Contentbureauwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl
2487 volgers blijven op de hoogte!
PR: LVTPR

Blockchain, machine learning, robotics, kunstmatige intelligentie en draadloze technologieën veranderen digitale bedrijfsvoering in 2018

Dimension Data: “Blockchain heeft potentie om wereld op zijn kop te zetten”

Barneveld, 27 november 2017 – Blockchain heeft samen met kunstmatige intelligentie, machine learning, robotics, en virtual en augmented reality de potentie om in 2018 te zorgen voor disruptieve uitkomsten die de digitale bedrijfsvoering een nieuwe vorm geven. Bedrijven die nog weinig of niet investeren in hun digitale transformatie, lopen het risico om door deze innovaties snel op achterstand te worden gezet.

Dat staat in de belangrijkste IT-voorspellingen voor 2018 gepubliceerd door Dimension Data. De belangrijkste trend van volgend jaar is blockchain – de technologie achter onder andere bitcoin – en zijn potentie om de maatschappij, de financiële wereld en het zakenleven te transformeren aan de hand van verschillende toepassingen, bijvoorbeeld op het gebied van cybersecurity.

Ettienne Reinecke, Group Chief Technology Officer van Dimension Data, vertelt dat blockchain steeds meer invloed krijgt. “Vorig jaar, toen we de belangrijkste trends voor digitale bedrijfsvoering voor 2017 vaststelden, voorspelden we al dat het einde was ingeluid voor gecentraliseerde transactiemodellen. En we hadden het bij het rechte eind. We zagen in de financiële dienstverlening dat de Amerikaanse en Europese kapitaalmarkten het afgelopen jaar overstapten op blockchain-platformen en dat ook andere markten – zoals Japan – hier aanstalten toe maakten. Dat is zeer opmerkelijk als we zien hoe conservatief en compliance-gericht die branche is.”

“Dat de cybercriminelen die achter de recente WannaCry-ransomwareaanval zitten, een overheid digitaal kunnen gijzelen en losgeld kunnen eisen in de vorm van bitcoin, is natuurlijk vrij ironisch. Bitcoin is dan misschien een cryptocurrency, het systeem is gebaseerd op blockchain. En als cybercriminelen bitcoin durven te gebruiken voor losgeldeisen, zegt dat veelover hoe veilig deze distributed ledger-technologie is. Ik denk dat blockchain de potentie heeft om cybersecurity compleet te veranderen, maar dan moet de markt dat wel eerst accepteren.”

Reinecke voorspelt dat blockchain in 2018 ook veel waarmaakt op het gebied van het Internet of Things (IoT). “In de wereld van IoT genereer je miljoenen kleine transacties die worden verzameld via verschillende sensoren. Het is niet haalbaar om deze systemen te besturen met een gecentraliseerd transactiemodel: dat is te traag, kostbaar en gesloten. Om echt waarde te halen uit IoT-technologie, moet je deze technologie realtime kunnen beheren. Blockchain leent zich hiervoor tegen transactiekosten van vrijwel nul en is dus een veel voordeliger optie.”

In 2018 gaan blockchain en IoT een belangrijke rol spelen op het gebied van cybersecurity. Onlangs zijn er grote aanvallen geïnitieerd vanaf relatief goedkope IoT-endpoints. De makers van deze apparaten voelen er vaak weinig voor om de kosten van een securitystack op zich te nemen, waardoor de apparaten in de meeste gevallen zeer kwetsbaar zijn. Blockchain kan een fundamentele rol spelen in de beveiliging van deze omgevingen.

Nog een trend voor 2018 is de explosieve groei van nieuwe, draadloze technologieën die IoT mogelijk maken en ons een stapje dichterbij de droom van algehele verbondenheid brengen. Hieronder vallen onder meer 5G en Gbps-wifi, nieuwe controls, virtuele beacon-technologie en LoRa-verbindingen (low-power, long-range).

Daarnaast vechten reeds bestaande digitale spelers hun weg terug. Deze bedrijven – die al eerder transformeerden tot digitale bedrijven, hun architecturen moderniseerden en op hoog niveau geautomatiseerd werken – krijgen in 2018 de mogelijkheid om hun marktaandeel terug te winnen. Dat is met name te danken aan de toename van het aantal cloud-native start-ups, dat in bepaalde sectoren zelf last begint te krijgen van disruptie.

“Ik voorspel dat een aantal gevestigde bedrijven die reeds digitaal getransformeerd zijn, op succesvolle wijze het marktaandeel terug zal claimen, omdat die bedrijven geloofwaardiger overkomen, een langere geschiedenis hebben en over een sterk klantenbestand beschikken. Daarnaast hebben ze assets die de tand des tijds goed kunnen doorstaan”, zegt Reinecke.

Lees meer over Dimension Data’s voorspellingen voor 2018 met betrekking tot cybersecurity, digitale infrastructuur, hybrid cloud, digitale werkplekken, digitale bedrijfsvoering en customer experience.

Over Dimension Data
Dimension Data maakt gebruik van de kracht van technologie om organisaties te helpen grootse dingen te bereiken in dit digitale tijdperk. Als lid van de NTT Group accelereert het bedrijf de ambities van zijn klanten met digital infrastructures, de hybrid cloud, workspaces for tomorrow en cybersecurity. Met een omzet van 7,5 miljard dollar, kantoren in 48 landen en 30.000 medewerkers levert Dimension Data diensten daar, waar zijn klanten gevestigd zijn, in elk stadium van hun technology journey. Dimension Data is trots op zijn rol als Official Technology Partner of Amaury Sport Organisation, organisator van de Tour de France, en naamgevend partner van het wielrenteam Team Dimension Data voor Qhubeka. Ga naar www.dimensiondata.com/nl.
Laatste van Dimension Data
NTT en A.S.O. tekenen nieuw technologiecontract voor verder transformeren en revolutioneren van fanbeleving Tour de France

NTT brengt toonaangevende bedrijven samen voor lancering van één nieuwe wereldwijde technology-serviceprovider

Dimension Data en Cisco gaan partnership voor co-innovatie aan

Logo LVTPR
Dimension Data contact

Logo Dimension Data

Dimension Data sociaal

Dimension Data tweets

Logo Synobsys
Logo Trade Cover Exchange
Logo Tilaa B.V.
Logo Fundaments B.V.
Logo Shift Office Support
Logo FLS Nederland B.V.
Logo LinQhost
Logo CommITment BV
Logo ICT-Partners
Logo SoftApp-distribution
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Alcadis
Logo MeetingpointAdvies

- ICT bedrijf
- ICT PR-bureau
Persberichten.com is hèt platform voor alle ICT gerelateerde persberichten.

Contentbureauwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl