www.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nl
2477 volgers blijven op de hoogte!
PR: Zeekhoe Communicatie

Onderzoek Fortinet: 53% van alle IT-besluitvormers heeft vertrouwen in hun beveiliging, ondanks het feit dat 85% getroffen werd door een hack

Volgens de respondenten zijn basismaatregelen, zoals security voorlichting aan het personeel, geen prioriteit volgens hun organisatie

Utrecht, 13 december 2018 - Fortinet (NASDAQ: FTNT), wereldwijd leider in uitgebreide, geïntegreerde en geautomatiseerde oplossingen voor cyberbeveiliging, onthult nieuwe bevindingen op basis van zijn Global Enterprise Security Survey. Volgens dit onderzoek heeft 53% van alle IT-besluitvormers bij organisaties met meer dan 250 werknemers vertrouwen in hun beveiliging. Desondanks werd 85% van alle deelnemende organisaties de afgelopen twee jaar het slachtoffer van een beveiligingsincident. 72% is van mening dat ze de beveiliging beter op orde hebben dan andere organisaties; slechts 6% denkt achter de feiten aan te lopen. Het onderzoek bewijst het belang om gebruik te maken van best practices en basismaatregelen op beveiligingsgebied, en om niet op de op de lauweren te gaan rusten.

Zelfgenoegzaamheid in weerwil van duidelijke beveiligingsproblemen
Volgens de respondenten was 33% van alle beveiligingsincidenten die de afgelopen twee jaar plaatsvonden het gevolg van social engineering, ransomware en phishing via e-mail. 67% van alle bedrijven heeft voor 2018 een voorlichtingsprogramma gepland om werknemers bij te spijkeren op het gebied van cyberbeveiliging. Dit weerspiegelt het groeiende besef dat beveiligingsincidenten evenzeer worden veroorzaakt door achteloosheid en onwetendheid als door boze opzet.

Een ander belangrijk aandachtspunt voor organisaties is het beschermen van de toegang tot hun bedrijfsnetwerk. Slechts de helft van alle IT-besluitvormers denkt volledig overzicht en grip te hebben op alle apparaten met toegang tot hun netwerk. Hetzelfde percentage IT-besluitvormers heeft er vertrouwen in dat ze volledig inzicht hebben op de activiteiten van alle externe partijen die regelmatig toegang tot het bedrijfsnetwerk zoeken. 54% procent van alle IT-besluitvormers denkt volledig overzicht en grip op de activiteiten van hun personeel te hebben. Dit gebrek aan vertrouwen in het toezicht op het netwerk lijkt erop te wijzen dat bedrijven dit aspect de hoogste prioriteit moeten toekennen. Desondanks heeft slechts 24% van alle bedrijven de toepassing van basismaatregelen zoals netwerksegmentatie gepland. Zonder netwerksegmentatie krijgt malware de kans om zich binnen het netwerk te verspreiden.

Het kennisniveau van het personeel is bepalend voor de beveiliging
Gevraagd naar wat ze qua beveiliging anders zouden hebben gedaan tijdens hun loopbaan, zei 42% van alle IT-besluitvormers dat ze meer hadden moeten investeren in training om het personeel bewust te maken van beveiligingsrisico’s. Voorlichting aan eindgebruikers verkleint de kans dat ze ten prooi vallen aan aanvalstechnieken zijn gericht op een van de zwakste schakels in de beveiliging zijn gericht: de werknemers zelf.

Bij 71% van alle beveiligingsincidenten legt de Raad van Bestuur de schuld in eerste instantie bij de IT-organisatie. Dit kan gaan om een specifieke persoon (29%) of de volledige afdeling (42%). Werknemers buiten de IT-afdeling krijgen in 28% van alle gevallen de schuld in de schoenen geschoven, hoewel zij doorgaans als de zwakste schakel worden gezien. De IT-afdeling kan niet langer als enige partij verantwoordelijk worden gehouden voor beveiligingsincidenten. BYOD en het Internet of Things, het gebruik van de cloud en schaduw-IT zijn stuk voor stuk factoren die ertoe bijdragen dat de verantwoordelijkheid voor de beveiliging door iedereen binnen de organisatie wordt gedeeld.

Het belang van evenwichtige investeringen in cyberbeveiliging
Gevraagd naar hun belangrijkste investeringsfocus voor het afgelopen jaar noemeden IT-besluitvormers:
  • 37% - Nieuwe beveiligingsoplossingen en -diensten
  • 21% - De implementatie van beveiligingsregels en -processen
  • 14% - Het upgraden van beveiligingsoplossingen
  • 10 % - Beveiligingstraining voor werknemers
  • 6% - Beveiligingsaudits en -evaluaties
Door voortdurend te investeren in technologie kunnen bedrijven tempo van ontwikkelingen rond cyberbedreigingen bijbenen en zich daarop voorbereiden met een uitgebreide beveiligingsoplossing. In 2018 zullen zij blijven investeren in nieuwe en verbeterde beveiligingsoplossingen. 41% van de respondenten geeft echter aan dat beveiligingstraining voor het personeel een van hun belangrijkste drie investeringsprioriteiten voor het komende jaar zal vormen.

Onderzoeksmethodiek
De ‘2017 Fortinet Global Enterprise Security Survey’ werd in juli en augustus 2017 opdracht van Fortinet uitgevoerd door het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Loudhouse. Het doel was om de veranderende houdingen ten aanzien van beveiliging in het bedrijfsleven in kaart te brengen. Aan het wereldwijde onderzoek onder IT-besluitvormers die verantwoordelijk waren en/of toezicht hielden op de beveiliging namen 1.801 respondenten in 16 landen deel (Australië, Canada, Duitsland, Frankrijk, Hongkong, India, Indonesië, Italië, het Midden-Oosten, Polen, Korea, Singapore, Spanje, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika). Alle antwoorden werden geanonimiseerd.

Over Fortinet
Fortinet (NASDAQ: FTNT) beschermt ’s werelds grootste ondernemingen, internetproviders en overheidsorganisaties. Het biedt organisaties intelligente, naadloze bescherming van hun groeiende aanvalsoppervlak en stelt hen in staat om tegemoet te komen aan de steeds hogere eisen die aan hun grenzenloze netwerk worden gesteld, nu en in de toekomst. Alleen de Fortinet Security Fabric-architectuur is in staat om compromisloze beveiliging te bieden als oplossing voor de meest prangende uitdagingen op beveiligingsgebied, of het nu gaat om mobiele, netwerk-, applicatie- of cloud-omgevingen. Fortinet heeft wereldwijd de meeste beveiligingsappliances verkocht. Meer dan 330.000 klanten vertrouwen op Fortinet voor effectieve bescherming van hun organisatie. Kom meer te weten op http://www.fortinet.com, het blog van Fortinet en FortiGuard Labs.

Noot voor de redactie [niet voor publicatie]
Meer informatie kunt u opvaren bij:
Karianne Hoekstra
Zeekhoe Communicatie
M. +31 (0)6-460 80656
E. karianne@zeekhoe.nl
Eerder van Fortinet
27 nov 2019 Fortinet’s voorspellingen voor 2020: beveiliging draait om artificial intelligence en contraspionage

21 nov 2019 Fortinet en Siemens bundelen krachten om OT-netwerken optimaal te beveiligen

19 nov 2019 Orange Business Services breidt SD-WAN-portfolio uit met Fortinet Secure SD-WAN
Cisco presenteert plan voor het internet voor het volgende decennium digitale innovatie

Valid benoemd tot Veeam Accredited Services Provider (VASP)

Google’s Year in Search: Ajax en Duncan trending in 2019

Gina van der Werf steps down as Supervisory Board member ICT Group

KPN Ventures investeert opnieuw in Sensara

Selligent en Cisco bundelen krachten voor een datagestuurde omnichannelklantervaring

Pepperminds kiest Pink Elephant als ICT-partner

Uitwisseling tussen patiënt en zorgverlener vergemakkelijkt door Zorgplatform en BeterDichtbij

Europees Bureau voor Visserijcontrole gunt contract aan Unisys voor IT-diensten en ondersteuning om visbestanden in stand te helpen houden

Een op de drie Nederlandse werknemers niet op de hoogte van AVG-beleid

Eerste Media Hack Day geslaagd voor alle partijen

Healthcare startup Kermit ontwikkelt analyseplatform met Mendix

Adobe voorspelt de visuele trends voor 2020

Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital en BAM

Cybersecurity in 2020: vier voorspellingen

Onderzoek Ericsson: De 10 consumententrends voor 2030 – ‘Het internet van zintuigen’

Hoe meet je de werkelijke economische impact van cyberaanvallen?
Hipex wint zilveren FD Gazellen Award 2019

Cegeka neemt Dynamics 365-activiteiten over van CTB

Schneider Electric bevestigt duurzaamheidsambities tijdens COP25

Uniserver stelt Deirdre van der Burg aan als strategisch marketing manager

Frontline past zowel koers als naam aan en wordt Frontline Solutions

Sterke internationale groei Barracuda in de MSP-markt

Versleutelen van WAN-verbinding gebeurt te vaak niet volgens IT-beslissers

Bechtle en Ictivity tillen dienstverlening naar hoger niveau

Nuance versnelt toepassing van spraakherkenning in de gezondheidszorg met Dragon Medical One

2020 cybersecurity voorspellingen

Supply chain reorganisatie verbetert klantenservice en flexibiliteit Panasonic Toughbook

Western Digital's nieuwe WD Blue SSD met NVMe-protocol tot 4x sneller dan SATA SSD

FintechOS haalt € 12,7 miljoen op in Serie A voor wereldwijde expansie

AFAS Foundation en Missing Chapter Foundation ontwikkelen lesprogramma om kinderarmoede in Nederland bespreekbaar te maken

Cyberveiligvoor de financiëlesector in 2020

Logo Google
Logo ICT-Partners
Logo NEG-ITSolutions
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo Levelfour
Logo Botz4U
Logo SecureLink Nederland B.V.
Logo True B.V.
Logo Curvature
Logo HPS Connectivity Solutions
Logo Dataplace
Logo Global Knowledge
Logo Global Knowledge
Logo Cisco
Logo Valid
Logo Cegeka
Logo Schneider Electric
Logo Uniserver
Logo Barracuda Networks
Logo Telindus
Logo Ictivity
Logo Nuance
Logo Palo Alto Networks
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo SecureMe2
Logo Schneider Electric
Logo Fellowes Benelux
Logo I.R.I.S.

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

Contentbureauwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.nlwww.marcommit.nl