Barracuda Security Insight Platform biedt actuele informatie over cyberdreigingen

Gratis dashboard toont in real-time wat de gevaarlijkste bestanden zijn

Aartselaar (België), 15 februari 2018 - Barracuda Networks lanceert het Barracuda Security Insight-platform. Dit dashboard geeft real-time informatie over actuele cyberdreigingen. Barracuda Security Insight brengt het actuele cybersecuritydreigingsniveau in kaart, door data te analyseren die worden verzameld door Barracuda-beveiligingssystemen over de hele wereld. De analyse is gebaseerd op e-mail-, netwerk- en webverkeer. Het biedt zowel samenvattingen als gedetailleerde informatie over de gedetecteerde dreigingen. Het doel van het dashboard is om zowel IT-professionals als consumenten op de hoogte te houden van de wereldwijde cyberdreigingen.

Enkele recente bedreigingstrends die zijn waargenomen door Barracuda Insight:
  • PDF-bestanden worden het meest misbruikt door cybercriminelen. Vooral omdat ze makkelijk te maken en te versturen zijn. PDF-bestanden bevatten vaak links naar malafide sites of actieve scripts. Van de PDF-bestanden die de afgelopen drie maanden door Barracuda-systemen zijn gescand, bleek dat bijna 41 miljoen deel uitmaakten van een aanval.
  • De meest geavanceerde en effectieve aanvallen maken gebruik van ingebedde scripts, zoals JavaScript (JS) of VisualBasic (VB). Uit recente analyses blijkt dat meer dan driekwart van deze scripts kwaadaardig is. Scripts kunnen worden ingebed in HTML-code, of in andere bestanden, zoals RTF of Microsoft Office-documenten. In een steekproef van 70 miljoen Office-documenten die de afgelopen drie maanden zijn gescand, werden meer dan 4,7 miljoen kwaadaardige of verdachte documenten gevonden.
  • Gecomprimeerde bestanden worden steeds populairder om aanvallen uit te voeren en om kwaadaardige PowerShell (PS) scripts te verbergen. Een voorbeeld hiervan vond plaats in september 2017, toen Barracuda een grootschalige ransomwarecampagne detecteerde en blokkeerde, waarbij binnen 24 uur meer dan 27 miljoen e-mails werden onderschept.
“Organisaties worden zich vaak pas bewust van een cyberaanval nadat de schade is aangericht”, zegt Fleming Shi, Senior Vice President of Technology bij Barracuda. “Met Barracuda Security Insight bieden we een gratis adviesplatform aan, om het bewustzijn over cyberveiligheid te vergroten. Dit doen we door proactief de meest actuele dreigingen te identificeren waar iedereen zich bewust van zou moeten zijn.“

Hoe Barracuda Security Insight werkt
Barracuda Security Insight gebruikt real-time informatie uit de volgende datastromen:
  • Email: aanvallen via e-mail, waaronder schadelijke links en bijlagen, malware, ransomware en botnets.
  • Rand van het netwerk: onder andere exploits van zero-hour kwetsbaarheden, ‘brute force’-aanvallen, DDoS, spyware en spam.
  • Het web: aanvallen via de browser met ransomware, malware of andere exploits van kwetsbaarheden.
  • Endpoints: onder andere malware, spyware, botnets, ad- en clickfraude, IoT-malware en besmette ‘dead apps’ (besmette updates voor verouderde toepassingen die door de oorspronkelijke ontwikkelaars niet meer worden geüpdatet).
Barracuda Security Insight is beschikbaar via de Barracuda-website, of via https://csi.barracuda.com. Daarnaast is er een open API voor integratie in webportals, dashboards en digitale assistenten van derden, zoals Alexa.

Over Barracuda Networks
Barracuda (NYSE: CUDA) vereenvoudigt IT met voor de cloud geschikte oplossingen waarmee klanten hun netwerken, toepassingen en data kunnen beschermen, ongeacht waar deze zich bevinden. Deze krachtige, gemakkelijk te gebruiken en betaalbare oplossingen worden gebruikt door ruim 150.000 organisaties over de hele wereld. Ze zijn beschikbaar als appliance, als virtuele appliance en in configuraties voor de cloud en voor hybride omgevingen. Het businessmodel van Barracuda is gericht op het bieden van waardevolle, op abonnementen gebaseerde IT-oplossingen die end-to-end netwerk- en databescherming bieden. Kijk voor meer informatie op www.barracuda.com.

Contactpersonen voor de pers
MCS PR, Barracuda Networks Persdesk, e-mail barracuda@mcspr.nl, tel. 023 - 562 8208.

Barracuda Networks, Barracuda en het Barracuda Networks-logo geregistreerde handelsmerken van Barracuda Networks in de VS en in andere landen.