www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nl
2481 volgers blijven op de hoogte!

Simyo blijft meest aanbevolen postpaid-aanbieder, voorsprong slinkt

Houten, The Netherlands, 15 February 2018 - Mobiele aanbieder Simyo heeft voor de vierde keer op rij de hoogste WoM-score gehaald, zo blijkt uit de nieuwste 'Word of Mouth score' (WoM-score) van Telecompaper over de postpaid markt. 72 procent van de postpaid-klanten van Simyo zou zijn aanbieder aanraden bij vrienden, familie en collega's. De prijs/kwaliteitverhouding is de belangrijkste reden om Simyo aan te bevelen, gevolgd door de maandelijkse kosten. De WoM-scores van alle gemeten aanbieders komen steeds dichter bij elkaar te liggen.

Een half jaar geleden lag de WoM-score van Simyo nog op 77 procent. Met uitzondering van Youfone laat Simyo hiermee de grootste daling zien van de tien gemeten mobiele aanbieders. De voorsprong op de totale markt loopt dan ook terug. Anderhalf jaar geleden raadde gemiddeld 60 procent van alle postpaid-klanten zijn aanbieder aan, een half jaar later was dit 64 procent en bij de vorige meting (eerste helft 2017) kwam dit uit op 65 procent. Bij de laatste meting geeft 68 procent aan zijn mobiele aanbieder aan te bevelen.

De WoM-scores van de mobiele aanbieders komen ook steeds dichter bij elkaar te liggen. Tussen de nummer 1 (Simyo) en 9 (Tele2) liggen slecht 11 procentpunten. In de triple play-markt zijn de verschillen vele malen groter. De nummer 1 (XS4ALL) heeft daar met de nummer 3 (Delta) 13 procentpunten verschil, met de nummer 9 (Caiway) is er een verschil van 29 procentpunten.

T-Mobile, Vodafone gedeeld tweede
T-Mobile en Vodafone delen deze keer samen de tweede plaats: 70 procent van hun postpaid-klanten zou hun provider aanraden. Voor T-Mobile is 70 een stabiele score, Vodafone zag zijn score met 4 procentpunten stijgen, dit ondanks de integratie met Ziggo Mobiel die een lagere WoM kende (62). Klanten roemen T-Mobile vooral om de kwaliteit van verbinding en bereik en de prijs/kwaliteit verhouding. Vodafone-klanten noemen dezelfde redenen, waarbij de eerste zwaarder telt dan de tweede.

Telfort, Simpel en Tele2 laten stijging zien
Telfort, Simpel en Tele2 zien hun WoM-score stijgen, hiermee schuiven ze ook allemaal een paar plekken naar boven in de ranking. 69 procent van de Telfort-klanten raadt de mobiele aanbieder aan, waarmee het samen met moederorganisatie KPN op de vierde plek staat. Eerder stond Telfort nog met 61 procent op de achtste plaats.

Simpel en Tele2 zien hun scores met 6 procentpunten stijgen, daarmee komt Simpel uit op het gemiddelde van de markt (68). Tele2 blijft nog onder dit marktgemiddelde presteren (64), maar stijgt wel twee plaatsen in de ranking en haalt onder andere Hollandsnieuwe in. Klanten roemen Tele2 om de prijs/kwaliteit verhouding en de maandelijkse kosten. Verbeterpunten zijn er nog bij de kwaliteit van verbinding en het bereik.

Youfone van tweede plek naar hekkensluiter
Tijdens de vorige meting stond Youfone op een gedeelde tweede plek met een score van 70, een half jaar eerder scoorde de MVNO 62. Bij de meest recente meting komt de WoM-score uit op 55, waarmee Youfone opeens ver onder het gemiddelde van 68 uitkomt en tevens hekkensluiter is. Youfone-klanten noemen de prijs/kwaliteitverhouding als verbeterpunt.

Voor de redactie
Aanbevelingen spelen steeds vaker een belangrijke rol in de keuze voor een bepaalde mobiele aanbieder. Om bedrijven en consumenten beter te informeren welke producten en diensten worden aanbevolen, heeft Telecompaper in 2014 de WoM-score geïntroduceerd. Telecompaper publiceert halfjaarlijks de WoM-score voor voor triple-play providers, voor mobiele aanbieders en voor smartphones.

De WoM-score geeft aan welk deel van de klanten of gebruikers zijn aanbieder of smartphone zal aanbevelen aan anderen en geeft dus een goede indicatie hoe tevreden men is. Het is te vergelijken met user-reviews maar dan samengevat in een getal tussen 0 en 100 procent. Daar waar we zien dat user-reviews niet altijd objectief of verouderd zijn, is de WOM-score een betrouwbare indicatie.

De WoM-scores worden samengesteld aan de hand van alle scores die in de voorgaande zes maanden zijn gegeven door het Telecompaper Consumer Insights panel. Hierbij tellen alle scores even zwaar mee. De scores worden gewogen naar geslacht, leeftijd en opleiding (volgens CBS-cijfers). Doordat alleen de scores van de afgelopen zes maanden meetellen, zullen verbeteringen aan bijvoorbeeld het netwerk effect hebben op de WoM-score. Verder wordt een representatieve steekproef ondervraagd. Hiermee wordt voorkomen dat alleen zeer positieve of negatieve scores meegenomen worden.

Over Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Sanne de Bruyckere, Chiel Boerrigter
Marktonderzoeker
E-mail: sanne@telecompaper.com / chiel@telecompaper.com

De WoM-score die door Telecompaper wordt uitgegeven, mag in geen enkele (commerciële) uiting gebruikt worden zonder voorafgaande toestemming. Wilt u wel de WoM-score vermelden in een (commerciële) uiting, dan kunt u contact opnemen met Telecompaper.

Wij wijzen u er verder op dat op tekst en -beeldmateriaal van Telecompaper auteursrecht van toepassing is. Geen enkele redactionele bijdrage mag worden overgenomen in commerciële uitingen. Voor officiële persorganen gelden de wettelijk citeer -en quoteregels inclusief toestemming en de juiste bronvermelding. Voor het gebruik van grafieken en/of tabellen dient u altijd contact op te nemen met Telecompaper.
Laatste van Telecompaper
17 dec 2019 Meerderheid Nederlanders kijkt positief naar toepassingen 5G

28 nov 2019 VRiend wint 5G Innovation Challenge

28 nov 2019 Nederlanders willen wel snel 5G-internet, maar gaan niet zelf investeren
Telecompaper contact

Logo Cumulus Networks

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.com