www.marcommit.nlContentbureauHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (4 jaar en 150 dagen geleden)
PR: Wisse Kommunikatie

Akamai State of the Internet / Security Report Q4 2017: gestolen inloggegevens steeds vaker gebruikt door botnets

Stabilisatie aantal DDoS-aanvallen, Nederland op tweede plek als bron van DDoS-aanvallen en 40 procent van de login-pogingen op websites is malafide

Amsterdam - Uit een analyse door Akamai van meer dan 7,3 biljoen maandelijkse bot requests blijkt een scherpe stijging in het misbruik van gestolen inloggegevens. Meer dan 40 procent van de login-pogingen is malafide. Dat is één van de uitkomsten van het Fourth Quarter, 2017 State of the Internet / Security Report door Akamai Technologies, Inc. (NASDAQ:AKAM). Volgens het Ponemon Institute kunnen credential stuffing-aanvallen een organisatie tot wel $2,7 miljoen per jaar kosten. Daarnaast laat de analyse van Akamai zien dat DDoS-aanvallen een constante dreiging vormen en dat het Mirai botnet nog steeds in staat is tot behoorlijke pieken in activiteit. Nederland is na de Verenigde Staten het vaakst de bron van DDoS-aanvallen, namelijk 47 miljoen keer.

De onderzoekers van Akamai zien dat de recente hackactiviteiten zich richten op remote code execution-kwetsbaarheden in de software van ondernemingen om zo enterprise systemen onderdeel te maken van een botnet. Zo hebben hackers kwetsbaarheden verkend in de HTTP-server in GoAhead – met meer dan 700.000 potentiële doelen – en Oracle WebLogic Server. De onthulling van de Spectre en Meltdown kwetsbaarheden eerder dit jaar hebben de deur geopend voor een nieuwe golf van aanvallen, waaronder de verborgen installatie van cryptomining-programma’s.

“Een belangrijk motief voor aanvallers is altijd al financieel gewin geweest. De laatste jaren zien we dat aanvallers hiervoor steeds vaker gebruikmaken van directe methodes, zoals ransomware,” zegt Martin McKeay, senior security advocate bij Akamai en senior editor van State of the Internet / Security Report. “Cryptomining is voor aanvallers de snelste weg naar het in geld omzetten van hun activiteiten. Dit zorgt direct voor geld in hun cryptowallet.”

Uit het onderzoek blijkt eveneens dat het totaal aantal DDoS-aanvallen in het vierde kwartaal van 2017 met 14 procent is gestegen vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2016. Hoewel uit eerdere rapporten de intensiteit van het Mirai botnet leek af te nemen, registreerde Akamai eind november een piek van meer dan 1 miljoen unieke IP-adressen die door het botnet werden gebruikt om het internet te scannen. Dit toont aan dat Mirai nog steeds in staat is om explosief te groeien.

Hoofdpunten
Andere belangrijke bevindingen uit het Akamai’s Fourth Quarter, 2017 State of the Internet / Security Report zijn:
  • De hospitality-industrie is het grootste slachtoffer van credential-aanvallen. 82 procent van de login-pogingen in deze sector komt van kwaadaardige botnets.
  • De financiële sector zag een sterke stijging in het aantal DDoS-aanvallen, met 298 aanvallen op 37 verschillende organisaties in het laatste kwartaal.
  • Applicatie layer DDoS-aanvallen zoals GET, PUSH en POST flood attacks namen met 115 procent in volume toe in Q4, vergeleken met Q3.
  • Het aantal DDoS-aanvallen vanuit de VS steeg met 31 procent in Q4 2017 vergeleken met Q4 2016.
  • Akamai signaleerde 146 Petabytes aan botverkeer in november en 145 Petabytes in december, wat neerkomt op ongeveer 550 Mbps.
  • Akamai wist 4.364 aanvallen te mitigeren op het routed platform in Q4. In heel 2017 signaleerde Akamai in totaal 15.965 aanvallen.
Bots zorgen voor toenemende dreiging credential stuffing
Op een gemiddelde dag monitort Akamai meer dan 2.750 verzoeken van bots per seconde. Dat is meer dan 30 procent van het totale webverkeer - met uitzondering van videostreaming - op het platform. Hoewel een groot deel van deze botactiviteit gelegitimeerd is, zetten cybercriminelen steeds vaker bots in. Veel van de botnets die verantwoordelijk zijn voor DDoS-aanvallen worden bijvoorbeeld ingezet om gestolen inloggegevens te misbruiken. Van de meer dan 17 miljard inlogverzoeken die in november en december op het platform van Akamai werden getrackt, werd bijna de helft (43 procent) gebruikt voor het misbruiken van inloggegevens.

“Toenemende automatisering en datamining hebben gezorgd voor een enorme toename van botverkeer om websites en online diensten te beïnvloeden. Hoewel de meerderheid van dit verkeer toegevoegde waarde heeft voor online bedrijven zoeken cybercriminelen naar manieren om de krachtige volumes van bots in te zetten voor kwalijke doeleinden,” zegt McKeay. “Ondernemingen moeten monitoren wie hun website bezoekt om onderscheid te kunnen maken tussen mensen en bots, zowel legitieme als kwaadaardige bots. Niet al het webverkeer en niet alle bots zijn immers gelijk.”

Een gratis exemplaar van het Q4 2017 State of the Internet / Security Report is als download beschikbaar via akamai.com/stateoftheinternet-security. Om meer te weten te komen over de kosten van credential stuffing kunnen geïnteresseerden zich inschrijven voor een webinar op woensdag 28 februari 2018 door Dr. Larry Ponemon, oprichter van het Ponemon Institute.

Methodologie
Het Akamai Fourth Quarter, 2017 State of the Internet / Security Report bevat aanvalsgegevens afkomstig uit de wereldwijde infrastructuur van Akamai en de resultaten van onderzoeken die zijn uitgevoerd door verschillende teams binnen het bedrijf. Het rapport biedt een analyse van het huidige cloud security- en threatlandschap, en geeft inzicht in trends op basis van data van het Akamai Intelligent Platform. Bijdragen aan het State of the Internet / Security Report zijn afkomstig van security professionals van Akamai, waaronder het Security Intelligence Response Team (SIRT), de Threat Research Unit, Information Security en de Custom Analytics group.
Laatste van Akamai
Colruyt Group optimaliseert bedrijfsvoering en klantervaring met nieuwe in de cloud beheerde netwerkoplossing van Extreme Networks

DNA Services groeit door met clouddiensten op infrastructuur Uniserver

Gratis, krachtig en privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics nu beschikbaar voor iedereen

Schneider Electric introduceert de nieuwe generatie TeSys Deca motorstarters

Schneider Electric breidt portfolio uit met Easy Micro Data Centers

BT gaat sneller klimaatneutraal en lanceert nieuwe klimaatcampagne

Relatie tussen security, IT en development moet beter voor meer innovatie en betere klantervaringen

Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals

Nutanix Cloud Platform levert verbeterde dataservices voor ongestructureerde en gestructureerde data

Siemens en Zscaler werken samen aan geïntegreerde Zero Trust-beveiligingsoplossingen voor OT/IT

Nutanix Cloud Platform doorbreekt silo's in hybride multicloud-operations
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie
Verstreken tijd: 4 jaar en 150 dagen

Logo Nice to Meat
Logo Fullstaq B.V.
Logo Stichting ITdonations
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Piwik PRO

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials