www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comContentbureau
2478 volgers blijven op de hoogte!
PR: CheckTwice

Global Cloud Index: cloudverkeer maakt in 2021 95% uit van al het datacenterverkeer

Succes van clouddiensten stelt nieuwe eisen aan datacentra

• Het wereldwijde datacenter IP-verkeer verdrievoudigt van 2016 tot 2021
  • In 2021 zal het jaarlijkse wereldwijde IP-verkeer van datacenters zijn toegenomen tot 20,6 Zettabytes [ZB] (1,7 ZB/maand)
  • In Nederland is voor vaste verbindingen de gemiddelde downloadsnelheid 56,4kbps, de gemiddelde uploadsnelheid 26,5kbps en de gemiddelde latency 22ms. Met deze cijfers bevindt Nederland zich in de Europese top vijf
  • Voor mobiel dataverkeer in Nederland bedragen deze cijfers respectievelijk 46,5kbps, 16,7 kbps en 32ms en is alleen mobiel dataverkeer in Noorwegen sneller
Amsterdam, 6 februari 2018 - Cisco publiceert de zevende jaarlijkse Cisco Global Cloud Index (2016-2021). In deze editie gaat de aandacht vooral uit naar datacenter-virtualisatie en cloudcomputing, vanwege hun toenemende belang in de verandering van hoe digitale diensten bij bedrijven en consumenten worden geleverd.

Uit de studie blijkt dat de groeiende dominantie van clouddiensten op het internet zowel door zakelijke als consumententoepassingen wordt veroorzaakt. Voor consumenten zijn streaming video, sociale netwerken en zoekopdrachten de populairste cloudapplicaties. Zakelijke gebruikers hebben een voorkeur voor enterprise resource planning (ERP), mogelijkheden om samen te werken, data-analyses en andere applicaties voor de digitale onderneming.

Sterke verkeersgroei in multicloud
Door het toegenomen gebruik van cloudapplicaties groeit het datacenterverkeer snel. De studie voorspelt dat het wereldwijde cloud datacenterverkeer in 2021 uitkomt op 19,5 zettabyte (ZB). In 2016 was dit nog 6 ZB (een gemiddelde groei van 27% per jaar van 2016 tot 2021). Wereldwijd zal het cloud datacenterverkeer in 2021 95% uitmaken van het totale datacenterverkeer, tegenover 88% in 2016.

Betere beveiliging en IoT aanjagers van cloudgroei
In het verleden werd de cloud vaak geassocieerd met beveiligingsproblemen. Maar diverse verbeteringen, zoals een striktere geografische controle over de data, verminderen zakelijke risico's en beschermen consumentengegevens beter. Dit zorgt in combinatie met de aantoonbare voordelen van de cloud (schaalbaarheid, schaalvoordelen) voor de verwachte groei. Daarnaast vraagt de groei van Internet of Things-toepassingen, bijvoorbeeld in smart cities, smart cars en medische apparatuur, om schaalbare computer- en opslagoplossingen. Cisco verwacht dat het aantal IoT-connecties in 2021 oploopt tot 13,7 miljard, tegenover 5,8 miljard in 2016.

Twee keer zoveel ‘hyperscale’ datacenters
De groeiende behoefte aan datacentra en clouds heeft geleid tot de ontwikkeling van grootschalige publieke datacentra, de zogenaamde hyperscale datacentra. De studie van dit jaar voorspelt dat er in 2021 wereldwijd 628 hyperscale datacentra zijn, tegenover 338 in 2016. Deze hyperscale datacentra zullen in 2021:
  • 53% van alle datacenterservers omvatten (27% in 2016)
  • 69% van alle computerkracht van datacentra gebruiken (41% in 2016)
  • 65% van alle in datacentra opgeslagen data bevatten (51% in 2016)
  • 55% van al het datacenterverkeer voor hun rekening nemen (39% in 2016)
Global Cloud Index: hoogtepunten en belangrijkste verwachtingen

1. Datacenter-virtualisatie en groei cloudcomputing
  • In 2021 verwerken cloud datacentra 94% van de workloads en virtuele machines; traditionele datacentra handelen de resterende 6% af.
  • De totale hoeveelheid workloads en virtuele machines binnen datacentra zal tussen 2016 en 2021 meer dan verdubbelen (2,3 keer); workloads en virtuele machines in de cloud zullen in deze periode bijna verdriedubbelen (2,7 keer).
  • De dichtheid van de workloads in cloud datacentra was 8,8 in 2016 en neemt toe tot 13,2 in 2021. Voor traditionele datacentra bedragen deze cijfers respectievelijk 2,4 in 2016 en 3,8 in 2021.
2. Groei opgeslagen data door big data en IoT
  • Wereldwijd zal de hoeveelheid opgeslagen computerdata tot 2021 bijna vervijfvoudigen tot 1,3 ZB, een gemiddelde groei van 36% per jaar.
  • Big data zijn in 2021 goed voor 403 exabyte. 30% van alle data die in dat jaar zijn opgeslagen in datacentra, zijn big data. In 2016 was dit nog 18%.
  • De hoeveelheid data die op allerhande apparaten is opgeslagen is in 2021 4,5 keer zo groot als data opgeslagen in datacentra – in totaal 5,9 ZB.
  • Vooral door de invloed van IoT komt de totale hoeveelheid door allerlei apparatuur gecreëerde data (niet per se opgeslagen) uit op 847 ZB in 2021. In 2016 was dit nog 218 ZB. De hoeveelheid data die gegenereerd wordt is zo'n 100 keer groter dan de hoeveelheid data die wordt opgeslagen.
3. De applicaties achter de verkeersgroei
  • In 2021 bestaat 20% van het verkeer binnen datacentra uit big data (2,5 ZB jaarlijks, 209 EB maandelijks), tegenover 12% in 2016.
  • In 2021 is 10% van het verkeer binnen datacentra streaming video (9% in 2016), video is verantwoordelijk voor 85% van het verkeer tussen datacentra en eindgebruikers (78% in 2016), zoekopdrachten zijn dan goed voor 20% van het verkeer binnen datacentra (was 28% in 2016).
    Social networking neemt in 2021 22% van het verkeer binnen datacentra voor zijn rekening (20% in 2016).
4. SaaS populairste clouddienst in 2021
  • In 2021 maken SaaS workloads 75% (402 miljoen) uit van de totale workloads en virtuele machines in de cloud; in 2016 was dit 71% (141 miljoen).
  • IaaS workloads maken in 2021 16% van alle workloads in datacentra uit, iets minder dan de 21% in 2016.
  • PaaS workloads ten slotte zijn in 2021 goed voor 9% van alle cloud workloads en virtuele machines, iets meer dan de 8% in 2016.
Meer informatie:

Infographic: Growth in the Cloud.

Webpagina: Cisco Global Cloud Index

White paper: Cisco Global Cloud Index, Forecast and Methodology, 2016–2021

Resultaten per region en per categorie: Cisco Global Cloud Index Highlights Tool.

Details per regio: Cisco Global Cloud Index Supplement en Cloud Readiness Tool.

Vragen over GCI: Cisco Global Cloud Index Q&A

Over Cisco
Cisco (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd leider in IT en helpt organisaties optimaal gebruik te maken van de kansen van morgen, door te laten zien wat er mogelijk is door zaken te verbinden die voorheen niet verbonden waren. Kijk voor het laatste nieuws op thenetwork.cisco.com. Meer informatie over Cisco is beschikbaar via www.cisco.com, www.cisco.nl en voor mobiele gebruikers via m.cisco.nl. Nieuws, achtergronden en foto’s vindt u op de EMEAR Network: ciscoemearnetwork.com of in de Cisco Newsroom: newsroom.cisco.com.

Cisco en het Cisco-logo zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van Cisco en / of zijn dochterondernemingen in de Verenigde Staten en bepaalde andere landen. Een lijst met handelsmerken van Cisco is te vinden op www.cisco.com/go/trademarks. Alle andere genoemde handelsmerken zijn het eigendom van hun respectievelijke eigenaren. Het gebruik van het woord partner impliceert geen partnerschapsrelatie tussen Cisco en een ander bedrijf. Veel van de producten en functies die hierin worden beschreven, zijn in verschillende stadia van ontwikkeling en worden aangeboden op een tijdstip waarop en wanneer ze beschikbaar zijn. Deze roadmap kan door Cisco naar eigen goeddunken worden gewijzigd en Cisco is niet aansprakelijk voor vertragingen bij het leveren of niet leveren van de producten of functies die in dit document worden beschreven. Dit document is Cisco-openbare informatie.

Voor meer informatie:

Check Twice
Cisco Persdesk
E-mail: cisco@checktwice.nl
Eerder van Cisco
12 nov 2019 Cisco Meraki vereenvoudigt netwerkbeveiliging voor het mkb

8 nov 2019 Cisco biedt één platform voor collaboration-oplossingen

7 nov 2019 Cisco komt met reeks nieuwe oplossingen voor het mkb
Persberichten van donderdag 21 november 2019
Insight wint Best Software License Partner of the Year tijdens Channel Awards 2019

Samenwerking Relined Fiber Network en Van de Beek Kabels en Leidingen

SymfonyCon Amsterdam: Smile en SensioLabs versterken hun alliantie voor ontwikkeling Symfonie

MarkLogic en Ordina winnen Channel Award

PSV grote winnaar Website van het Jaar 2019

Extreme Networks erkend als Gartner Peer Insights Customers’ Choice for Data Center Networking 2019

Veeam: In 2020 is cloud de ‘new normal’ en neemt het belang van security verder toe

LogRhythm breidt marketingteam uit met Chief Marketing Officer en Vice President of Product

Klanten van Gerhard Schubert GmbH printen specifieke onderdelen voor verpakkingsmachines met behulp van Ultimaker

Newion versterkt het team met John Sjölander

Curvature zet met partnerprogramma Third Party Maintenance breder in de markt

DPA-whitepaper helpt functionaris gegevensbescherming in professionaliseringsslag

Nederlandse consument loopt voorop met kennis van blockchain

Orange versterkt positie internationale positie in retail met ThousandEyes partnership

Fortinet en Siemens bundelen krachten om OT-netwerken optimaal te beveiligen

Nieuwe Kaspersky Sandbox automatiseert bescherming tegen geavanceerde bedreigingen

BlackBerry zorgt voor balans tussen vraag naar productiviteit en veiligheid met vernieuwde UEM Software Suite
NTT Ltd. opent zijn eerste Client Innovation Center (CIC) in Europa

OutSystems lanceert AI-assistent voor applicatieontwikkeling

NetApp en Google Cloud zetten volgende stap in strategisch partnership om innovatie in de Cloud te stimuleren

Qualys tilt vulnerability management, detectie en respons naar een hoger niveau met haar VMDR oplossing

Lenovo en Schneider Electric kondigen strategische samenwerking aan op het gebied van slimme duurzame productie

Multifunctionele Toughbooks zijn ideaal gereedschap voor de zeevaart

Hoe kun je data gebruiken om te groeien in e-commerce?

Advanced Persistent Threats in 2020: abuse of personal information and more sophisticated attacks are coming

Experts delen unieke kennis in Amsterdam

Verzekeringsarchitect ADD vereenvoudigt bescherming van fysieke en virtuele machines met SentinelOne

TIE Kinetix completes transition to FLOW with substantially increased order intake
Logo CheckTwice

Za-Zo:  Alleen aanleveren

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureauwww.marcommit.nl