www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.marcommit.nl
2477 volgers blijven op de hoogte!
PR: ItsaRep

Mendix dicht Enterprise UX-kloof met Atlas

Atlas UI stelt bedrijven in staat hun eigen design language te definiëren als leidraad bij het creëren van user experience via app-ontwikkeling

ROTTERDAM – 6 december 2017Mendix, het snelste en eenvoudigste platform voor het ontwikkelen en continu verbeteren van mobiele en webapplicaties, heeft vandaag de algemene beschikbaarheid van Atlas UI aangekondigd. Naadloos geïntegreerd in het low-code platform van Mendix, stelt Atlas UI-ontwikkelaars in staat om zonder benodigde vaardigheden in front-end-ontwikkeling of UI-ontwerp aantrekkelijke, boeiende en zeer gebruiksvriendelijke user interfaces te creëren. Met Atlas kan het UI/UX-team van een organisatie een gestandaardiseerde design language definiëren om best practices met betrekking tot ontwerpen te promoten bij meerdere, autonome ontwikkelteams.

UX(user experience)-design is van cruciaal belang voor de acceptatie van apps en gunstige bedrijfsresultaten, maar veel IT-organisaties hebben onvoldoende middelen om geweldig goede UX in hun app-portfolio’s te bieden. Volgens een Gartner onderzoek "is er gemiddeld één UX-ontwerper voor zeventien ontwikkelaars, waarbij 35 procent van de respondenten aangeeft dat ze over geen enkele UX-design-competentie beschikken.” Met beperkte UX-middelen en de verschuiving naar kleinere, autonome design teams, kan consistentie van user experience een nog grotere uitdaging worden.

De release van Mendix Atlas is erop gericht deze UX-kloof te dichten door een combinatie van een gelaagd, samengesteld UI-framework, ontworpen om UI design patronen en best practices vast te leggen en te benutten, met een nieuwe what-you-see-is-what-you-get (WYSIWYG) web-gebaseerde modeling tool. Met deze combinatie kunnen ontwikkelaars zonder UI-design skills toch snel geweldig goede user interfaces samenstellen en leveren, waarbij gebruik wordt gemaakt van kant-en-klare UI-elementen waarin design best practices zijn verwerkt. User interfaces zijn opgebouwd uit een combinatie van navigatie-lay-outs, pagina-templates, building blocks (vooraf samengestelde configuratie van UI-componenten) en widgets. Atlas-templates en building blocks versnellen niet alleen de creatie van UI's; ze bouwen widgets in vooraf geconfigureerde lay-outs met optimale verhoudingen, positionering en individuele ontwerp-eigenschappen. Het eindresultaat van de visuele stijl van de app weerspiegelt automatisch een geselecteerd visueel thema – die ofwel aangeboden wordt door Mendix of op maat is gemaakt met de nieuwe Theme Customizer. Deze verzameling ontwerpelementen is klaar voor gebruik in responsieve lay-outs en zorgt ervoor dat de overgang naar een op Atlas gebaseerde UI soepel verloopt op devices met verschillende form factors.

"In het verleden heeft Digital Risk standaard wireframing-tools gebruikt om de gedachte achter schermontwerp en workflow te illustreren en communiceren", aldus Jeff Ward, Director of IT, Solution Delivery bij Digital Risk, LLC. "Met Atlas kunnen we die onnodige stap elimineren en snel verfijnde, attractieve UI-designs creëren die de front-ends worden van productie-apps. Met behulp van de uitgebreide bibliotheek van pagina-templates, building blocks en widgets, kunnen we rijke, responsieve applicaties leveren in een fractie van de tijd vergeleken met traditionele frameworks en benaderingen."

Bevorder grotere consistentie en hergebruik door het definiëren van je eigen design language

Atlas wordt geleverd met een verzameling ontwerpelementen die professioneel zijn ontworpen om aan te sluiten bij de best practices. Bovendien stelt Atlas in-house UI/UX-resources in staat om een gestandaardiseerde design language voor ontwikkelaars te definiëren om toe te passen in hun apps, zodat alle apps voldoen aan de eigen ontwerpprincipes van de organisatie. Door gebruik te maken van een fundament van open standaarden en open source, zoals CSS3, Sass en Bootstrap, kunnen ontwerpers een design language bouwen waarin het thema en de styling van de organisatie is geïntegreerd, met daarbij een aangepaste set page templates, building blocks en widgets. Alle design-elementen kunnen worden gebundeld als enterprise design language modules en worden gedistribueerd via een eigen App Store, zodat de best practices van de user interface en het design automatisch worden toegepast door alle Mendix-ontwikkel teams.

Stimuleer geweldig app-design van eerste idee tot productie

Om ervoor te zorgen dat nieuwe oplossingen bijdragen aan de beoogde bedrijfsresultaten, is een iteratieve benadering nodig die aansluit op een implementatie die voldoet aan de behoeften van de gebruikers en tegelijkertijd in lijn blijft met de bedrijfsdoelstellingen. Met Atlas ondersteunt Mendix deze reis van begin tot eind. De Mendix Web Modeler stelt designers - en zelfs power users – in staat hun app-ideeën snel om te zetten in concrete resultaten met behulp van Atlas-ontwerpelementen en gebruikers snel te voorzien van werkende apps. Een geïntegreerde Toolbox maakt het eenvoudig herbruikbare building blocks en widgets te vinden en via drag-and-drop toe te passen. Bovendien synchroniseert de Web Modeler bi directioneel met de Desktop Modeler, waardoor ontwikkelaars prototypen kunnen verbeteren met complexere logica en integraties, waarmee ze omgezet worden in productie-applicaties­­­­­­.

"Atlas UI en de Web Modeler bieden nieuwe mogelijkheden voor ons om onze klanten aan te spreken en omgekeerd hoe zij hun omgeving erbij kunnen betrekken", zegt Nolan Ramsey, directeur RAD Solutions bij EPI-USE America Inc. "Al vroeg in het project kunnen we snel de basisstructuur en lay-out van een applicatie maken en vervolgens samen met de klant de UI-elementen, workflow en logica in real-time bekijken en modificeren op basis van hun feedback. De bestaande toolset van Mendix bood ons al de mogelijkheid om in een fractie van de tijd robuuste apps te maken; met deze nieuwe toolset kunnen we meer risico nemen in de projectomvang en tijdlijn, omdat het de feedback-cyclus nog verder versnelt."

"Bruikbaarheid is belangrijker dan ooit, om ervoor te zorgen dat op maat gemaakte applicaties hun gewenste bedrijfswaarde opleveren", aldus Johan den Haan, CTO van Mendix. "Hoewel vanaf het begin een iteratieve, gebruikersgerichte benadering van app-design en -ontwikkeling in het Mendix-platform is ingebouwd, brengt Atlas UI deze concepten naar het volgende niveau. Voor bedrijven die low-code platforms gebruiken, stelt Mendix op unieke wijze een groot aantal gebruikers in staat om snel prachtige, zeer bruikbare en schaalbare apps te creëren. "

Extra bronnen:
  1. Release blog
  2. Mendix for Design Thinking
  3. Atlas UI website
1 Gartner, Inc., "Onderzoek analyse: trends in mobiele app-development die uw onderneming in 2017 zullen beïnvloeden", 26 april 2017, Adrian Leow en Van L. Baker

Over Mendix

Mendix is het snelste en eenvoudigste platform om op grote schaal mobiele en webapplicaties te bouwen en continu te verbeteren. Erkend als marktleider door vooraanstaande analisten, helpen we onze klanten hun organisaties en industrieën digitaal te transformeren door apps te bouwen, te beheren en te verbeteren met een ongekende snelheid en schaal. Meer dan 4.000 vooruitstrevende ondernemingen, waaronder KLM, Philips, Koninklijke DSM en de Universiteit van Pennsylvania, gebruiken ons platform om bedrijfsapplicaties te bouwen die hun klanten verrassen en de operationele efficiency verbeteren.

Word lid van de Mendix-community door Mendix op LinkedIn en Twitter te volgen. Start gratis met het bouwen van apps op www.mendix.com/try-now/

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Cristina Samaniri
Content & Communications Manager