www.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlContentbureauwww.marcommit.nl
2477 volgers blijven op de hoogte!
PR: Yellow Communications

Techniek staat productiviteit nog te vaak in de weg

Citrix onderzoek: flexibel werken lijdt onder onduidelijk beleid

Amsterdam, 8 februari 2018 - Ruim de helft van de werknemers in Nederland heeft de mogelijkheid om thuis of onderweg te werken. Voor een kleine 12 procent is dat ook hun ‘vaste’ werkplek en nog eens eenzelfde percentage werkt regelmatig buiten kantoor. Dat een overgrote meerderheid op kantoor blijft werken, ligt met name aan technische beperkingen en gebrek aan technische ondersteuning. Mede hierdoor ervaren werknemers dat remote working ze minder productief maakt. Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.200 Nederlandse managers en medewerkers, dat OnePoll heeft uitgevoerd in opdracht van Citrix.

De belemmering om thuis te kunnen werken zit niet in de cultuur van bedrijven, zo blijkt uit een rondgang langs de managers. Ruim twee derde geeft namelijk aan dat de werkgever remote working actief stimuleert. Het probleem zit vooral in het feit dat de medewerkers aangeven geen toegang te hebben tot technologie die remote working vanzelfsprekend maakt, signaleert Peter van Leest, regional director Benelux bij Citrix. Een kleine 47 procent van de ondervraagde werknemers heeft naar eigen zeggen geen toegang tot de juiste technologie, zoals devices en applicaties. Overal en altijd kunnen werken zit er voor veel werknemers dan ook nog niet in.

Beter beleid helpt
De uitkomsten verrassen Van Leest niet. “We zien vaak dat organisaties voor remote working aparte tools kiezen die ze toevoegen aan hun bestaande oplossingen, wat zelden ten goede komt aan de gebruikservaring. Wij denken dat organisaties meer succes hebben bij het invoeren van flexibel werken als ze kiezen voor geïntegreerde functionaliteit waarmee ze overal en op elk apparaat een herkenbare, consistente en betrouwbare gebruikservaring kunnen garanderen.”

Negen van de tien werknemers is het eens met de stelling dat goede technologie helpt om het productieniveau op peil te houden of zelfs te verbeteren. Des te opvallender is het dat werknemers zeggen niet thuis te werken, omdat ze daar minder productief kunnen zijn. De managers die in dit onderzoek zijn ondervraagd, geloven in 33% van de gevallen wel degelijk dat flexibel werken de prestaties en productiviteit kunnen verbeteren, maar ook zij zien toegang tot betere en werkbare technologie (40 procent) en betere kantoorfaciliteiten (35 procent) daarvoor wel als voorwaarden.

Overigens blijkt uit het onderzoek ook dat een derde van de medewerkers niet zeker weet hoe de organisatie tegenover flexibel werken staat. 43,5% van de managers beweert dat flexibel werken actief wordt aangemoedigd, maar slechts 35% van de medewerkers lijkt daarvan op de hoogte, en in de helft van de gevallen meet niemand wat voor invloed het heeft op productiviteit of prestaties. Bovendien heeft 5,5% van de medewerkers het gevoel dat flexibel werken actief óntmoedigd wordt, terwijl in het onderzoek niet één leidinggevende dat vermoeden wil bevestigen.

Over het onderzoek
Het onderzoek is in opdracht van Citrix uitgevoerd door OnePoll onder 1.200 medewerkers van in Nederland gevestigde bedrijven met meer dan 250 werknemers. Het onderzoek is sectorbreed uitgevoerd bij bedrijven die onder meer actief zijn in de retail, bankensector, gezondheidszorg, informatietechnologie en verzekerings- en pensioenbranche. Vijftien procent van de respondenten is 34 jaar of jonger, bijna de helft bevindt zich in de leeftijdscategorie 35-54 jaar en 36 procent is 55+. De verdeling mannen en vrouwen is nagenoeg gelijk.

Over Citrix
Citrix (NASDAQ:CTXS) streeft naar een wereld waarin mensen, organisaties en dingen veilig verbonden en beschikbaar zijn, zodat het buitengewone mogelijk wordt. Citrix helpt klanten de toekomst van werk opnieuw uit te vinden door de meest uitgebreide beveiligde digitale werkplek te bieden, waarin alle apps, data en diensten die mensen nodig hebben om productief te zijn verbonden worden, en waar IT eenvoudig complexe cloud-omgevingen kan opzetten en beheren. Citrix-oplossingen worden gebruikt in meer dan 400.000 organisaties, waaronder 99 procent van de Fortune 100 en 98 procent van de Fortune 500. Meer informatie vindt u op http://www.citrix.nl of volg Citrix Benelux op Twitter via @citrixbenelux.

Citrix Persdesk
Volkert Deen
Citrix@yellow-communications.com
www.citrix.nl
Eerder van Citrix
12 dec 2019 Citrix maakt werk persoonlijker

5 dec 2019 Citrix verstevigt de banden met Amazon Web Services

13 nov 2019 Citrix benoemt Bronwyn Hastings tot Senior Vice President van het wereldwijde verkoopkanaal en ecosysteem

Logo Yellow Communications

Logo Uniserver

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nl