

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.nl