www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com
2500 volgers blijven op de hoogte!

30 procent Nederlandse huishoudens met multiplay heeft vast én mobiel

Houten, The Netherlands, 19 December 2017 - Steeds meer huishoudens in Nederland combineren vaste met mobiele diensten bij dezelfde aanbieder. Dat blijkt uit een rapport van marktonderzoeksbureau Telecompaper. In het derde kwartaal was een dergelijke combinatie van vaste telefonie, tv en/of internet met mobiele telefonie al goed voor 40 procent van de totale multiplay-omzet. De groei wordt vooral veroorzaakt door fusiebedrijf VodafoneZiggo, dat sinds het eerste kwartaal van 2017 ook vast-mobiel aanbiedt.

In totaal is de omzet uit multiplay-diensten in Nederland in het derde kwartaal van 2017 met bijna 5 procent gegroeid naar 1,13 miljard euro, aldus het Telecompaper-rapport Dutch Consumer Multiplay Market over Q3 2017. De omzetgroei in multiplay werd mede veroorzaakt door prijsverhogingen bij Ziggo en KPN en haar merken voor de dual-play en triple play pakketten. Verder maken meer klanten van de begin dit jaar gefuseerde operators VodafoneZiggo gebruik van de Non Stop gratis extra’s: voor mobiele klanten van Vodafone die ook Ziggo-internet en televisie afnemen en vice versa.

Vast-mobiel stijgt ook bij aansluitingen
Het aandeel van vast-mobiel bij alle multiplay-huishoudens groeide dus naar meer dan 30 procent in het derde kwartaal, maar liefst tien procentpunten meer dan eind 2016. Het grootste gedeelte van de multiplay huishoudens heeft wel nog steeds een traditionele triple play bundel (breedband, vaste telefonie en tv), maar dat aandeel is wel gedaald naar 49 procent. Het totaal aantal multiplay-huishoudens groeide ondertussen nog licht door, met 0,9 procent naar 6,62 miljoen eind september 2017.

VodafoneZiggo groeit door op quad play-markt
Op de quad play-deelmarkt is KPN - mede dankzij de vroege lancering van haar vast-mobiel aanbod KPN Een - nog altijd de grootste aanbieder in volume, met 60 procent van de aansluitingen. VodafoneZiggo wist haar marktaandeel wel met 4 procentpunten te vergroten naar 37,4 procent in Q3 2017. Bij de omzet in quad play is de groei in aandeel van VodafoneZiggo vrij spectaculair: van 22 procent naar bijna 34 procent. KPN is ook hier nog steeds de grootste met bijna 64 procent.

De verhoudingen tussen de aanbieders in multiplay totaal zijn evenwichtiger dan bij quad play. Ziggo is de grootste multiplay-aanbieder als het gaat om aansluitingen, met 47,6 procent marktaandeel, gevolgd door KPN met 39,9 procent. Qua omzet is Ziggo ook de grootste aanbieder, met 48,1 procent goed voor meer dan 540 miljoen euro in Q3, gevolgd door KPN met 42,6 procent met 480 miljoen euro.

Triple play behoudt grootste omzetaandeel
Ondanks de groei van quad play-omzet is triple play (drie diensten vast en/of mobiel bij één aanbieder) nog altijd het grootste segment binnen multiplay, met een aandeel van iets meer dan 55 procent. Quad play groeide wel, met bijna 2 procentpunten naar een kleine 23 procent.

“We verwachten dat de verhoudingen tussen de diverse grote operators verder zullen veranderen in het laatste kwartaal van 2017,” verwacht Telecompaper-analist Kamiel Albrecht, auteur van het multiplay-rapport. “Aangezien T-Mobile sinds begin oktober ook extra’s is gaan aanbieden voor klanten die vast en mobiel afnemen. In 2018 komt daar ook nog de net aangekondigde overname van Tele2 door T-Mobile bij.”

Voor de redactie
Dual play-, triple play- en quad play-pakketten zijn in Nederland inmiddels de norm. Telecompaper komt daarom met het kwartaalrapport Dutch Consumer Multiplay Market. Het rapport geeft een (bijna) volledige blik op de Nederlandse multiplay-markt. Het bevat analyses van de abonnee-aantallen van de vier single plays (breedband, vaste telefonie, tv, mobiel), verdeeld over de diverse multiplays en de acht grootste aanbieders op de Nederlandse markt. Bovendien bevat het rapport ook de analyses van de service revenues uit deze multiplays, tevens uitgesplitst naar de acht aanbieders. Het rapport verschijnt op kwartaalbasis en is verkrijgbaar voor EUR 2.500.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Kamiel Albrecht
Telefoon: +31 30 6349600
Email: Kamiel@telecompaper.com
   Er zijn geen reacties, login om te reageren
Laatste van Telecompaper
De FTTH-markt groeide in 2019 met 10%, in 2020 wordt een record aantal woningen aangesloten

Nederlandse tv-video-markt groeit naar EUR 2,2 miljard, Covid-19 kan groei verder stuwen

Triple play klanten van Delta, KPN en Ziggo het meest honkvast

Logo Lightspeed

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

www.LVTPR.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com