www.marcommit.nlwww.marcommit.nlContentbureauwww.lubbersdejong.nl
PR: Yellow Communications

Files in Amsterdam kosten Nederlandse bedrijven jaarlijks 18,6 miljoen euro

TomTom Telematics daagt het Nederlandse bedrijfsleven uit: wees files slimmer af

Amsterdam, 14 december 2017 – Het Nederlandse bedrijfsleven verliest ieder jaar 18,6 miljoen euro aan tijd door files in Amsterdam. Dat blijkt uit onderzoek van TomTom Telematics, marktleider op het gebied van fleet management oplossingen in Europa. Daarom roept TomTom Telematics bedrijven op om deel te nemen aan dé uitdaging voor 2018: laten we de files verminderen door ze slimmer af te zijn.

Uit de TomTom Traffic Index blijkt dat files in Amsterdam de gemiddelde reistijd met 22 procent verlengen, dat is 26 minuten extra op de weg per bedrijfswagen per dag. Dat kost de 20.9601 bestelauto’s en vrachtwagens in de stad per voertuig elke dag €3,81 aan verloren uren2. Dat betekent dat de files in Amsterdam bedrijven elk jaar 18,6 miljoen3 kosten.

De problemen beperken zich niet tot Amsterdam: hoewel de files daar jaarlijks het meest kosten, is de procentuele vertragingstijd in Haarlem het hoogst met 27 procent. De absolute vertraging loopt men het meest op in Den Haag en Leiden, in beide steden bevinden chauffeurs zich daar per jaar in totaal 109 uur extra op de weg door files. Gemiddeld kosten de files in de top 10 steden met het drukste verkeer het Nederlands bedrijfsleven 77,8 miljoen euro op jaarbasis.

René de Jong, Sales Director Benelux van TomTom Telematics, zegt hierover: “Dit is natuurlijk geen nieuw probleem en ook dit jaar toont de TomTom Traffic Index weer aan dat de files alleen maar toenemen. We weten dat de overheid maatregelen treft om files te bestrijden, zoals het stimuleren van de verdere ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen, meer asfalt en kilometerheffing. Maar bedrijven kunnen hier zelf ook op inspelen.”

Uit de TomTom Traffic Index blijkt onder andere dat op dinsdag en donderdag zowel de ochtend- als de avondspits het drukst is. Als de planning dit toelaat, kan het handig zijn om hier rekening mee te houden. Daarnaast kunnen chauffeurs, bij enige flexibiliteit in de werktijden, de drukke wegen het best vermijden in de ochtenduren tussen 08.00 en 09.00 en in de middaguren tussen 17.00 en 18.00.

“Een voertuigtelematica-oplossing kan een bedrijf helpen met de fileproblematiek door chauffeurs uit de files te houden. Het zorgt er namelijk niet alleen voor dat chauffeurs de beste routes ontvangen, maar maakt ook gebruik van informatie rond verwachte verkeersopstoppingen en data afkomstig van andere apparaten, zodat de backoffice om de files heen kan plannen. Voertuigtelematica houdt mogelijke verkeersproblemen in de gaten, houdt rekening met de afstand tussen de chauffeur en de bestemming, weet welke routes herrekend worden door verkeersproblemen en welke aankomsttijden realistisch zijn. Daardoor kunnen wagenparkbeheerders en planners slimme schema’s maken en elke keer weer de juiste bestuurder inzetten voor de juiste taak. Tenslotte zal dit leiden tot een betere routebegeleiding en betere service aan de eindklant” concludeert De Jong.

-EINDE-

Top 10 filesteden in Nederland in 2016

1 Volgens het CBS stonden in 2016 20.960 bestelauto’s en vrachtwagens geregistreerd in Amsterdam.
2 Dit getal is als volgt berekend:26 minuten verloren in de file ÷ 60 minuten = 0.43 uur x €8,80 (minimum loon, volgens minimumloon.nl) = €8,93 kosten van de file
3 Dit getal is als volgt berekend:20.960 x 101 (extra reistijd in Amsterdam per jaar in uren volgens de TomTom Traffic Index) = 2.116.960 totaal aantal verloren uren van alle bedrijfswagens in Amsterdam.€8,80 (minimum loon, volgens minimumloon.nl) x 2.116.960 = € 18.629.248,00 (€18.6 miljoen) de kosten van alle verloren uren, aan de hand van het minimumuurloon in 2016 voor 23 jaar en ouder.

Dezelfde berekeningen zijn gebruikt om de kosten van files in de overige steden in het rapport te berekenen.

Over de TomTom Traffic Index
De TomTom Traffic Index meet verkeersopstoppingen op de wegen van 295 steden wereldwijd. De TomTom Traffic Index voorziet chauffeurs van gedetailleerde informatie over de impact die verkeersopstoppingen hebben op de reistijden in hun stad.

Wegbeheerders kunnen de TomTom Traffic Index inzetten om de prestaties van hun netwerken te meten en probleemgebieden te identificeren.

TomTom heeft de afgelopen jaren een database opgebouwd met 14 biljoen (14.000.000.000.000) historische reistijdmetingen. We leveren gedetailleerde en accurate verkeersupdates aan bestuurders in 50 landen.

Over TomTom Telematics
TomTom Telematics is een business unit van TomTom, die zich volledig richt op fleet management, voertuigtelematica en connected car-diensten. WEBFLEET is een Software-as-a-Service-oplossing (SaaS) die wordt gebruikt door kleine en grote bedrijven om de voertuigprestaties te verbeteren, brandstof te besparen, bestuurders te ondersteunen en de wagenparkefficiëntie in haar algemeenheid te verhogen. Daarnaast levert TomTom Telematics diensten aan verzekeringsmaatschappijen, verhuurbedrijven, leasemaatschappijen, auto-importeurs en ondernemingen die zowel bedrijven als consumenten bedienen.

TomTom Telematics behoort tot de meest toonaangevende aanbieders van telematicaoplossingen in de wereld met meer dan 785.000 abonnementen wereldwijd. Het bedrijf ondersteunt bestuurders in meer dan zestig landen en biedt het krachtigste lokale supportnetwerk dat er is, naast de grootste keuze in sectorspecifieke applicaties en integraties van externe partners. Meer dan 48.000 klanten profiteren dagelijks van het hoogste niveau wat betreft betrouwbaarheid, integriteit en beschikbaarheid van de ISO/IEC 27001:2013-gecertificeerde diensten die opnieuw geauditeerd zijn in november 2016.

Meer informatie is te vinden op tomtom.com/telematics.
Volg ons op Twitter @TomTomWebfleet

637 KB pdf TomTom Tele Congestion Infographic NL_def.pdf

618 KB jpg NL_Amsterdam.jpg

543 KB jpg NL_TheHague.jpg

TomTom Telematics Persdesk
Majoy Koetsier-Juriaans
e-mail: tomtomtelematics@yellow-communications.com
tel: +31 (0)23 555 34 24
tomtom.com/telematics
Laatste van Webfleet Solutions
Leiders in voertuigtelematica Geotab en Webfleet Solutions introduceren een gezamenlijk ontwikkeld Commercial Mobility Recovery Dashboard

Webfleet Solutions presenteert de toekomst van mobiliteit op MWC20

Webfleet Solutions compenseert uitstoot met duurzaamheidsinitiatief

Logo Yellow Communications
Webfleet Solut.. contact

Logo Webfleet Solutions

Webfleet Solut.. sociaal

Webfleet Solut.. tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Snowflake
Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo Citrix
Logo Solvinity
Logo Zyxel