Datum: (202 dagen oud)
PR: Marcommit

Grootste vacature-afknapper: te zware eisen

Sollicitanten haken af bij te zware eisen en een inspiratieloze vacaturetekst

Almere, 28 december – Een te zwaar eisenpakket is de grootste afknapper bij vacatures. Dit blijkt uit onderzoek van hr-dienstverlener Unique onder 2420 (potentiële) werkzoekenden. Bijna de helft (48%) geeft aan dat ze afhaken wanneer ze een voor hen onrealistische eisenlijst zien. Een inspiratieloze vacaturetekst komt met 22 procent op de tweede plaats, gevolgd door het ontbreken van informatie over salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden (20%).

Werknemer aast op ontwikkelmogelijkheden

Naast de afknappers, zijn ook de wensen van (potentiele) werkzoekenden onder de loep genomen. Ontwikkelmogelijkheden blijken veruit het belangrijkst als het gaat om secundaire arbeidsvoorwaarden. Maar liefst 41 procent geeft dit aan. Ook het pensioen staat hoog op de prioriteitenlijst (25%). Een 13e maand is goed voor 21 procent. Een lease-auto blijkt minder belangrijk te zijn. Voor slechts acht procent geldt dit als harde eis bij de onderhandelingen.

Loes Dingemans, algemeen directeur bij Unique: “Er heerst krapte op de arbeidsmarkt en werkgevers trekken alles uit de kast om geschikte kandidaten te vinden. Uit deze resultaten blijkt wat sollicitanten belangrijk vinden bij een vacaturetekst. Dit is vaak het eerste contact met de kandidaat. Dit is een belangrijk moment in de candidate journey en een kans om direct een goede indruk te maken op talent en een voorsprong te behalen ten opzichte van de concurrentie.”

Over Unique
Al ruim 45 jaar is Unique hr-dienstverlener met oog voor het talent van mensen. Unique bemiddelt flexibel en vast personeel, geeft advies en leidt op. Met als doel een omgeving waarin kandidaten en organisaties succesvol zijn en blijven. Unique ontwikkelt talent en weet waar talent het beste tot recht komt. Want bevlogen unieke mensen tillen organisaties naar een hoger niveau. Iedere dag.

Unique is onderdeel van USG People N.V. Kijk ook op www.unique.nl en op https://hrstore.unique.nl/nl-NL/Shop/Product/Index

Marcommit
Tessie Woestenberg