www.marcommit.nlContentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2481 volgers blijven op de hoogte!
PR: En Serio

Colt en PCCW Global demonstreren snelle betalingsverwerking via blockchain-technologie

Amsterdam, 14 maart 2018 – Colt Technology Services en PCCW Global, een internationale divisie van HKT, hebben samen met blockchain-startup Clear aangetoond dat met blockchain-technologie de benodigde tijd voor de verrekening van inter-carrier kosten van uren tot minuten kan worden gereduceerd.

Het doel van dit Proof of Concept (PoC) was om vast te stellen of de voordelen van blockchain-technologie ook konden worden toegepast op het efficiënt, betrouwbaar en schaalbaar maken van de verrekening van inter-carrier kosten.

Deze PoC was specifiek gericht op het verrekenen van belminuten tussen wholesale-carriers aangezien de meerderheid van alle operators vergelijkbare processen voor deze transacties hanteert. Voor deze test implementeerden alle betrokken partijen een bilaterale private blockchain voor het vastleggen van transacties, die vervolgens aan een publieke blockchain werden gerapporteerd. Daarop werd er gebruikgemaakt van slimme contracten om een waarde toe te kennen aan de vastgelegde gesprekken*, geschillen te beslechten en verrekentransacties vast te leggen.

Ondanks de financiële belangen die gemoeid gaan bij de verrekening van belkosten voor wholesale-carriers maken zij nog altijd gebruik van handmatige transacties. Deze zijn ondoorzichtig, complex en kostbaar voor alle betrokken. Tijdens de proof of concept bleek het mogelijk om de decentrale, cryptografisch beschermde en onwijzigbare grootboektechnologie in te zetten om tienduizenden gespreksrecords in een paar minuten tijd te analyseren en verrekenen. Met behulp van blockchain-technologie werden honderden uren aan handmatig werk teruggebracht tot een geautomatiseerd verificatie- en verrekenproces dat slechts een paar seconden in beslag nam.

Blockchain-technologie voegt daarnaast een extra laag van beveiliging en vertrouwen toe. Dit is van groot belang in een sector waarin regelmatig gevoelige en interne gegevens worden uitgewisseld, altijd het gevaar van fraude op de loer ligt en het beslechten van geschillen complex en tijdrovend kan zijn.

Het ontbreekt de meeste huidige blockchain-technologieën aan oplossingen die om kunnen gaan met de schaalbaarheid, geheimhouding van contractuele informatie en de complexe bedrijfsprocessen van grootzakelijke bedrijven. Al deze aspecten zijn van cruciaal belang voor een branche-overkoepelend clearing- en verrekenplatform. Door gebruikt te maken van gepatenteerde technologieën zoals gelaagde blockchain-architecturen, geavanceerde cryptografie en verbeterde schaalbaarheid ten opzichte van bestaande blockchain-implementaties, demonstreerde de POC echter de levensvatbaarheid van een op blockchain gebaseerd transactiesysteem voor wholesale-carriers.

Zowel Colt als PCCW Global zijn lid van het ITW Global Leaders’ Forum (GLF), waar blockchain een van de uitvoerig besproken onderwerpen is. De basis voor hun samenwerking werd binnen dit forum gelegd. Het doel van het GLF is om een omgeving binnen de telecomsector te creëren die in het teken staat van volledige dekking, samenwerking en interoperabiliteit tussen providers. Op basis van deze uitgangspunten probeerden de partners met de PoC inzicht te verwerven in manieren waarop een technologie als blockchain voordelen voor de hele sector kan opleveren.

Carl Grivner, de CEO van Colt: “We willen voor een flexibeler en klantgerichter organisatie zorgen. Dat doen we onder meer door het verkennen van disruptieve technologieën zoals blockchain. De samenwerking met PCCW Global en Clear is baanbrekend, omdat we hiermee aantonen dat blockchain voor een transformatie kan zorgen van de manier waarop we in de telecomsector zakendoen.”

Marc Halbfinger, de CEO van PCCW Global en bestuursvoorzitter van de GLF: “Iedereen heeft het over blockchain, maar het aantal toepassingen in de telecomsector is tot dusver relatief beperkt gebleven. Hoewel deze implementatie zich nog in het PoC-stadium bevindt, willen we via onze samenwerking met Colt en Clear aantonen hoe de diverse potentiële toepassingen van blockchain binnen onze sector kunnen bijdragen aan exponentiële waardevermeerdering door het optimaliseren van onze onderlinge processen.”

Gal Hochberg, de CEO van Clear: “Het is voor elk bedrijf enorm stimulerend om een oplossing te ontwikkelen die in potentie de manier kan transformeren waarop een complete sector opereert. Deze POC vertegenwoordigt de eerste stap in de revolutie die blockchain in de telecomsector teweeg zal brengen.”

Tijdens twee afzonderlijke demonstraties, waarvan één plaatsvond tijdens de jaarlijkse Pacific Telecommunications Council in januari 2018, lieten de partners zien hoe het gebruik van blockchain carriers in staat stelde om betalingen voor onderling spraakverkeer te verrekenen. Hierbij werd een proces dat weken en soms maanden intensief handmatig werk vereist teruggebracht tot een taak die in minder dan een minuut was voltooid.

“Deze PoC zou ook het begin kunnen betekenen van een cryptovaluta-model waarbij carriers transacties niet met verrekenen met geld, maar binnen een op tokens gebaseerde kredietomgeving. Als dit model succesvol blijkt, zou het kunnen worden uitgerold naar andere technologische dienstverleners buiten de carrier-gemeenschap”, aldus Grivner.
Laatste van Colt Technology Services B.V.
27 nov 2019 Gary Car benoemd tot Chief Financial Officer van Colt Technology Services

28 okt 2019 Colt maakt Colt IQ Network toekomstbestendig met uitgebreide upgrade

16 okt 2019 uCPE-oplossing van Colt brengt edge computing naar bedrijven toe
Colt Technolog.. contact

Logo Colt Technology Services B.V.

www.colt.net

Logo Belcentrale.nl
Logo tradeinterop
Logo Nalanda Technology
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo Puur Data
Logo Descartes
Logo Extreme Networks
Logo Dutchitchannel.nl
Logo TJIP
Logo Cisco
Logo CRM Partners
Logo Thinkwise
Logo Eaton
Logo Pro Contact
Logo PA Consulting
Logo Newion
Logo Red Hat, Inc.
Logo Genesys
Logo Qualys

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlContentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl