www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.EVENTIVE.nl
2475 volgers blijven op de hoogte!
PR: Marcommit

Collectief stimuleert gezonder zitgedrag met Fitcoins

’s-Hertogenbosch, 31 januari 2018 – Health2work, Its My Life, Merin, Nationale Nederlanden, ONVZ, SAP Nederland, Stichting Vitaal Breda en Viteau hebben zich verenigd in een collectief dat de strijd aangaat met ongezond zitgedrag op kantoor.

Lang zitten (sedentair gedrag) kan leiden tot vroegtijdig overlijden. Daarnaast is lang zitten geassocieerd met een 112% grotere kans op het ontwikkelen van diabetes type 2 en 147% meer kans op hart- en vaatziekten (bron:TNO). Ook heeft TNO aanwijzingen gevonden dat lang zitten kan leiden tot depressies, verschillende vormen van kanker en klachten aan het bewegingsapparaat. Vooral werk is een belangrijke oorzaak van sedentair gedrag waardoor TNO spreekt over een ‘nieuw arbeidsrisico’. De bedrijven willen met de inzet van zogeheten ‘Fitcoins’ gezonder gedrag stimuleren.

Het doel is ambitieus: in 2025 moet het zitgedrag zijn afgenomen tot 4 uur per dag. De bedrijven geven niet alleen het goede voorbeeld aan de eigen medewerkers, maar promoten de aanpak ook onder klanten en relaties uit het netwerk.

Meetbare effecten
Het collectief wil zijn activiteiten meetbaar maken. Daarvoor hebben SAP, Expertum Consulting en Its My Life een innovatief health-platform ontwikkeld. Deelnemers hebben hiermee inzicht in hun gezondheid en zitgedrag en zien hun ontwikkelingen op dit gebied. De technologie verzamelt data via Internet of Things. Privacy en veiligheid worden daarbij maximaal gewaarborgd.

Bedrijven kunnen het platform onder meer inzetten om elkaar uit te dagen om meer op kantoor te bewegen en daarmee het zitgedrag te reduceren. Actieve kantoorwerkers verdienen Fitcoins als beloning voor gezond gedrag, waarmee zij hun digitale wallet voortdurend kunnen aanvullen.

Inwisselen voor gezonde producten
Zij kunnen deze Fitcoins vervolgens inwisselen voor gezonde producten, diensten en activiteiten die door werkgevers, aanbieders of partners worden ingebracht. Denk hierbij aan de toegang tot het zwembad, deelname aan een yogales of recepten en ingrediënten voor een gezonde maaltijd. Hierdoor ontstaat een zelfvoorzienend ecosysteem dat gezond gedrag stimuleert en tegelijkertijd waarde creëert.

Award leidt tot bezieling
“Wij zijn in 2015 al een samenwerking aangegaan met vitaliteitsbureau Its My Life”, zegt Patrick van Deven, Vice President & Managing Director van SAP Nederland. “We hebben onder meer bewustwordingscampagnes ingezet, hulpmiddelen en apparaten aangeschaft, ergonomische aanpassingen op de werkplek aangebracht, workshops gehouden over voeding, stress en slaap en persoonlijk gezondheidsadvies gegeven.”

“Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk heeft deze inspanningen in 2017 zelfs beloond met de EU Model of Good Practice Award. Deze beloning heeft ons geïnspireerd om ook bij klanten en relaties aandacht te gaan besteden aan dit onderwerp. Zo hopen wij dat Nederlandse werknemers ook op kantoor gezonder gaan leven”, aldus Van Deven.
Tags bij dit bericht