www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl
2476 volgers blijven op de hoogte!

GS1 gaat van start met GS1 Cloud

GS1 spreekt op congres over databank voor meer dan een miljard producten

GS1 start een nieuw initiatief: de GS1 Cloud. Directeur Pieter Maarleveld maakte dit bekend voor Nederland op 8 maart tijdens het GS1 Congres in Barneveld. De databank is vanaf juli dit jaar operationeel en zal op termijn de grootste productdatabase van de wereld worden met meer dan een miljard producten.

GS1 - de wereldwijde not-for-profit organisatie voor uniforme standaarden voor de identificatie, het vastleggen en delen van (product)gegevens - is actief in 150 landen. Overal in de wereld, zo ook in Nederland, is GS1 actief om productdata op uniforme en betrouwbare wijze te kunnen identificeren en uit te wisselen. Grote uitdaging is om al deze productdata nog beter op elkaar te laten aansluiten in wat de grootste productdatabase van de wereld zal worden.

“De consument is de driver van alles wat we doen”, benadrukte Maarleveld. “De datakwaliteit is daarbij de randvoorwaarde, het is de ‘license to operate’.” De GS1 Cloud wordt de centrale bron van (product)informatie voor (online) retailers, open marktplaatsen, fabrikanten, consumenten, overheden (zoals het ministerie van VWS met het Voedingscentrum, die GS1 data gebruikt voor hun App “kies-ik-gezond”), onderzoeksinstituten (het RIVM die de data gebruikt voor allerlei voedingsanalyses) en app-ontwikkelaars.

GS1 Cloud: vanaf juli 2018
GS1 Cloud krijgt in eerste instantie drie grote toepassingsgebieden; check en verificatie op basis van een uniek nummer voor elk product; productvalidatie op basis van de ingevoerde informatie; en een zoekfunctie voor producenten die op zoek zijn naar nieuwe producten voor hun fysieke of online winkel. Per product zal de GS1 Cloud informatie bevatten op zeven aspecten: de unieke GTIN-code, de fabrikant, het merk, de etiketinformatie, de productclassificatie, de targetmarkt en een foto van het product.

De GS1 Cloud zal operationeel zijn vanaf juli dit jaar. Bij aanvang zullen data van ongeveer 100 miljoen producten in de GS1 Cloud zijn verzameld. De ambitie is om dat aantal tot boven de miljard te laten uitgroeien.

Technologische toekomst: verdergaande democratisering van data
De keynote op het congres kwam van Ruud Veltenaar, ‘friskijker’, wetenschapsfilosoof en bijzonder hoogleraar. Veltenaar bracht op inspirerende wijze ten tonele een kijk op de mogelijkheden die de nieuwe technologische ontwikkelingen gaan brengen. De verdere doorvoering van ‘the Internet of Everything’, blockchain en big data zullen volgens Veltenaar gaan leiden tot een verregaande democratisering van data en diensten. De zakelijke dienstverlening zal in de toekomst deels door consumenten zelf worden opgepakt, wat een geheel andere rol betekent voor het bedrijfsleven.

Voor de foodsector voorziet Veltenaar een democratisering van keurmerken. Blockchaintechnologie kan in de toekomst de informatie achter een product valideren, zodat een consument op basis van betrouwbare informatie over herkomst kan besluiten een biefstuk wel of niet te kopen. Tegelijk ziet Veltenaar grote mogelijkheden voor online retail, maar de ‘brick and mortar’ winkels blijven de consument aanspreken.

Ben Woldring: Zelfde revolutie als de opkomst van internet
Ben Woldring, destijds de 14-jarige oprichter van de eerste vergelijkingssites als bellen.com, voorspelt dat de nieuwe technologieën als blockchain op vele markten net zo’n disruptie teweeg zullen brengen als de opkomst van internet twintig jaar geleden. “Veel markten en bedrijven zullen zich hierop moeten aanpassen, maar wij zien het als een enorme kans”, aldus Woldring.

Informatie beter gecontroleerd
De nieuwe technologieën maken het mogelijk in de toekomst nog makkelijker de informatie uit verschillende databasen te koppelen, waar die nu nog naast elkaar opereren, stelt Woldring. Foutieve of bewust onjuiste informatie zal daarmee eerder aan het licht kunnen komen en de transparantie van informatie zal sterk worden vergroot. Dit zal het einde betekenen van eigen standaarden en data in silo’s. “Iedereen bouwt zijn eigen netwerk, terwijl we nu op het punt staan dat voor de hele keten informatie voorhanden is; Real time! Dat is de toekomst.”

Bertine Lahuis, lid van de Raad van Bestuur van het Radboudumc, ziet ook grote mogelijkheden voor beter datagebruik in de zorg, zoals betere logistiek voor medicijnen en betere monitoring van patiënten. “De vraag is wel: van wie zijn de data, voor wie zijn ze beschikbaar, en hoe voorkom je misbruik?, aldus Lahuis.

“Het belang van in één keer goed vastleggen, registratie aan de bron, is belangrijk, want het is duidelijk dat je met data veel voordelen benut. Steeds meer transparantie, daar pleit ik voor met alle ethische, humane en privacygevoelige informatie in oogschouw genomen.Betrouwbare data in vertrouwen kunnen delen is alleen van belang als je daarmee echt de kwaliteit in de zorg kunt verbeteren.”

GS1 voorzitter Hendrik Jan Roel (CFO Albert Heijn) sloot af met de conclusie dat bedrijven de wereld kunnen veranderen door mee te doen en in te stappen. “ We zullen al onze beschikbare data veel meer gaan combineren. Datakwaliteit is daarbij van het grootste belang.”

Tags bij dit bericht

Logo Remain Software
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo True B.V.
Logo Curvature
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Dataplace
Logo Global Knowledge
Logo Global Knowledge
Logo PQR B.V.
Logo Belcentrale.nl
Logo Totaalbesparen.com
Logo Veeam Software
Logo Flanderijn
Logo Solar Nederland B.V.
Logo devolo
Logo Citrix
Logo BCT
Logo Onguard
Logo Palo Alto Networks
Logo maincubes B.V.
Logo QA Consulting
Logo Pegasystems
Logo Shippeo
Logo Protime BV
Logo Intermax

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl