www.LVTPR.comwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (4 jaar en 142 dagen geleden)

ICT'ers vinden IT-kennisniveau politici te laag, Nederland mist daardoor kansen

Onderzoek van AG Connect en KNVI onder Nederlandse ICT’ers

Nederland mist kansen doordat politici in de huidige regering weinig of geen kennis hebben van technologie. Dat vinden Nederlandse ICT’ers, blijkt uit onderzoek van IT-platform AG Connect. Meer dan driekwart van de ICT’ers vindt het kennisniveau van politici redelijk laag tot laag. Zeventig procent vindt dat daardoor mogelijkheden over het hoofd worden gezien. AG Connect voerde het onderzoek uit samen met de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI). Dat gebeurde in het kader van het 50-jarig bestaan van het IT-platform.

Niemand van de ICT’ers vindt de ICT-kennis van politici hoog, slechts 1 procent vindt het kennisniveau redelijk hoog. Bijna twintig procent vindt het kennisniveau gemiddeld. 16 procent vindt inderdaad dat politici in het huidige kabinet te weinig ICT-kennis hebben, maar denkt ook het niet uitmaakt bij het maken van goed beleid. Slechts 2 procent vindt dat de huidige politici genoeg kennis hebben om de mogelijkheden te zien.

Mislukte ICT-projecten overheid
Het mislukken, uitlopen of duurder worden van ICT-projecten bij de overheid is een veelgenoemde uiting van het lage kennisniveau van politici. Onlangs nog stopte de overheid met de ontwikkeling van de Basisregistratie Persoonsgegevens, een project waar al 77 miljoen euro aan uitgegeven is. Dit was een project waardoor de registratie van burgergegevens en het uitwisselen ervan gemakkelijker zou worden. En juist ook op dit gebied zien ICT’ers kansen. “Een lappendeken met lappenmiddelen”, noemt een van de respondenten de digitale overheid. Nederland zou een voorbeeld moeten nemen aan Letland als het gaat aan e-overheid, zegt een ander.

Ook bij de bestrijding van files wordt door de overheid te weinig naar de mogelijkheden van technologie gekeken, zeggen de respondenten. Door auto’s zelf te laten rijden, wordt de afstand tussen auto’s kleiner en gebeuren minder ongelukken. ICT’ers noemen het zelfrijden van auto’s een voorbeeld van een technologie waar door politici te weinig naar wordt gekeken.

Een sector waar door een goede inzet van technologie geld kan worden bespaard is de zorg, zeggen de ondervraagden. Denk aan robotisering. Een van de respondenten zegt daarover: “zaken die niet direct met patiëntencontact te maken hebben, kunnen door robots worden overgenomen. Daardoor wordt de zorg goedkoper en tegelijkertijd houden zorgmedewerkers meer tijd over voor het patiëntencontact.” Ook monitoring op afstand van patiënten wordt genoemd.

Cybersecurity krijgt te weinig aandacht
“Het kabinet noemt al jaren in plannen dat technologie in zorg veel mogelijkheden biedt. Blijkbaar hebben ICT’ers niet genoeg vertrouwen in een goede toepassing ervan en vinden ze dat – hoewel de overheid er wel naar kijkt – dat kansen niet genoeg worden gezien en de implementatie ervan langzaam verloopt”, zegt content director Rian van Heur van AG Connect. “Hetzelfde geldt voor het onderwerp cybersecurity. Ook dit thema kreeg in het afgelopen regeerakkoord veel aandacht; er gaan tientallen miljoenen naar de bestrijding van cybercriminaliteit. Toch vindt meer dan tweederde van de ICT’ers vindt dat huidige regeerakkoord niet genoeg aandacht besteed aan ICT – hoewel er overigens in nog geen ander regeerakkoord zoveel aandacht voor het onderwerp is geweest.” Op de vraag aan welk onderwerp het regeerakkoord meer aandacht had kunnen besteden, antwoordt 28 procent cybersecurity. Andere thema’s die worden genoemd zijn investeringen voor ICT-innovaties of de aanwas van ICT-talent.

Ook het KNVI maakt zich zorgen over het lage kennisniveau van politici. De vakvereniging heeft het European Competence Framework (eCF) en ESCO omarmt dat helpt om duiding te geven aan competentieontwikkeling binnen het ICT-vakgebied. “Voor de overheid geldt dat juist deze hulpmiddelen beter kunnen worden ingezet. Professionals worden daarmee uitgedaagd om te blijven leren. Professionals worden daarmee ook in staat gesteld hun vakuitoefening te verbeteren. Het is hun taak om managers en politici goed te informeren over de besluiten die zij moeten nemen”, zegt KNVI-voorzitter Wouter Bronsgeest.

Het onderzoek van AG Connect in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI) werd door 519 ICT’ers ingevuld.

AG Connect is onderdeel van Sijthoff Media Groep. Het bedrijf is marktleider in vier clusters: overheid (Binnenlands Bestuur), IT (AG Connect), marcom (Adfo Groep) en kinderen/jongeren (Young and Connected met Kidsweek en 7Days). AG Connect heeft een breed kwalitatief bereik onder IT'ers. Het magazine heeft een oplage van 10.000 exemplaren. Gecombineerd met online bereikt AG Connect 85.000 IT'ers in Nederland.

EINDE PERSBERICHT

Niet voor publicatie:
Voor meer informatie neem contact op met:
Rian van Heur
Content Director AG Connect
Laatste van AG Connect bv
ICT’ers liggen wakker van gevolgen thuiswerken

Jan Middendorp is IT-politicus van het jaar 2020

Organisaties niet goed voorbereid op ransomware, oordelen IT’ers
Gelekte persoonlijke info kopen is makkelijk en goedkoop

Lightspeed lanceert ‘Lightspeed Payments’ in Nederland: Een geïntegreerde betaaloplossing voor horecaondernemers om hun dagelijkse processen te vereenvoudigen

RobotWise laat op meerdere zomerscholen ruim 700 leerlingen kennismaken met technologie

Nieuw programma van Startupbootcamp en We-Rise moet komende jaren tientallen vrouwelijke ondernemers voortbrengen

Nieuwe beleidsregel “Handhaving Besluit Eindapparaten” legt basis voor vrije keuze internetapparatuur in Nederland

Rockwell Automation en Kezzler ontwikkelen een cloudgebaseerde oplossing voor industriële traceerbaarheid

Iraanse cybercriminele groep TA456 richt zich met social media-persona “Marcella Flores” op militaire doelwitten

DataRobot haalt 300 miljoen USD op en neemt Algorithmia over

ThoughtSpot benoemt Damien Brophy tot VP EMEA en zet regionale groei voort

TIE Kinetix verzorgt elektronische facturatie voor Rabobank
Ivanti breidt het Ivanti Neurons Platform uit met automatiseringsmogelijkheden voor HR en Facility Managers

De uitdagingen van een gegevensgerichte wereld

Avanade viert Pride Week met nieuw beleid voor transitie en verandering van geslachtsexpressie

Worldstream lanceert software-defined portfolio met 12 IT-oplossingen ‘as-a-service’

Voergroep Zuid vindt juiste bestuurders met GrassGreener

Licentieadapter verbindt CodeMeter met oudere licentiëringssystemen

Rapid Circle versterkt positie door erkenning drie categorieën Microsoft Partner of the Year Awards

Arrestaties 24-jarige software engineer en 15-jarige jongen onderstrepen mondiale karakter van phishing

Kwart werknemers: “Ik zou gelukkiger zijn als ik minder tijd hoefde te besteden aan administratie”

Cybercriminelen gebruiken exotische programmeertalen
Verstreken tijd: 4 jaar en 142 dagen
AG Connect bv contact

Logo AG Connect bv

AG Connect bv sociaal

AG Connect bv tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo People First Group
Logo Arrow Electronics
Logo Schneider Electric