www.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2488 volgers blijven op de hoogte!

G DATA verwacht dat cybercriminelen zich in 2018 richten op Bitcoin en andere cryptomunten

Bedrijven, cryptovaluta en het Internet of Things steeds vaker het doelwit van cybercriminelen

Badhoevedorp, 14 december 2017 - In 2017 was ransomware opnieuw het belangrijkste thema in IT-security WannaCry en NotPetya lieten zien dat criminelen hun methodes hebben verbeterd en dat bedrijven doelgericht worden aangevallen. Voor 2018 verwachten de beveiligingsexperts van G DATA opnieuw een toename van de cyberdreigingen. Nu meer en meer mensen geld steken in cryptomunten zoals Bitcoin, zullen cybercriminelen hun aandacht op deze waardemiddelen richten. Sommigen hebben al cryptominingsoftware ontwikkeld die zich voordoet als onschuldige software, maar er zijn ook andere methodes om cryptomunten te bemachtigen. Denk daarbij aan het stelen van de digitale portefeuilles (‘cryptowallets’) waar eigenaars hun digitale munten in opslaan, of het hacken van sites die fungeren als cloudopslagdienst voor deze portefeuilles, enigszins te vergelijken met een bank.

G DATA verwacht dat het totale aantal nieuwe malwarevarianten voor Windows in 2017 op bijna 10 miljoen zal uitkomen. Voor Android zijn dat er 3,5 miljoen. Uit de statistieken blijkt dat de dreiging gestaag blijft toenemen. Alledaagse online activiteiten zoals winkelen en bankieren worden steeds gemakkelijker, bijvoorbeeld door het gebruik van personal assistants met spraakherkenning. Maar meer gemak en meer toegangsmogelijkheden bieden ook nieuwe kansen voor criminelen.

“De waarde van Bitcoin en andere cryptomunten breekt het ene record na het andere. Steeds meer mensen zijn dan ook geïnteresseerd in deze digitale valuta. Criminelen zijn zich natuurlijk ook bewust van deze trend en richten zich sterker op de internetgebruikers die cryptomunten bezitten”, zegt Eddy Willems, Security Evangelist bij G DATA Benelux. “Daarnaast verwachten we meer aanvallen gericht op platforms die tot nu toe nog niet op grote schaal werden aangevallen. Dit is vooral het gevolg van het groeiende gebruik van allerlei IoT-apparaten, zoals personal digital assistants en de talloze slimme apparaten in en rond het huis.”

Belangrijkste trends voor 2018
  • Meer focus op het IoT: allerlei slimme apparaten vinden hun weg naar ons huis en naar bedrijven. Het Internet of Things is niet langer een trend: voor velen is het een vast onderdeel van het dagelijkse leven geworden. Cybercriminelen zullen zich in 2018 dan ook steeds meer op het IoT richten.
  • De dreiging van ransomware blijft groeien: in 2017 hebben cybercriminelen opnieuw flink weten te verdienen met ransomware-aanvallen. En hun methoden worden steeds beter. Het is dan ook te verwachten dat we in 2018 opnieuw meer ransomware zullen zien.
  • Afpersing op basis van gevoelige gegevens: datadiefstal is al vele jaren een lucratieve handel. In het verleden hebben criminelen gestolen data te koop aangeboden op het ‘dark web’. Experts van G DATA zien nu steeds vaker dat bedrijven worden afgeperst met deze data, waarbij ze losgeld moeten betalen om te voorkomen dat de data te koop worden aangeboden.
  • Aanvallen op spraakassistenten: meer en meer consumenten gebruiken een personal assistant, zoals Siri of Alexa. In 2018 verwachten de experts van G DATA de eerste succesvolle aanvallen op deze platforms en het ontstaan van nieuwe, winstgevende ‘businessmodellen’ voor cybercriminelen.
  • Nieuwe wetten rond databescherming: de deadline voor de GDPR komt snel naderbij. Op 25 mei 2018 wordt deze nieuwe Europese wet van kracht. Veel organisaties lopen nog achter bij het implementeren van de noodzakelijke maatregelen om te voldoen aan de nieuwe richtlijnen en moeten nu snel actie ondernemen. Vanaf 25 mei moeten organisaties er zeker van zijn dat de gegevens van klanten volgens de richtlijnen van de wet worden verwerkt en beschermd. G DATA verwacht dat ongeveer de helft van de Europese bedrijven bij het verstrijken van de deadline nog niet volledig compliant zal zijn.
  • Cryptovaluta als doelwit: de huidige hype rond cryptovaluta doet denken aan de goudkoorts van de 19e eeuw. Steeds meer mensen investeren in digitale munten. En dat zorgt ervoor dat cybercriminelen zich steeds meer gaan inspannen om de cryptomunten van gebruikers te stelen uit hun cryptowallets.
Over G DATA
IT-beveiliging is in Duitsland uitgevonden: G DATA Software AG wordt gezien als de uitvinder van antivirus. Bijna 30 jaar geleden ontwikkelde het bedrijf, dat in 1985 in Bochum werd opgericht, het eerste programma dat de strijd aanbond met computervirussen. Tegenwoordig is G DATA één van ’s werelds leidende leveranciers van IT-beveiligingsoplossingen.

Testresultaten bewijzen dat “Made In Germany” IT-beveiliging internetgebruikers de best mogelijke bescherming biedt. Consumentenbonden over de hele wereld testen sinds 2005 internet security-oplossingen. G DATA won negen van de testen van de Nederlandse Consumentenbond. Ook internationaal werden vele overwinningen behaald, waaronder in Australië, België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Spanje en de Verenigde Staten.

Het productportfolio bevat beveiligingsoplossingen voor consumenten, kleine zelfstandigen, het MKB en grote ondernemingen. G DATA’s beveiligingsoplossingen zijn wereldwijd verkrijgbaar in meer dan 90 landen.

Meer informatie over G DATA en zijn oplossingen is te vinden via www.gdata.nl en www.gdata.be.

Contactinformatie voor de pers
G Data Persdesk
T.: +31 (0)23 562 82 08
E: gdata@checktwice.nl
Laatste van G Data Security
AV-TEST: maximale score G DATA Internet Security voor Android

G DATA DeepRay levert een doorbraak in de strijd tegen cybercriminaliteit met behulp van Artificial Intelligence

G DATA kondigt nieuwe versie van zijn bekroonde security oplossing aan
Datto integreert met Intel®: beheer op afstand op basis van Intel vPro®-technologie

Cisco vereenvoudigt security en pakt complexiteit aan met geïntegreerd cloudplatform: Cisco SecureX

Workfront benoemt David Burggraaf tot Chief Technology Officer

Innovatie-enabler Rubix kiest voor strategische PR- en marketingaanpak van Lubbers De Jong TECH PR

Embedded World 2020 – Wibu-Systems op kruispunt van industriële transformatie

Genealogisch computerprogramma Ancestor Tree Manager

Nuance kondigt de beschikbaarheid van Ambient Clinical Intelligence in de VS aan

Motiv ICT Security en KnowBe4 partneren in strijd tegen social engineering

Cisco 2020 CISO Benchmark: meer investeringen in cloudsecurity en automatisering om complexiteit te bestrijden

IT-managers luiden noodklok voor digitale veiligheid door massale route naar de cloud

Ultimum en Baangericht sluiten bijzonder convenant

BlackBerry breidt mogelijkheden EPP en EDR uit met verbeterd CylancePROTECT® en CylanceOPTICS®

Yolt Technology Services biedt open banking-dekking van +90% in Nederland

Liferay benoemt Pieter van der Werf tot General Manager Benelux

Europees Onderzoek: open data aanjager economie

Rabo Frontier Ventures Commits to Speedinvest 3
Qualys maakt nieuwe Vulnerability Management-oplossing VMDR® klaar voor brede beschikbaarheid medio maart

Boomi lanceert nieuwe Integration Center of Excellence service

Databricks versnelt de opzet van data lakehouses met Databricks Ingest

Onderzoek: zorgen rond security remmen adoptie public cloud

IntraData vernieuwt huisstijl en website

Mkb verspilt tijd en geld met omslachtige facturatie

Unisys breidt beveiliging uit naar containeromgevingen en Kubernetes met Stealth® 5.0 Software

LogRhythm voor achtste achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot leider in Gartner’s Magic Quadrant for Security Information and Event Management

Meer beveiligingslekken in 2019 ondanks toename security-uitgaven
G Data Securit.. contact

Logo G Data Security

+49 234 / 97 62 - 0
  int.marketing@gdata.de
  www.gdata.nl
G Data Securit.. sociaal

G Data Securit.. tweets

Logo Synobsys
Logo Trade Cover Exchange
Logo Tilaa B.V.
Logo Fundaments B.V.
Logo Shift Office Support
Logo FLS Nederland B.V.
Logo LinQhost
Logo CommITment BV
Logo ICT-Partners
Logo SoftApp-distribution
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Alcadis
Logo IntraData

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

Contentbureauwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl