www.EVENTIVE.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
2477 volgers blijven op de hoogte!
PR: Progress Communications

Jaaroverzicht arbeidsmarkttrends 2017: meest gezochte vacatures van het afgelopen jaar

Amsterdam, 23 november 2017 – Het aantal banen in Nederland is het afgelopen jaar hard gegroeid, zoals blijkt uit cijfers van het CBS. Daarnaast is het aantal openstaande vacatures voor het vierde jaar op rij gestegen en was er vooral in de handel en zorg meer vraag naar personeel. Indeed, de nummer 1-vacaturesite ter wereld, heeft de belangrijkste trends van 2017 omtrent vacatures op een rij gezet, te beginnen met de vijf meest gezochte vacatures van het afgelopen jaar.

De opening van Hudson’s Bay
Eerder dit jaar opende warenhuisketen Hudson’s Bay in Nederland zijn eerste winkels. In december 2016 kondigde het bedrijf al aan daarvoor 2.500 werknemers te willen aannemen. Daarnaast meldde het bedrijf afgelopen maart nog eens 1.800 ‘millennial-minded’ mensen te zoeken. Dat verklaart dan ook de explosieve groei van de zoektocht naar Hudson’s Bay-vacatures. Volgens data van Indeed nam het aantal zoekopdrachten naar vacatures van het warenhuis toe met bijna 2.350 procent.

Zoekende vijftigplussers
Het afgelopen jaar steeg ook de zoektocht naar vacatures voor vijftigplussers, namelijk met 644,2 procent. Uit een inventarisatie van seniorenorganisatie KBO-PCOB eerder dit jaar bleek, dat deze groep arbeidskrachten nog steeds moeilijk aan een baan komt. Hoewel er op de arbeidsmarkt een tweedeling is over het aannemen van vijftigplussers, lijkt de groep werkgevers die oudere werknemers te duur en te risicovol vindt, nog steeds de overhand te hebben.  Aan de andere kant zorgt de vergrijzing ervoor dat er steeds meer vijftigplussers bij komen.

Drenthe en Zeeland
Volgens data van Indeed nam de zoektocht naar vacatures in de provincie Drenthe het afgelopen jaar met 282,5 procent toe. Eerder dit jaar werd ook aangetoond dat inwoners van Drenthe de gelukkigste Nederlanders zijn. De interesse om te werken in de provincie Drenthe neemt dus terecht toe.

Daarnaast blijkt dat Zeeland de minste moeite heeft met het vinden van geschikte werknemers. Gemiddeld heeft deze provincie namelijk het laagste percentage vacatures dat na zestig dagen nog onvervuld is. Dit is ook te verklaren, aangezien de zoektocht naar vacatures in deze provincie in totaal met 445,3 procent steeg.

Meubelstoffeerders
Opvallend is ook dat het afgelopen jaar specifiek veel gezocht werd naar vacatures voor meubelstoffeerder. Het aantal malen dat op deze term gezocht werd, nam toe met ruim 245 procent. Dit houdt mogelijk verband met de groeiende meubelindustrie die het afgelopen jaar beter presteerde dan in 2016.

Verpleegkundigen minder populair
De afgelopen tijd wordt er veel bericht over een schrijnend tekort aan goed personeel in de zorg. Dit sluit ook aan op wat we terugzien in de data van Indeed. Dit jaar werd er 72 procent minder gezocht naar vacatures voor verpleegkundigen. Het tekort aan personeel in de zorg kan resulteren in een te hoge werkdruk, onmogelijke roosters en onveilige patiëntsituaties. Dit kan een mogelijke oorzaak zijn van de afgenomen interesse in dit vakgebied.

Sander Poos, Managing Director Indeed Benelux: “Bij Indeed hebben we gedetailleerd inzicht in 6 TB aan arbeidsmarktdata per dag. Deze data analyseren we en zetten we in om trends in kaart te brengen en klanten een overzicht te bieden van huidige marktcijfers, maar ook om een goed beeld te geven van hoe kandidaten zoeken. Op deze manier helpen wij kandidaten bij het vinden van een baan. Om het grootste talent te vinden, moet het talent jou kunnen vinden, maar dat hangt wel nauw samen met het vermelden van de zoektermen in vacatures waar de doelgroep naar op zoek is.”

Over Indeed
Meer mensen vinden banen op Indeed dan waar dan ook. Indeed is de nummer 1-vacaturesite ter wereld en helpt werkzoekenden in meer dan zestig landen en in 28 talen bij het vinden van miljoenen vacatures via de (mobiele) website of de Indeed-app. Maandelijks bezoeken meer dan 200 miljoen mensen Indeed voor het zoeken naar vacatures, het plaatsen van hun cv en het onderzoeken van bedrijven (bronnen: SilkRoad & iCIMS). Ga voor meer informatie naar Indeed.nl/about.
Tags bij dit bericht