Datum: (110 dagen oud)
PR: Progress Communications

Vraag naar STEM-werkzoekenden blijft hoog in Nederland

• Meeste kans op STEM-baan in Noord-Holland, minst in Drenthe
  • Verschil tussen vraag naar en aanbod van STEM-banen is kleiner geworden
Amsterdam, 6 maart 2018 – De vraag naar STEM-werkzoekenden in Nederland blijft hoog, ondanks dat het aantal vacatures binnen Science, Technology, Engineering, Maths (STEM) in Nederland is afgenomen met 35 procent. Het positieve hieraan is, dat de afname in vacatures ervoor zorgt dat het verschil tussen vraag en aanbod wel kleiner is geworden. De afgelopen twee jaar zijn er minder STEM-vacatures geplaatst dan vóór 2016, zo blijkt uit eigen data van Indeed, de nummer 1-vacaturesite ter wereld.

274201 stem%20data 1 f5d25b original 1520328720

In Nederland hebben het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid al enkele jaren geleden de handen ineengeslagen in het Techniekpact om aandacht te vragen voor het tekort aan technisch geschoold personeel. Het Techniekpact stelt dat als techniek de grootste motor van onze economische welvaart is, en dat als Nederland wil blijven meedoen in de top, dit vraagt om voldoende slimme en vakbekwame technici.

“Technologische ontwikkelingen veranderen de manier van werken en leven ingrijpend. Door de toenemende digitalisering en de aantrekkende economie vragen steeds meer organisaties om technisch geschoold personeel”, zegt Sander Poos, Managing Director Benelux bijIndeed. “Het tekort aan technisch geschoold personeel kan de productiviteit in het bedrijfsleven belemmeren en heeft invloed op economische groei. Hoewel de STEM-competentiekloof kleiner wordt, overtreft de vraag van werkgevers nog steeds het aantal geschikte kandidaten. Dit betekent dat afgestudeerden in STEM-gerelateerde studies in een luxepositie zitten en uit een ruim aanbod van passende beroepen kunnen kiezen.”

Regionale verschillen
Op regionaal niveau zijn binnen het STEM-segment duidelijke verschillen zichtbaar. Zo komt 22,4 procent van alle beschikbare STEM-functies uit Noord-Holland. Zuid-Holland en Noord-Brabant zijn met respectievelijk 20,5 en 17,1 procent ook goed voor de werkgelegenheid. In Drenthe (0,96 procent) en Zeeland (1,32 procent) zijn relatief de minste STEM-vacatures beschikbaar. “Als we dieper de data induiken, valt er nog veel meer over te zeggen”, zegt Poos. “Het wordt namelijk pas echt interessant als je het aantal kliks afzet tegen het aantal beschikbare banen. Dan blijkt een provincie als Zeeland – met relatief weinig vacatures – toch heel interessant te zijn voor werkzoekenden en is Utrecht ook een aantrekkelijke provincie met meer vacatures dan kandidaten. In Drenthe en Friesland is de situatie juist omgekeerd. Gelderland is de provincie met de perfecte match.”

Landelijke verschillen
Vergeleken met andere Europese landen, is het aanbod banen in STEM in Nederland duidelijk hoger. Indeed vergeleek de data van Nederland met Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en België. Alleen in Zwitserland ligt het aanbod STEM-vacatures sinds de zomer van 2017 hoger dan in Nederland. Een mogelijke verklaring voor de afname in het aanbod van STEM-vacatures in Nederland is, dat bedrijven zich elders in Europa gaan vestigen, waardoor de vraag naar STEM-vacatures in deze landen toeneemt. Toch blijft de vraag naar STEM-werkzoekenden in Nederland hoog. Dit is de kans voor werkzoekenden naar STEM-functies om in Nederland naar een baan te solliciteren.

274203 stem 2 74fc5d original 1520328838

Over Indeed
Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 200 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.

Voor meer info
Progress Communications