www.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nl
Datum: (3 jaar en 137 dagen geleden)

Omzet mobiele markt daalt 7,9 procent in Q3, Vodafone krijgt grootste klap

Houten, The Netherlands, 30 November 2017 - De Nederlandse markt voor mobiele diensten is in het derde kwartaal van 2017 onderuit gegaan. De omzet is in de periode juli-september 2017 met 7,9 procent jaar op jaar gedaald naar 1,11 miljard euro. Ten opzichte van het tweede kwartaal bedraagt de daling 2,8 procent. In vergelijking met de voorgaande kwartalen zijn er duidelijke tekenen van verslechtering van de mobiele markt, aldus het meest recente kwartaalrapport Dutch Mobile Operators van Telecompaper. De vier netwerkoperators wijten de versnelde omzetdaling vooral aan de impact van regulering, toenemende prijsdruk en stevige concurrentie

Vodafone laat opnieuw de grootste jaarlijkse daling zien, terwijl Tele2 als enige MNO (mobiele netwerkoperator) een stijging in omzet toont, namelijk 18,7 procent op jaarbasis. De relatieve nieuwkomer Tele2 blijft daarmee de kleinste van de vier MNO’s, maar weet wel zijn marktaandeel met ruim één procent te vergroten naar 5,3 procent in Q3 2017.

Van de andere drie operators laat Vodafone (inclusief de mobiele omzet van Ziggo) zoals aangegeven de grootste daling zien in dienstenomzet: -13,1 procent. De operator verloor in Q3 als enige MNO marktaandeel en kwam uit op 30,5 procent. KPN laat een omzetdaling zien van 7,1 procent maar breidt desondanks zijn marktleiderschap iets uit naar 43,1 procent. T-Mobile ziet de omzet met 6,5 procent op jaarbasis dalen en groeit in marktaandeel licht naar 21,2 procent.

Grote impact regulering
De daling van de dienstenomzet met 7,9 procent jaar-op-jaar is een duidelijke verslechtering ten opzichte van voorgaande jaren, waar de daling minder was (jaar-op-jaar -4,4 procent in Q3 2016 en -1,1 procent in Q3 2015). Netwerkoperators wijten dit voornamelijk aan de impact van regulering, door prijsdruk en als gevolg van stevige concurrentie. Vodafone bijvoorbeeld berekende dat de impact van regulering in Q3 2017 alleen al 27 miljoen euro was - voornamelijk door het afschaffen van roaming (RLAH) maar ook MTR en WFT. KPN geeft voor zijn outlook 2017 aan dat het de impact van roaming regulering schat op minus 40-50 miljoen euro.

Omzetdaling 4,5 procent in 2017
In het licht van deze kwartaalresultaten en de huidige marktsituatie, voorziet Telecompaper dat de dienstenomzet van de Nederlandse netwerkoperators voor heel 2017 zal dalen met ongeveer 4,5 procent naar 4,5 miljard euro. Het onderzoeksbureau verwacht verder dat in de periode 2017-2021 de markt verder zal krimpen, met een negatieve gemiddelde jaarlijkse groei (CAGR) van 1,9 procent, tot een omzet van rond de 4,3 miljard euro in 2021.

Deze voorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de concurrentie verder zal toenemen met nog steeds vier mobiele operators - ondanks de fusie van Vodafone en Ziggo. De groei van de omzet uit datadiensten is onvoldoende om de structurele daling van de omzet uit spraak en sms volledig te compenseren.

Andere belangrijke negatieve factoren zijn regulering – met de nieuwe voorgestelde MTA-tarieven (mobile termination rates) van toezichthouder ACM - en afschaffing van aparte roamingtarieven vanaf de zomer van dit jaar. Ook de transparantie van mobiele kosten en de druk op de ARPU vanwege het combineren van mobiele diensten met vaste diensten spelen een rol.

Vertaling vraag naar omzet
“Mobiel dataverkeer blijft qua volume met dubbele cijfers groeien en de verwachting is dat dit zal versnellen, gezien de opkomst van grotere databundels met zelfs unlimited dataplannen," stelt research analist Alejandra van de Roer, auteur van het Dutch Mobile Operators rapport. “Operators worstelen met de vertaling van de vraag naar datadiensten naar hogere tarieven en omzetten. De sterke concurrentie en focus op multi-play pakketten laten hier echter weinig ruimte voor.”

Voor de redactie
Het Dutch Mobile Operators 2017 Q3 rapport is gebaseerd op voortgaand onderzoek van Telecompaper naar ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor mobiele communicatiediensten. Het rapport bekijkt de Nederlandse mobiele netwerkoperators KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2, inclusief MVNO's. Het analyseert de resultaten van het derde kwartaal van 2017, zowel de inkomsten als het aantal klanten, en vergelijkt de bevindingen met de resultaten uit het derde kwartaal van 2016 (jaar-op-jaar) en het tweede kwartaal (sequentieel) van 2017. Een uitsplitsing van postpaid/prepaid en MNO/retail-omzet en ARPU voor elke operator is inbegrepen. Het rapport geeft ook een prognose van vijf jaar voor de inkomsten en het aantal klanten voor de Nederlandse markt. Het rapport kost 595 euro voor één gebruiker.

Telecompaper
Telecompaper is een gerespecteerde, onafhankelijk opererende marktonderzoeker en persbureau met een focus op de nationale en internationale Technologie-, Media- en Telecommunicatiesector (TMT). Telecompaper levert klanten informatie, inzichten, analyses en nieuws. Nationale en internationale bedrijven, organisaties en overheidsinstellingen gebruiken onze informatie om beslissingen in alle geledingen van de organisatie te nemen en hun beleid uit te stippelen. Kijk voor meer informatie op onze website: www.telecompaper.com.

Alejandra van de Roer
Research Analist
Phone: +31 30 6349600
Email: alejandra@telecompaper.com

Laatste van Telecompaper
Omzet uit tv en video steeg met 8 procent in 2020, helft huishoudens heeft SVOD omarmd

T-Mobile snelste stijger op mobiele markt in 2020, KPN nog de grootste

Nederlandse breedbandomzet stijgt bijna 9 procent door prijsstijgingen en sterkere groei in aantal abonnees
Pure as-a-Service ziet sterke klantadoptie in verschillende regio's en sectoren voor een breed scala aan toepassingen

Nemesys en MCS werken samen om veilige IoT-oplossingen te implementeren

Auth0 benoemt Lucy McGrath tot vicepresident Privacy

Extreme Networks benoemt John Abel tot Chief Information Officer

Uw ERP-systeem - een achteruitkijkspiegel of een periscoop?

Oracle Cloud Infrastructure kondigt integratie met ServiceNow aan voor beter multi-cloud management

Seeders en Made by Mouses starten samen Amazon-agency Reachers

Entrust-onderzoek onthult dat organisaties de beveiliging van klantdata prioriteren, maar deze blijven blootstellen aan dreigingen

Onderzoek wagenparkbeheerders: 75% is bezorgd dat slecht rijgedrag leidt tot reputatieverlies
3,9 miljoen Ziggo klanten genieten van een volledig digitaal tv-aanbod in super scherpe beeldkwaliteit

SAP benoemt Rojo Consultancy als exclusieve OEM-partner voor de levering van cloud adapters en content

FUJIFILM en Valid Managed Services hernieuwen hun samenwerking

SurveyMonkey lanceert AI-oplossingen voor merk- en branchemonitoring voor flexibeler marktonderzoek

De kracht van SMS voor het IJsselland Ziekenhuis

Schneider Electric lanceert de meest compacte driefase-UPS in zijn categorie: Galaxy VL

NorthC Datacenters breidt uit in Zuid-Holland

Mendix: de volgende stap in procesautomatisering is ‘hyperautomatisering’

Sentia nieuwe cloudpartner SURF voor IaaS-diensten

RS Components kiest Orange Business Services als exclusieve managed service provider om de zakelijke flexibiliteit wereldwijd te verbeteren

Robots, cloud en dienstverlening op afstand: echte waarde ligt in de totaalervaring

KnowBe4 Research presenteert onderzoeksrapport over Security Culture

Info Support behaalt Kubernetes on Microsoft Azure advanced specialization

Celonis lanceert nieuwe Execution Management innovaties

CyberArk introduceert aanvalstool om container-omgevingen te testen

De Clickdrive-app wil de ‘Independer’ worden in de rijschoolmarkt
Verstreken tijd: 3 jaar en 137 dagen
Telecompaper contact

Logo Telecompaper

Alejandra van de Roer
  alejandra@telecompaper.com
  www.telecompaper.com
Telecompaper sociaal

Telecompaper tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Protime BV
Logo Pegasystems
Logo Thales